۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۲۷۶۸۵۶
کارشناس ارشد روانشناسی:

رسانه‌ها نباید جایگزین نقش والدین در انتقال فرهنگ اسلامی به جوانان باشند

خبرگزاری رسا ـ روانشناس اجتماعی با بیان این که رسانه‌ها نباید جایگزین نقش والدین در انتقال فرهنگ اسلامی به جوانان باشند، گفت: امروزه نقش والدین در انتقال فرهنگ غنی ایرانی اسلامی کمرنگ و تربیت فرزند به یکی از سخت‌ترین کارها تبدیل‌شده است.
خانواده

اکرم السادات لاری، کارشناس ارشد روانشناسی در گفت گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، با اشاره به علل رفتاری جوانان و برخی ناهنجاری‌های موجود در جامعه گفت: بروز یک رفتار ناشی از چهار دسته عوامل زیست‌محیطی، محیطی و شخصیتی و سایر عوامل هستند که هر فرد تحت تأثیر آن‌ها قرارگرفته و اعمالی را انجام می‌دهد که ممکن است هنجار یا ناهنجار شناخته شوند.

 

وی افزود: نوع موسیقی، تغذیه، انس با قرآن و نوع رفتار مادر در هنگام بارداری بر شکل‌گیری نوع رفتار فرزند اثرگذار است و در طول زندگی فرد به اشکال گوناگون خود را بروز می‌دهند.

 

روانشناس اجتماعی اظهار داشت: برخی عوامل رفتاری و محیطی مانند نحوه رفتار والدین، گروه همسالان، غفلت والدین از کمین‌های پیش رو، وسایل ارتباط‌جمعی همچون فیلم و سریال‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای و غیره نیز باعث می‌شوند که جوانان به سمت برخی ناهنجاری‌ها سوق داده شوند.

 

لاری ادامه داد: فیلم‌ها و تبلیغات رسانه‌ای، مدها را به جامعه ارائه می‌دهند و با استفاده از تکنیک‌های تکرار و تبلیغ، سبک‌های پوشش، آرایش، نوع حجاب و رفتار را زیرکانه به جوانان تزریق می‌کنند.

 

وی بابیان اینکه امروزه نقش والدین در انتقال فرهنگ غنی ایرانی اسلامی کمرنگ شده است، ابراز داشت: بسیاری از والدین به‌جای اینکه خود را درگیر موقعیت سنجی و نیازسنجی فرزندان کنند، سعی می‌کنند به اطلاعات پیشین خود مراجعه کنند، به همین دلیل تربیت فرزند در جامعه امروز به یکی از سخت‌ترین کارها تبدیل‌شده است که نیازمند آموزش و توجیه والدین و البته بسترسازی مناسب از سوی ارگان‌های دولتی است.

 

روانشناس اجتماعی دوران طلایی تربیت را سنین یک تا پنج‌سالگی به‌اضافه دوران نوجوانی عنوان کرد و تأکید کرد: در این سنین، با توجه به زیاده‌خواهی‌های کودکان و تحولات شخصیتی نوجوانان، والدین باید نه گفتن را به فرزندان آموزش دهند و آنان را نسبت به مسائلی همچون قبح گناه، انجام واجبات و ترک محرمات، دوری از بی‌بندوباری‌ها و غیره توجیه کنند و متوجه باشند که مسائلی همچون مشاجره والدین، طلاق یا گسستگی خانوادگی تأثیر به‌شدت مخربی را بر فرزندان خواهد گذاشت.

 

لاری افزود: شکاف نسلی بین والدین و فرزندان، فشارهای اجتماعی، حساسیت‌زدایی و واکنش گری، عدم برنامه‌ریزی برای تفریح سالم و تأثیر سوء تبلیغات، از دیگر عوامل مؤثر بر بروز ناهنجاری‌های اجتماعی است.

 

وی گفت: هوش، عزت‌نفس، خودشیفتگی و کمال‌گرایی، خودنمایان سازی، نیاز به محبت و ایجاد جاذبه، فرار از تنهایی و بلوغ زودرس، ازجمله عوامل شخصیتی هستند که در صورت عدم توجه به آن‌ها، چه‌بسا افراد بزهکار، افسرده و یا ناهنجار را به جامعه تحویل دهد.

 

روانشناس اجتماعی ادامه داد: کسانی که هوش و عزت‌نفس پایین‌تری دارند، قدرت استدلال و تصمیم‌گیری پایین‌تری نیز دارند و به همین دلیل به ‌جای فکر کردن، تقلید و راه‌حل‌های دم‌دستی را انتخاب می‌کنند.

 

لاری تصریح کرد: سایر عواملی مانند سبک زندگی که شامل نوع غذا تا موسیقی و بافت فرهنگی می‌شود، وضعیت اقتصادی، عدم تبلیغات درست و استدلال‌های محکم تربیتی، ارزان و در دسترس بودن انواع امکانات غیر اسلامی، تغییر ارزش‌ها، کمبود کار و سرگرمی‌های سالم و حکومتی شدن پیگیری‌ها نیز سبب شده است تا افراد جامعه به ناهنجاری‌ها گرایش پیدا کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: دولت، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و سایر مراکز و ارگان‌های مربوطه باید بستر را برای والدین و خانواده‌ها فراهم کنند تا با آگاهی و توجه جدی، نسلی سالم و در تراز انقلاب اسلامی را تربیت و به جامعه تحویل دهند./846/ت302/ح

ارسال نظرات