علوم انسانی از ضعف غیر کاربردی بودن رنج می برند/تحول علوم انسانی نیازمند تشکیل مجامع مشترک میان حوزه و دانشگاه است
محمد امین خلیل زاده، دبیر نخستین انجمن علمی تحول در علوم انسانی کشور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: مسأله ای که امروز مورد توجه خیل عظیمی از اندیشمندان علوم انسانی کشورمان قرار گرفته، حوزه اندیشه و مبانی حاکم بر علوم انسانی است و تمام توان تحول خواهان در حوزه تحول در مبانی منعکس شده است، در حالی که علوم انسانی موجود به ویژه در رشته هایی چون علوم سیاسی از ضعف غیرکاربردی بودن رنج می برند.
وی با بیان این تمثیل که دانش آموختگان علوم سیاسی لزوما سیاستمداران موفقی نیستند، افزود: این فاصله ها به دلیل رویکرد نظری صرفی است که در رشته های علوم انسانی به ویژه در علوم سیاسی وجود دارد، از این رو باید رویکرد کاربردی سازی در بحث تحول در علوم انسانی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و در غیر این صورت روند تحول در علوم انسانی حتی در صورت تحول در مبانی و اسلامی کردن آن نیز ناقص انجام شده است و می تواند آسیب هایی جدی را برای کشور در بر داشته باشد.
دبیر انجمن تحول در علوم انسانی دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: تحول در مبانی علوم انسانی قطعا باید با توجه به تحقیقات و منابع دینی صورت گیرد که در این راستا حوزویان و دانشگاهیان باید با تشکیل مجامع مشترک و هم اندیشی، به یک هم زبانی برسند تا در مراحل بعدی، خروجی مدونی داشته باشیم.
تفکیک کاذب میان حوزه و دانشگاه باید مورد نقد جدی قرار گیرد
خلیل زاده تأکید کرد: برای تحول در مبانی علوم انسانی باید در ابتدا اصل ارتباط میان حوزیان و دانشگاهیان در مجامع رسمی و غیر رسمی ایجاد شود و پس از تبیین رسالت مشترک آن ها، نگاه واگرایانه موجود که تفکیک کاذبی را بین علوم انسانی و علوم اسلامی، و حوزه و دانشگاه پذیرفته است، مورد نقد جدی قرار گیرد تا امکان همکاری های بعدی برای تحول در حوزه علوم انسانی فراهم شود.
وی تأسیس انجمن علمی تحول در علوم انسانی دانشگاه فردوسی را گام مهمی در تحقق این مهم دانست و اظهار کرد: انجمن علمی تحول در علوم انسانی دانشگاه فردوسی که اولین انجمن علمی با این رویکرد در سطح کشور می باشد، بر اساس نیازی که جمعی از دانشجویان رشته های علوم انسانی دانشگاه فردوسی احساس می کردند، به طور رسمی در سال 1391 تاسیس شد و دانشجویان تحول خواه، مطالبه دانشجویی موضوع تحول در علوم انسانی را مدنظر قرار دادند.
عضو سابق جامعه اسلامی دانشجویان افزود: ترویج گفتمان تحول خواهانه و همراه کردن دانشجویان در مسیر مطالبه تحول در علوم انسانی از طریق تبیین معایب علوم انسانی فعلی و نیز تبیین علوم انسانی مطلوب، اصلی ترین اهداف ما در تأسیس انجمن علمی تحول در علوم انسانی می باشد که تا امروز دنبال شده است.
علوم انسانی از ضعف غیر کاربردی بودن رنج می برند
وی در تشریح اقدامات این انجمن علمی گفت: برگزاری همایش های ترویجی با حضور صاحب نظران حوزه علوم انسانی، انشار نشریه تئوریک اندیشه پایدار، جلسات مطالعاتی و فعالیت های رسانه ای ترویجی از جمله فعالیت هایی بوده که تا کنون انجام شده است و در ادامه نیز بنا داریم که با بهره گیری از ابزارهای هنری و رسانه ای به ترویج گفتمان تحول در علوم انسانی بپردازیم و از طرف دیگر در حوزه مطالعات درونی و آموزشی اقداماتی را انجام دهیم.
خلیل زاده تأکید کرد: مدیریت، اقتصاد، علوم سیاسی و علوم تربیتی از جمله مهم ترین رشته هایی هستند که تحول در آن ها از سوی انجمن علمی تحول در علوم انسانی دنبال می شود.
دبیر انجمن تحول در علوم انسانی دانشگاه فردوسی در پاسخ به سؤالی پیرامون گستره فعالیت این انجمن علمی در دانشگاه فردوسی یادآور شد: ما همه کسانی که خود را در مسیر تحول خواهی و رفع عیوب و نقص های علوم انسانی موجود می بینند عضو خود می دانیم و از تمام رشته های علوم انسانی امکان عضویت رسمی در این انجمن و پذیرفتن مسئولیت وجود دارد./820/ت302/ب5