۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۲۷۶۰۲۲
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان:

واکاوی عمیق ریشه های فرهنگی کشور در تثبیت و ماندگاری آیین ها مؤثر است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با تأکید بر حفظ آیین ها و سنت های کشور در اجرای مراسم های گوناگون گفت: واکاوی عمیق ریشه های فرهنگی کشور در تثبیت و ماندگاری آیین ها مؤثر است.
حجت الاسلام حنان ، مديرکل ارشاد لرستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت‌الاسلام حمیدرضا حنان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، ظهر امروز در دیدار اعضای هیأت امنای کانون آیینی و سنتی استان، گفت: مخلوط شدن آیین‌ها و سنت‌های کشورهای مختلف با یکدیگر است که آسیب بزرگی را به دنبال دارد.

 

وی با تأکید بر توجه به مراسم آیینی و سنتی در ایران افزود: مهم ترین راه مقابله با تهاجم فرهنگی توجه به آیین ها و سنت های اسلامی و ایرانی است.

 

حجت الاسلام حنان تقلید و ترکیب آیین ها و سنت ها را از مشکلات بزرگ در این حوزه بیان کرد و عنوان داشت: باید جلوی این مشکلات گرفته شود.

 

وی با اشاره به سابقه تاریخی مراسم آیینی و سنتی در ایران اظهار داشت: در راستای حفظ این آیین ها باید از تقلید و در هم آمیختگی آن‌ها جلوگیری کرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به این که آیین ها و سنت هر کشوری براساس فرهنگ آن کشور است، ادامه داد: تقویت و تبیین فرهنگ اسلامی ایرانی در جامعه امروز، به ویژه بین جوانان در جهت مقابله با توطئه های دشمنان ضروری است.

 

وی با تأکید بر جلوگیری از ورود بدعت ها خاطرنشان کرد: در راستای اجرای مراسم ســور و ســــوگ با توجه به ایجاد جذابیت در مراسم می توان از ورود بدعت ها جلوگیری کرد.

 

حجت الاسلام حنان تقویت آیین‌ها و سنت‌ها را در دو جنبه شکلی، محتوایی، آموزش نیروی انسانی و نظارت بر کار گروه‌های فعال در این حوزه را از جمله راهکارهای حفظ جنبه شکلی مراسم آیینی و سنتی بیان کرد.

 

وی تصریح کرد: کانون هنرهای آیینی و سنتی می‌تواند افزون بر جلوگیری از بدعت‌های شخصی، در جهت هم‌سان‌سازی مراسم و شکل اصیل اجرای آن مفید باشند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با تأکید بر توجه به بازسازی شکل اصیل اجرای آیین ها یادآور شد: لازمه این کار طراحی، تولید و عرضه ابزارآلات آیینی و سنتی در قالب بازارچه‌هایی با همین نام است .

 

وی بیان داشت: رایزنی با مراکز دانشگاهی و استفاده از ظرفیت آیین‌ها و سنت‌ها در پایان‌نامه‌های دانشگاهی از دیگر راهکارهای حفظ محتوایی این‌گونه مراسم است.

 

حجت الاسلام حنان با بیان این که واکاوی عمیق ریشه های فرهنگی کشور در تثبیت و ماندگاری آیین ها مؤثر است، افزود: احیای جشنواره هنرهای آیینی و سنتی در گستره‌های استانی و منطقه‌ای در این راستا نقش مؤثری دارد.

 

وی با تأکید بر این که بحث درآمدزایی نباید دغدغه اصلی فعالان حوزه هنری باشد، عنوان داشت: نگاه تجاری به آیین‌ها و سنت‌ها مخرب است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان این که هم اندیشی در جهت تقویت ریشه های فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: باید نگاه تقویتی و فرهنگی در حوزه هنری به دور از نگاه تجاری در اولویت قرار گیرد./9459/پ202/ب4

ارسال نظرات