۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۲۷۳۸۸۵
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان:

دوست و معاشر بد، خبیث‌ترین شیطان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این‌که کلمه شیطان از ماده «شطن» برگرفته شده که به معنای ضرر و زیان است، گفت: شیطان هر موجودی است که هیچ سود و منفعتی نداشته و کار آن ضربه و ضرر زدن به انسان است؛ از میان شیاطین، خبیث‌ترین آن‌ها معاشر و رفیق بد است.
شبهاي رمضان با حجت الاسلام حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم شب گذشته در بیست و سومین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «ویژگی‌های خود شناسان» در حسینیه همدانی‌های تهران اظهار داشت: قلب انسان با پیروی از راه انبیای الهی، ائمه معصومان(ع) و علمای ربانی، از هر پلیدی و مریضی سالم می‌ماند.

 

وی ادامه داد: همچنین قلوب با تسلیم شدن در برابر خواسته‌های نامشروع به فساد کشیده می‌شوند؛ که این تسلیم شدن به سبب دعوت شیاطین درونی و بیرونی است.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این‌که خدای متعال در سوره مبارکه فرقان از گمراه کنندگان انسان به اسم شیطان یاد می‌کند، ابراز کرد: معاشر و رفیق بد، خبیث‌ترین شیطان و منحرف کننده انسان است.

 

وی خاطرنشان کرد: کلمه شیطان از ماده «شطن» برگرفته شده که به معنای ضرر و زیان است از این‌رو شیطان هر موجودی است که هیچ سود و منفعتی ندارد و کار آن ضربه و ضرر زدن به انسان است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان تأکید کرد: در صحرای محشر گنهکاران و شیاطین، همگی ظالم شناخته شده و هیچ یک از آنان قدرت دست گیری از کسی را ندارد؛ اما بدترین زخمی که به انسان وارد می‌شود، این است که شیطان در صحرای محشر، هیچ یک از گناهان انسان‌ها را به گردن نمی‌گیرد.

 

وی اضافه کرد: شیطان هیچ گناهی از انسان‌ها را به عهده نمی‌گیرد و خدا نیز این خواسته او را می‌پذیرد و تمامی گنهکاران به همراه شیطان به جهنم وارد می‌شوند؛ این در حالی است که انبیای الهی، ائمه معصومان(ع) و علمای ربانی در روز محشر نسبت به ایمان مریدان خود بی تفاوت نبوده و چنانچه یکی از مریدان به سبب گناهی مشمول عذاب شود، او را شفاعت می‌کنند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم افزود: بندگان مؤمن من هر زمان که سخن از خدا به میان می‌آید، قلبشان تکان خورده و به حال می‌آید؛ زمانی هم که آیات خدا برای آنان خوانده می‌شود، به ایمانشان افزوده شده و بر پروردگار خود متوکل می‌شوند؛ این دسته از مؤمنان از نماز جدا نشده و همواره انفاق می‌کنند؛ آنان در نزد پروردگار متعال مقامات بلندمرتبه، آمرزش گناهان و پاداش بزرگی دارند.

 

وی با بیان این‌که خدای متعال با به کار بردن لفظ «مؤمنان» تمام زنان و مردان را اراده می‌کند، تأکید کرد: همان‌طور که برخی از زنان جلف، غرب زده، حسود، زورگو، قطع کننده ارتباطات و مملو از پلیدی‌ها هستند، اما برخی از زنان نیز حجت خداوند برای سایر زنانند؛ ایشان اهل ارتباط با خدای رحمان، اهل گریه و زاری در مناجات، به دنبال وثیق شدن ارتباطات خانوادگی، مطیع امر همسر و هدایت کننده فرزندان خویشند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خداوند رحمان به عنوان مزد 10 نور در دل کسی که او را بخواهد، تجلی می‌دهد که با این 10 نور، تمام فکر، اخلاق، روش و منش انسان مثبت شده و در برابر گناهان مقاوم می‌شود.

 

وی افزود: خواستن خدا محصول معرفت به حق تعالی و منبع معرفت، قرآن کریم و ادعیه، روایات و اخبار توحیدیه است؛ هر فردی با جملات اولیه دعای کمیل یا بخشی از دعای عرفه و دعای ابوحمزه، خداشناس می‌شود.

 

استاد برجسته تفسیر قرآن کریم ابراز کرد: خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید مردم را به سوی حکمت و موعظه حسنه دعوت کنید؛ این حکمت، همان آیات قرآن کریم بوده و نباید رو به بیان دلایل فلسفی و پیچیده برد زیرا هر انسانی غیر معاندی با چند جلسه موعظه عالم ربانی، پاک می‌شود و دیگر نیازی به استفاده از دلایل فلسفی و حکمی نیست.

 

وی خاطرنشان کرد: در روایتی از رسول خدا(ص) آمده است که بهار و هوای بهاری را غنیمت بدارید زیرا این هوا با بدن شما کاری می‌کند که با درختان انجام می‌دهد و از باد پاییزی کناره گیری کنید که درختان را برهنه و زشت می‌کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان در بیان تفسیر حدیث فوق اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) که در گفتار و علم و عقل بی نظیر است، در این روایت اراده‌ای غیر از ظاهر آن کرده است؛ منظور ایشان از روایت فوق این است که اگر نسیمی از زبان آگاهان و بیداران و اولیای الهی وزید، غنیمت بشمارید که شما را حیات می‌بخشد. اما نسیمی که از زبان بدان و جاهلان می‌وزد، تمام برگ و بال اعتقادی انسان را فرو می‌ریزد.

 

وی افزود: چنانچه کسی تنها چند جلسه مباحث توحیدی قرآن و  روایات را از انسانی الهی بشنود، عارف به پروردگار شده و در نهایت خداخواه و عاشق حق تعالی می‌شود؛ زمین هیچ‌گاه از حجت خدا خالی نمی‌شود و در هر شرایطی افرادی عالم به حقایق یافت می‌شوند که بتوان از آنان معارف الهیه را کسب کرد.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که کسی که خدا را بخواهد، نور هدایت می‌یابد،‌ یادآور شد: هدایت خدا گاهی مادی بوده که شامل تمامی بندگان می‌شود و هیچ کسی استثناء نمی‌شود؛‌ خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید که من در زمین کوه‌های برافراشته قرار دادم تا زمین را از زلزله حفظ کرده و نظام موجودات زنده حفظ شود. همچنین در زمین نهرهای بسیاری قرار دادم تا به همه جا سیر و سفر داشته باشید.

 

وی ادامه داد: خدای متعال یک هدایت معنوی هم دارد که خیر دنیا و آخرت ما را تأمین می‌کند؛ چنانچه این هدایت شامل کسی نشود، به یقین آن فرد راه بهشت را گم می‌کند. هدایت مردم به صراط مستقیم را خدای متعال، پیغمبر اسلام و قرآن کریم به عهده دارند؛ هر کسی خدا را بخواهد، پروردگار متعال هم نور هدایت را وارد دل او کرده تا به صراط مستقیم هدایت شود./997/پ201/ب4

ارسال نظرات