بودجه کل حوزهها حتی به اندازه یک واحد دانشگاهی نیست/ دوران طولانی آموزش انگیزه تولید علم را از طلاب میگیرد

حجت الاسلام محمد ابراهیمی استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره مسأله پژوهش و اهمیت آن در حوزه دین گفت: مسأله پژوهش و ترویج آن در حوزههای علوم دینی و عدم انگیزه در بین طلاب و دانش آموختگان علوم دینی به علل مختلف و متفاوتی وابسته است.
وی افزود: متأسفانه نگرش پژوهش در نظام آموزشی کشور به شکلی است که دانشجو و طلبه در دانشگاه و حوزه سال های متمادی عمر خود را صرف آموزشهای متن محور و حافظه محور میکند و عدم تقاضای تولید علم از سوی صاحبان نظر و همچنین بنگاههای علمی از مهمترین علل ضعف و نقص در مسأله پژوهش است.
این استاد دانشگاه ابراز داشت: در تأیید مطلبی که بیان شد همین بس که بودجهای که برای آموزش صرف در مراکز علمی کشور تعیین میشود بسیار بیش از آن چیزی است که برای پژوهش معین میشود و با مسأله پژوهش طوری رفتار میشود که انگار نیازی برای پژوهش از سوی دانشجویان و طلاب نیست.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: کمرنگ بودن پژوهش در حوزه علمیه بیش از دانشگاه مطرح است و از جمله آن عدم انگیزه دهی به طلاب در بخش پژوهش است.
وی مسؤولان حوزه را نیز در این زمینه مقصر دانست و تصریح کرد: متون حجیم در حوزههای علمیه و صرف وقت بسیار و همچنین آموزش طولانی مدت در طی سالهای طولانی انگیزه تولید علم در حوزه را از طلاب میگیرد و آن نیروی جوانی به آموزش و اغلب آموزشهای غیر کاربردی طی میشود.
حجت الاسلام ابراهیمی با انتقاد از وضعیت نامطلوب چاپ و نشر در کشور اذعان داشت: بروکراسی مطرح در مسأله چاپ و نشر و ایرادگیریهای پی در پی پژوهشگر را با ترسی از ارائه مقاله و کتب خود همراه میکند که خود از معزلات مهم در کشور است.
وی وضع مادی حوزه ها را نامطلوب توصیف کرد و ابراز داشت: مسأله بودجه در حوزه به طوری است که مسؤولان را به یک روزمرگی واضحی وادار میکند به طور مثال بودجهای که برای کل حوزه علمیه قم صرف میشود حتی به اندازه بودجه یک دانشگاه در کشور نیست اما انتظاراتی که از حوزه علمیه میرود بسیار بیش از انتظار از دانشگاهها است.
حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به سخن شهید مطهری(ره) در کتاب ده گفتار و با ارائه پیشنهادی خاطرنشان کرد: اگر معیشت طلاب و وضع مادی آنها حل شود و برنامهای طرح شود تا طلاب از راه تولید علم به مشکلات مادی خود بپردازند میشود امیدوار به مسأله پژوهش شد./1329/ت302/ف