۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۲۷۰۹۹۱
مدیر حوزه علمیه آذربایجان غربی در گفت وگو با رسا مطرح کرد؛

برکات روزه داری و خسران انسان هایی که از آن بهره ای نمی برند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام قهرمانی گفت: کسانی که از خدا اطاعت نکرده و مطیع فرمان او نیستند تمام ضررها را چنین افرادی می کنند چون امام علی(ع) می فرمایند؛ تمام عالم اگر معصیت و گناه کنند چیزی از خدایی خداوند متعال کم نمی شود و اگر تمام عالم در برابر عظمت الهی محو در سجده شوند، خدایی خداوند متعال تقویت نمی شود.
حجت الاسلام قهرماني، مدير حوزه هاي علميه آذربايجان غربي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، عدم آگاهی برخی از افراد از فواید روزه داری و در کل اطاعت و پیروی از فرامین الهی، آن بدبختان را به سمت طغیان کشیده و از سعادت ابدی باز می دارد.

 

خدای رحمان که غنی مطلق است و هیچ نیازی حتی به اندازه ذره ای به بندگان خود ندارد، جز این که خواهان رسیدن آنان به کمال است چه علت دیگری می تواند برای وادار کردن انسان ها به انجام برخی از اعمال و یا ترک برخی دیگر داشته باشد؟ در میان همه اوامر و نواهی الهی هیچ رازی جز درست زیستن انسان و متناسب با برنامه وجودی خود عمل کردن نیست.

 

شما دست ساخته های خود انسان را تصور کنید، آیا می توانید کاری جز آنچه که به خاطرش ساخته شده اند از آن ها بخواهید، مثلا از یک جاروبرقی انتظار داشته باشیم کار لباسشویی را انجام دهد و یا بالعکس؟ به یقین پاسخ منفی است و حتی طرح چنین سوالی به نظر ساده اندیشان مضحک هم باشد ولی حقیقت این است که انسان هم ساخته دست خدای رحمان است و او که سازنده است بهتر از خود انسان که ساخته شده است، می داند که این موجود را برای چه آفریده و چه عملکردی باید داشته باشد تا به هدفی که سازنده از خلقت او دارد برسد.

 

برای آگاهی از فلسفه، آثار و برکات روزه داری ماه مبارک رمضان و عاقبت کسانی که خود را از این برکات محروم می دارند، گفت و گوی تفصیلی با حجت الاسلام محمدجواد قهرمانی، مدیر حوزه های علمیه استان آذربایجان غربی به شرح زیر انجام شده است:

 

رسیدن به تقوای الهی فلسفه روزه داری است

حجت الاسلام قهرمانی ابتدا در تشریح دلایل واجب شدن روزه از جانب خداوند، گفت: روزه داری در مرحله اول اطاعت از امر الهی است ما معتقدیم که همه فرامین الهی به نفع خود انسان است و منجر به رشد و بالندگی و سعادت و عافیت وی می شود، اگر پروردگار عالم دستوراتی را نسبت به انسان ها مقرر فرموده است به خاطر نفع بردن او از انسان نیست بلکه با هدف به کمال رسیدن انسان است.

 

وی تأکید کرد: کمال انسان در سایه اجرای فرامین الهی میسر می شود و دوری و پرهیز از محرمات و گناهان و همه اینها فلسفه مخصوص به خود دارد.

 

حجت الاسلام قهرمانی در ادامه به فلسفه روزه داری پرداخت و افزود: فلسفه روزه داری ماه مبارک رمضان که علمای دین در این رابطه کتاب های بسیاری نوشته و ائمه معصومان(ع) در این مورد احادیث گران سنگی بیان فرمودند و به ویژه پروردگار عالم در قرآن مجید می فرماید؛ «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ‏ عَلَیْکُمُ‏ الصِّیامُ‏ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُون‏»؛ یعنی نخستین میوه ماه مبارک رمضان حصول تقوای الهی در جامعه است انسان با روزه داری به تقوا می رسد و با پرهیز از خوردن رزق و روزی و طعام در فرد روحیه ای ایجاد می شود که با مناعت طبع از هر چیزی که برای انسان مضر است ممانعت و پرهیز کند.

 

وی اظهار داشت: با روزه داری در انسان روحیه عزت و کمال جویی به وجود می آید و روزه به آن مقدار که انسان را متوجه حضرت می کند، به همان میزان در اثر گرسنگی او را متوجه اطرافیان و ارزش نعمات الهی می کند.

 

حجت الاسلام قهرمانی خاطرنشان کرد: با روزه داری انسان از خواب غفلت برخاسته و متوجه می شود که در جامعه برخی از افراد فقیر هستند که از حداقل نعمات الهی بی بهره اند و گاهی گرسنه می مانند و بلاخره به فکر همنوعان خود می افتد.

 

عزت نفس، مناعت طبع و روحیه پرهیزکاری برکات روزه داری

 

مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی به آثار و برکات ماه مبارک رمضان با استناد به روایات اشاره کرد و گفت: نخستین فایده روزه داری حصول عزت نفس، مناعت طبع و روحیه پرهیزکاری است که در قلب و روح انسان ایجاد شده و او را در برابر تحمل گرسنگی و تشنگی آن هم در حالی که آب و طعام در مقابل اش حاضر است، مقاوم می سازد.

 

وی تأکید کرد: بازداری نفس از خوردن و آشامیدن سبب می شود در انسان روحیه پرهیزکاری و تقوا تقویت شود و انسان از کارهایی که مخالف با فرامین الهی است، پرهیز کند.

 

حجت الاسلام قهرمانی ادامه داد: انسان وقتی در اثر عدم لبیک گفتن به خواسته های نفس، بر هوای نفس خود پیروز می شود، احساس لذت می کند و به ویژه در هنگام گفتن اذان به خاطر این پیروزی احساس نشاط و شادابی دارد.

 

این استاد حوزه اظهار داشت: در عید سعید فطر کسانی که همه ماه مبارک رمضان را روزه گرفته اند از فرا رسیدن این عید احساس خوشحالی و پیروزی می کنند که در میدان مبارزه با نفس خوردن و آشامیدن و لذایذ نفسانی پیروز شده اند.

 

وی  رمضان را ماه تمرین مبارزه با نفس خواند و افزود: اینکه انسان به مرحله ای از کمال برسد که بتواند از خوردن و آشامیدن که از احتیاجات جسم و عامل سلامت و شادابی آن است در ساعاتی معین به خاطر قرب و رضای الهی پرهیز کند.

 

حجت الاسلام قهرمانی تصریح کرد: انسان مومن در این ایام خواست و رضای الهی را به خواست و رضای خود ترجیح می دهد، از این رو احساس قرب و نزدیکی به خدای متعال و عدم وجود فاصله بین خود و خدای خود کرده و احساس می کند که به خدا رسیده است و او را نه از راه دور بلکه از نزدیک صدا می زند و خداوند هم صدای او را می شنود و بین او و خداوند ذوالجلال فاصله ای نمانده است.

 

وی گفت: عدم خوردن و آشامیدن و عدم احتیاج به غذا از صفات الهی است و انسان می خواهد در مسیر سیر و سلوک خود، نفس خویش را به صفات الهی شبیه تر کند.

 

انسان خطاکار خود را از برکات الهی بی بهره می کند

مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی به دعای جوشن کبیر در شب های قدر اشاره کرد و گفت: انسان سعی کند اسما الهی را که در این دعا آمده است در خود زنده کند و در نهایت به درجه و جایگاهی برسد که به قول شاعر؛ "رسد آدمی به جایی که بجز خدا نبیند" انسان به مرحله ای از کمال می رسد که به هر جا نگاه می کند فقط خدا را می بیند و جمال و جلال او را مشاهده می کند و این از فواید روزه داری است.

 

وی اذعان داشت: کسانی که از خدا اطاعت نکرده و مطیع فرمان او نیستند تمام ضررها را چنین افرادی می کنند چون امام علی(ع) می فرمایند؛ "لا تضره معصیت من عصاه و لا تنفعه طاعت من اطاعه"، تمام عالم اگر معصیت و گناه کنند چیزی از خدایی خداوند متعال کم نمی شود و اگر تمام عالم در برابر عظمت الهی محو در سجده شوند، خدایی خداوند متعال تقویت نمی شود.

 

حجت الاسلام قهرمانی گفت: دستورات و فرامین الهی به خاطر سعادت و خوشبختی خود انسان و برای رسیدن او به کمال تنظیم شده است، انسان همیشه نیازمند و فقیر مطلق در برابر ذات الهی و خدای متعال غنی مطلق است.انسانی که خطا کرده و گمراه می شود و از دستورات الهی تخطی می کند در واقع خود را از برکات این امر و فرمان بی بهره می سازد و شاید یک بی نصیب ماندن منجر به شقاوت و بدبختی ابدی انسان شود و هرگز به سعادت و نجات نرسد.

 

وی تأکید کرد: وقتی انسان چه در ماه مبارک رمضان و چه در غیر این ایام از فرامین الهی تخطی می کند ضرر به خود زده و سرنوشت خود را خراب و رابطه بین خود و خدای خود را بر هم می زند و نمی تواند از امدادهای غیبی و هدایت های ویژه الهی بهره مند شده و بی نصیب می ماند.

 

عدم آگاهی و تبلیغات سوء دشمنان دو عامل بی توجهی به دستورات الهی در جامعه

حجت الاسلام قهرمانی در پاسخ به این سؤال که چرا روزه خواری عمدی در جامعه ما که یک جامعه اسلامی است، شایع شده است؟ گفت: روزه خواری عمدی برخی از افراد جای بسی تاسف دارد و این مسأله در سایه برخی از تبلیغات سوء دشمنان اسلام، بی توجهی مردم به حلال و حرام الهی و کمبود حضور مبلغان تاثیرگذار در جامعه و کاهش ارتباط موثر روحانی و حضور آنان در بین مردم، به وجود آمده است، متاسفانه تبلیغات دینی ضعیف شده و هجمه های دینی و فعالیت های ضد دینی دشمنان اسلام از گستردگی و تنوع برخوردار است.

 

وی ادامه داد: تبلیغات گسترده ضد دینی به وسیله انواع شبکه های اجتماعی و انواع رسانه ها و شگردهای ضددینی که شیوع یافته است در بین برخی از مردم موثر و کارگر واقع شده و عده ای مبتلا به فتنه ها و توطئه های ضد دینی و تبلیغات سوء دشمنان نسبت به آموزه های دینی و عقاید دینی شده اند.

 

حجت الاسلام قهرمانی اظهار داشت: مردم با حقایق دینی کمتر آشنا شده و نمی دانند که همه فرائض و دستورات الهی به نفع خود آنان است و کسی که از اطاعت فرامین الهی سرپیچی و به معارف و احکام دین اسلام دهن کجی می کند در اصل به خود ضرر زده و به خود دهن کجی کرده است.

 

مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی اضافه کرد: بسیاری از مردم با فلسفه آموزه های دینی آشنا نیستند و این مسأله سبب می شود که برخی از مسلمانان از خود رفتاری را نشان دهند که دون شان یک فرد مسلمان، یک جامعه اسلامی و یک انسان موحد خداباور است.

 

وی تصریح کرد: امروزه مشاهده می کنیم که تعداد چنین افرادی در جامعه رو به افزایش است و انسان مومن از مشاهده این وضعیت احساس رنجش و عذاب می کند که چرا در یک جامعه اسلامی باید چنین وضعیتی مشاهده شود؟!

 

حجت الاسلام قهرمانی تأکید کرد: این وضعیت وظیفه خطیر حوزه های علمیه، متولیان امور فرهنگی و مسؤولان را در کشور بسیار سنگین تر می کند تا این گروه ها تلاش و توان خود را در بالا بردن سطح آگاهی مردم و رشد دینی آنان و بصیرت افزایی در بین مردم، به کار برند تا بتوانند در رشد افکار و اندیشه مردم جامعه و رشد بعد ایمانی آنان نقش ایفا کنند./936/ت300/ب4

ارسال نظرات