۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۲۷۲۴۶۰
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان:

اصرار بر گناه، قلب را می‌میراند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که اصرار بر گناه، سبب دل مرده شدن انسان و ممات قلب او می‌شود، گفت: امیرمؤمنان(ع) در وصایای خود به امام حسن مجتبی(ع) می‌فرمایند، قلب خود را به وسیله موعظه اولیای خدا پاک گردان.
شبهاي رمضان با حجت الاسلام حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم شب گذشته در نخستین شب قدر و هجدهمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «ویژگی‌های خود شناسان» در حسینیه همدانی‌های تهران به ایراد سخن پرداخت.

 

وی در ابتدای سخنان خود به روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) درباره قلب اشاره و اظهار کرد: در وجود انسان، پاره گوشتی وجود دارد که سلامت آن، سلامت اعمال تمام تمامی جوارح انسان را به دنبال می‌آورد و اگر روزی فاسد شود،همه اعضا و جوارح را فاسد می‌کند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امام صادق(ع) می‌فرمایند «قلب فرمانده تمامی اعضا و جوارح است که اگر طلب کننده خوبی‌ها باشد،‌ تمامی اعضا و جوارح مجری اعمال خوب می‌شوند؛ در حالی که قلب فاسد، جوارح انسان را به اجرای زشتی‌ها وا می‌دارد».

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان ابراز کردند: آیات، ادعیه و روایات بسیاری به پاکی و سلامت قلب اهمیت قائل شده‌اند چراکه اموال و فرزندان هیچ انسانی در روز قیامت به فریاد او نخواهند رسید.

 

وی ادامه داد: قلب آراسته به ایمان که سالم و عاری از هرگونه نفاق، ‌کفر، ‌حسد، بخل و ریا باشد، تنها چیزی است که روز قیامت به مؤمن سود و منفعت می‌رساند.

 

مفسر قرآن کریم با بیان این‌که قرآن کریم و روایات ائمه معصومان(ع) در موارد بسیاری به مسأله حیات قلب پرداخته‌اند، خاطرنشان کرد: بر اساس این آیات و روایات، اصرار بر گناه، سبب دل مرده شدن انسان و ممات قلب او می‌شود.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که تنها اصرار بر گناه که بدون هیچ توبه‌ای صورت بگیرد، قلب را می‌میراند، افزود: بر اساس روایتی از امیرمؤمنان(ع)، کسی که هر دفعه گناه و باز توبه می‌کند، دل مرده و جهنمی نمی‌شود اما با هر مرتبه گناه، کار زشتی انجام داده و با هر مرتبه توبه، از گناهان پاک می‌شود.

 

وی با اشاره به داستان‌هایی از زنده شدن قلب‌های مرده، یادآور شد: بر اساس آیات و روایاتی که به تاریخ بشریت اشاره دارند، قلب‌های زیادی در زمان انبیای الهی و اهل‌بیت معصومان(ع) با نظر لطف پروردگار و گوشه چشم اولیای الهی، از حالت ممات بازگشته و زنده شده‌اند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به یکی از مهم‌ترین راه‌های زنده شدن قلب، ادامه دادند: حضرت امیرمؤمنان علی(ع) در وصایای خود به حضرت امام حسن مجتبی(ع) می‌فرمایند، قلب خود را به وسیله موعظه اولیای خدا پاک گردان.

 

وی با بیان این‌که مؤمن باید با خدا رفاقت کرده و حرف دلش را به او بزند، تأکید کرد: خدای متعال بهترین گوش دهنده، عمل کننده و محبت کننده است.

 

مفسر قرآن کریم ادامه داد: حضرت حق، جاده‌ای جز صراط مستقیم ندارد که این جاده از دین آغاز و به بهشت ختم می‌شود؛ جاده‌ای از سوی خدای متعال به وجود نیامده که به جهنم ختم شود.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی قدسی تصریح کرد: خدای متعال می‌فرماید؛ ای فرزند آدم، کسی که وقت، دین، فکر و عمر خودش را برای کسب مال هزینه می‌کند، هیچ اثری برای او جز دور کردنش از من ندارد.

 

وی افزود: خداوند در ادامه حدیث فوق می‌فرماید که قلب انسان حریص به دنیا را شدیدا غصه دار می‌کنم،‌ در آخرتش گره و مشکل پیچیده‌ای به وجود می‌آورم، روز به روز نیازمند و فقیرترش می‌کنم، دچار آرزوهای دور و درازش می‌کنم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان به بیان ادامه حدیث قدسی فوق پرداخت و گفت: خدای متعال می‌فرماید؛ ای فرزند آدم، هر روزی که آفتاب غروب می‌کند، رشته‌ای از عمرت کم می‌شود و خود نمی‌فهمی که چه بلایی به سرت می‌آید؛ ای فرزند آدم هیچ روز جدیدی به تو نمی‌رسد مگر این‌که روزی جدید من به تو عطا می‌کنم اما ملائکه من، هر شب پرونده‌ای گناه‌آلود و کثیف از تو برای من می‌آورند.

 

وی اظهار داشت: خدای متعال همچنین در ادامه حدیث فوق می‌فرماید؛ ای فرزند آدم همواره از سوی من خیر به تو می‌رسد و تو در مقابل به من شر می‌رسانی. من سرپرست خوبی هستم و تو بنده بدی هستی. من همواره در مشکلاتت تو را یاری می‌رسانم و همواره گناهانت را می‌پوشانم تا آبرویت نرود؛ کارت به جایی رسیده که من به سبب پیری از تو حیا می‌کنم اما تو از من حیا نمی‌کنی. سخن از همه به زبان می‌آوری اما هیچ زمان حرفی از من نمی‌زنی.

 

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: کسی که از گناه برگشته و توبه واقعی کند، با انبیای الهی و ائمه معصومان(ع) همراه می‌شود؛ همان‌طور که یک غلام سیاه از گناهان توبه کرد و به معیت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) رسید و در نهایت، پس از شهادت عطر بسیار خوبی از جسدش به مشام می‌رسید./997/پ201/ب4

ارسال نظرات