۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۳
کد خبر: ۲۷۲۴۳۷
استاد حوزه علمیه:

ترتیب مراحل امر به معروف و نهی از منکر ضروری است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی با تشریح مراحل امر به معروف و نهی از منکر، گفت: در نهی از منکر با زبان رعایت استدلال و موعظه و پند نیک و مجادله و بحث هایی که نیک است باید مورد توجه قرار گیرد.
ترتیب مراحل امر به معروف و نهی از منکر ضروری است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام وفسی، مدیر مدرسه علمیه آیت الله ایروانی شامگاه یک شنبه چهاردهم تیرماه در مسجد امام حسن عسکری(ع) با اشاره به مراحل و مراتب امر به معروف و نهی از منکر گفت: انکار قلبی همراه با عملی مانند ترش رویی و اخم کردن است. اگر کسی منکری انجام داد و متوجه شدیم، در مرتبه نخست با بستن چشم، گرداندن رو، نگاه تند و چهره عبوس مانند این ها به عمل او اعتراض می کنیم، تا از کار بدی که می کند، منصرف شود.

 

وی با اشاره به مرحله تذکر زبانی افزود: مرحله دوم پیشگیری از منکر، تذکر زبانی است، یعنی با زبان نصیحت و ارشاد جلو منکر گرفته شود. البته تذکر زبانی دارای مراحلی است که ابتدا با لطف و نصیحت همراه است اما در نهایت از زبان تند و تهدید استفاده می شود، که این مراحل نیز باید مراعات شود.

 

این کارشناس مذهبی در ادامه افزود: آخرین مرحله از مراحل امر به معروف و نهی از منکر، اقدام عملی است. کسی که در برابر مردم به کار زشتی روی آورده و نمی توان او را با نگاه تند یا نصیحت از عملی که انجام می دهد، منصرف کرد، جای برخورد عملی خواهد بود. در این مرتبه نیز پله پله باید اقدام کرد مثلا اگر گرفتن دست فرد خلافکار، اثرگذار باشد نوبت به مرحله بالاتر نمی رسد.

 

وی با اشاره به ترتیب در مراتب امر به معروف و نهی از منکر افزود: اوّلاً با قلب، دفع منکر شود، با آشکار کردن نارضایتی قلبی به وسیله نگاه ها و یا اشاره و امثال این دو، سپس با تغییر و دگرگون کردن صورت و درهم کشیدن چهره، سپس با روی گردانی و دوری، سپس نوبت به زبان می رسد.

 

مدیر مدرسه علمیه آیت الله ایروانی تصریح کرد: در نهی از منکر با زبان رعایت استدلال و موعظه و پند نیک و مجادله و بحث هایی که نیک است با رعایت درجه پایین تر و سپس درجه دیگر بعد از آن و ... تا به مرحله ای برسد که در آن شدّت و خشونت زبانی هست و پس از این مرتبه، نوبت به مرتبه سوم یعنی امر به معروف و نهی از منکر عملی می رسد.

 

وی با اشاره به اسوه حسنه در آیات و روایات افزود: پیامبران به عنوان اسوه‌هایی که از جانب خداوند متعال، به اخلاق الهی نائل شده‌اند و طی مراحل رشد و تکامل معنوی به مقام های رسمی نبوت، رسالت یا امامت رسیده اند، در ایفای ماموریت وظیفه خویش در میان مردم همت گماشته‌اند و سختی های زیادی را متحمل شده‌اند.

 

این کارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت ابراهیم(ع) اسوه توحید و خدامحوری، حضرت موسی(ع) اسوه مبارزه با استکبار، حضرت عیسی(ع) اسوه تواضع، حضرت اسماعیل(ع) اسوه اطاعت محض فرمان الهی، حضرت یعقوب(ع) اسوه صبر و گذشت، حضرت یوسف(ع) اسوه عفت و امامت، حضرت داود(ع) اسوه کار و تلاش مقدس و حضرت یونس(ع) اسوه و عبرت آموز صبر و بردباری در دعوت هستند./817/پ202/ب4

ارسال نظرات