۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۲۷۶۹۵۷

انتشار کتاب استطاعت جسمی در حج با هدف تأمین و ارتقای سطح سلامت زائران

خبرگزاری رسا ـ کتاب استطاعت جسمی در حج به قلم قدرت اله هادی با هدف تأمین و ارتقای سطح سلامت زائران از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
استطاعت جسمي در حج

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، کتاب استطاعت جسمی در حج را به قلم قدرت اله هادی در سه بخش مسائل بهداشتی، بدن انسان و بیماریهای شایع در حج با تدوین پژوهشکده حج و زیارت منتشر کرد.

 

این اثر که در قطع رقعی، 172 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 7800 تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است، تلاش می‌کند تا با بیان ساده و پرمحتوا نکات بهداشتی و بیماری‌های شایع در حج و زیارت را در راستای تأمین و ارتقای سطح سلامت و همچنین بالا بردن میزان آگاهی‌های عمومی زائران در قالب مجموعه‌ای نوشتاری و تصویری ارائه دهد.

 

نویسنده اثر در بخشی از مقدمه آن آورده است: با توجه به تجربیاتی که در سال‌های حضور خود در حج و در خدمت درمان کارگزاران و ضیوف الرحمان بوده‌ام، خلأ وجود کتابی مدون و مصور برای تأمین و ارتقای سطح سلامت و افزوندن آگاهی‌های بهداشتی زائران را در سبد کالای همراه حجاج، احساس کردم.

 

وی تکرار مطالب مهم سلامتی و بهداشت را لازم و ضروری دانسته و تصریح می‌کند: با توجه به آماده‌سازی زیرساخت‌ها و زحمات زیادی که در بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت و مرکز پزشکی هلال احمر برای سلامتی روحی و روانی و جسمی زائران عزیز کشیده می‌شود، چنانجچه خود زائران آگاهی‌های لازم بهداشتی و مراقبتی را نداشته باشند، اماکن ابتلا به بیماری‌ها و انتقال بیماری‌های مسری وجود دارد.

 

بخش اول کتاب استطاعت جسمی در حج، درباره بایدها و نبایدهای بهداشتی برای سلامتی زائران در سه مقطع قبل، حین و بعد از تشرف است. یادآوری بعضی نکات کلیدی و مواردی که قبل از تشرف باید توسط عزیزان زائر انجام گیرد و همچنین همراه داشتن لوازم مورد نیاز بهداشتی و سلامتی فردی در این بخش مورد تأکید قرار گرفته است.

 

در مسائل بهداشتی که حین تشرف باید توسط حجاج عزیز رعایت گردد در ابتدا سر مراحل تشرف و اعمالی را که در هر یک از این مراحل انجام می‌گیرد به طور خلاصه به زائران توضیح داده شده و سپس در هر مرحله نکاتی را که باید توسط حجاج برای حفظ سلامتی انجام گیرد، به صورت جداگانه در این بخش شرح داده شده است.

 

در بخش دوم برای آگاهی حجاج از بیماری‌هایی که در ایام حج امکان ابتلا به آنها وجود دارد در ابتدا دستگاه‌های بدن را به صورت ساده همراه با تصاویر برای اطلاعات عمومی زائران، چه در ایام حج و چه در طول زندگیشان توضیح داده شده است.

 

دانستن پیچیدگی‌های خلقت بدن انسان و نوع کارکرد آن به ما در رابطه با نوع نگاه به حفظ سلامتی خود بسیار کمک می‌کند بنابراین دستگاه‌های اصلی بدن در این بخش به صورت مختصر و ساده توضیح داده شده است.

 

با توجه به آمارهای ارائه شده از طرف مرکز پزشکی هلال احمر و دستگاه‌های مرتبط دیگر در رابطه با درصد شیوع بیماری‌های شایع و واگیردار در حج به تفکیک، این بیماری‌های شایع در بخش سوم توضیح داده شده و سپس راه‌های پیشگیری از ابتلا و نحوه جلوگیری از سرایت آن به دیگران در هر یک از بیماری‌ها شرح داده شده است.

 

حجاج بیت الله الحرام در صورت ابتلا به بیماری‌های شایع با آگاهی کامل از نوع بیماری‌ها و با استفاده از مواردی که در درمان و مراقبت توضیح داده شده است می‌توانند نسبت به بهبودی خود موارد لازم را رعایت کنند.

 

نویسنده اثر در پایان بخش سوم با توجه به بروز اشکال جدیدی از بیماری‌های خطرناک و کشنده و امکان ابتلا و شیوع آنها در موسم حج مانند: بیماری کرونا و ابولا، لازم دیده است با توجه به اطلاعات موجود، این بیماری‌های جدید را توضیح داده و راه‌های پیشگیری و مقابله با آن را به حجاج گوشزد کند./920/پ202/ق

ارسال نظرات