۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۲۷۴۲۳۱
سخنران حرم رضوی تبیین کرد؛

مشکلات ناشی از بی اعتمادی به رزاق بودن خدا

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسینی قمی در حرم رضوی گفت: انسانی که به رزاق بودن خدای متعال اعتماد و اطمینان ندارد دچار مشکلاتی چون بدگمانی به خدا، نپرداختن حقوق مالی و بخل ورزیدن به خانواده می شود.
حجت الاسلام حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه قم امروز در حرم مطهر رضوی با تبیین اخلاق در قرآن اظهار کرد: خداوند روزی ما را از جایی که گمان نمی کنیم به ما می رساند باید باور کنیم خدا رازق است، هر اندازه که دنبال حرام رویم از سهم روزی حلال ما کم می شود، همچنین باور داشته باشیم گاهی وسعت رزق و روزی به مصلحت ما نیست.

 

وی تصریح کرد: خداوند در سه مرحله از زندگی بدون اینکه سهم یا تلاشی داشته باشیم روزی را فراهم کرد؛ دوران جنینی، دوران شیرخوارگی روزی ما را از شیر مادر که کامل ترین تغذیه نوزاد است، قرار داد بدون آن که کسب و کار و تلاشی داشته باشیم پس از آن مهمان سفره پدر و مادر بودیم تا بزرگ شویم، خداوند مهر و محبت ما را به دل پدر و مادر انداخت و آن ها با میل و رغبت امکان رشد ما را فراهم کردند.

 

کارشناس دینی رسانه ملی افزود: پس از گذشت این سه مرحله وقتی خود بالغ و عاقل شد، وارد عرصه کار و کوشش شد، عقل تجاری پیدا کرد، کسب و کار برای خود فراهم کرد و دچار سه مشکل در زمینه رزق و روزی می شود.

 

وی تصریح کرد: اول نسبت به خدا بدگمان است که آیا روزیش می رسد یا نه؟ گاهی دنبال حرام برای افزایش رزق می روند چون به خدا اطمینان ندارند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: حقوق مالی که برگردنش است؛ خمس، زکات، انفاق، صدقه و کمک به فقرا را انکار می کند، بعضی ها به ظاهر مسلمان هستند اما تفکر قارونی دارند یعنی آنچه را خدا به آن ها داده است را متعلق به خود می دانند و حاضر به پرداخت حقوق مالی نیستند.

 

حجت الاسلام حسینی قمی بیان کرد: خداوند زمین، زمان، باد و آب را در اختیار کشاورز قرار داده اما خواسته که هنگام برداشت خدا را فراموش نکند و زکات مالش را بدهد، امروز چند درصد کشاورزان و دامداران ما زکات می پردازند.

 

وی به سومین مشکل انسان در زمینه رزق و روزی اشاره و عنوان کرد: به خود و خانواده اش رحم نمی کند، نسبت به خانواده بخل می ورزند، همیشه در فکر جمع آوری پول برای آینده و پیری هستند، به رازق بودن خدا ایمان ندارند آن روز که طفل بود و کسب و کار نداشت روزی او را داد چطور ممکن است در پیری از او غافل شود.

 

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: صدقه فقط انداختن پول در صندوق صندوقات نیست، هر کار خیری حکم صدقه را دارد، خریدن هدیه برای زن و فرزند صدقه است؛ به فرموده رسول خدا(ص) انس گرفتن با زن و فرزند ارزشش بالاتر از اعتکاف در مسجد النبی است.

 

حجت الاسلام حسینی قمی ابراز کرد: متأسفانه امروز خبری از انس در خانواده نیست، همه در خانه هستند ولی جداجدا زندگی می کنند، پدر سرگرم شبکه های مجازی گوشی خود، مادر سرگرم واتس آپ خود و فرزندان سرگرم صفحات لاین خویش هستند./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات