۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۲
کد خبر: ۲۷۶۹۹۶
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد؛

مشکل اصلی امروز جامعه عدم آشنایی با اهمیت نماز است/ نماز امیدوارکننده ترین عبادت

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام وحیدی گفت: مشکل اصلی امروز جامعه ما عدم آشنایی با اهمیت نماز است که متأسفانه معامله ای که ما با خدا در نماز می کنیم، با نزدیک ترین افراد زندگی مان نمی کنیم و امروز این وظیفه مهم بر دوش آنانی است که دلسوز هستند که روی بحث اهمیت نماز کار کنند.
اقامه نماز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف‌آباد، حجت الاسلام علی اکبر وحیدی، استاد حوزه علمیه قم و از اساتید مرکز تخصصی نماز قم، عصر روز گذشته در ادامه مباحث دوره آموزشی معارف نماز که در بنیاد فرهنگی آیت الله خامنه ای نجف‌آباد برگزار شد، با اشاره به این که امیدوارکننده ترین عبادت، نماز است، گفت: یکی از تفاسیری که درباره آیات نماز وارد شده است، بحث امید و امیدواری در عبادات است.

 

وی با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) که در جمع اصحاب خاص خود درباره امیدوارکننده ترین آیه سوال کرده بود، افزود: حضرت در این روایت آیه 114 سوره هود «وَ أَقِمِ الصَّلَوةَ طَرَفىَ‏ النهَّارِ وَ زُلَفًا مِّنَ الَّیْلِ  إِنَّ الحْسَنَاتِ یُذْهِبنْ‏ السَّیِّاتِ» را امیدوارکننده ترین آیه قرآن بیان داشت که درباره نماز نازل شده است.

 

اهل بیت اقامه کنندگان اصلی نماز هستند

حجت الاسلام وحیدی با اشاره به تفاوت میان اقامه نماز و خواندن نماز در ادامه بیان داشت: در این آیه خداوند اقامه نماز را بیان کرده است، و نماز به عنوان ستون دین باید برپا داشته شود و اقامه نماز نه به معنای خواندن آن، بلکه به معنای گسترش آن در جامعه است.

 

وی در ادامه با بیان آیه «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ» تصریح کرد: خداوند در قرآن حتی نمازگزارن را نیز مذمت کرده است، ولی حتی یک آیه وجود ندارد که اقامه کنندگان را مذمت کرده باشد و اهل بیت اقامه کنندگان نماز بودند و ما نیز باید به پیروی از سیره اهل بیت به دنبال اقامه نماز در جامعه باشیم.

 

استاد حوزه علمیه قم درباره اثرات اقامه نماز گفت: طبق آیه شریفه اقامه نماز سبب از میان رفتن سیئات می شود و در رأس کارهای نیک و حسنات، نماز قرار دارد و نماز مصداق بارز حسنات است که طبق روایتی اگر انسان دو رکعت نماز با معرفت بخواند، از نماز خارج می شود در حالی که هیچ گناهی بر دوشش نیست.

 

وی در ادامه بیان داشت: مشکل اصلی امروز جامعه ما عدم آشنایی با اهمیت نماز است که متاسفانه معامله ای که ما با خدا در نماز می کنیم با نزدیک ترین افراد زندگی مان نمی کنیم و امروز این وظیفه مهم بر دوش آنانی است که دلسوز هستند که روی بحث اهمیت نماز کار کنند.

 

اهمیت به بحث معادباوری، سبب نزدیکی به نماز است 

حجت الاسلام وحیدی در ادامه درباره شیوه های ترغیب به نماز افزود: متاسفانه ما بر خلاف سیره اهل بیت و آیات قرآن که برای ترغیب و تشویق افراد از آثار و اهمیت آن عمل شروع کرده است، برای ترغیب فرزندانمان از امر و نهی شروع می کنیم و یکی دیگر از مشکلات امروز در خانواده ها، روی معادباوری فرزندانمان کار نکردیم که طبق آیه قرآن کسانی در برابر نماز خشوع دارند، که به قیامت گمان داشته باشند و نماز و قیامت گره خورده به هم هستند.

 

وی با اشاره به وجود بیش از 100 اثر فردی و اجتماعی، مادی و معنوی، دنیوی و اخروی نماز گفت: از میان تمام آثاری که در آیات و روایات معصومین درباره نماز بیان شده است، یک اثر فوق العاده و بین المللی وجود دارد که مربوط به تمام افراد است که اگر به یاد خدا بودی، گمشده ات را پیدا می کنی.

 

استاد مرکز تخصصی نماز قم یکی از راه های ترغیب به سوی نماز را بیان آثار نماز برشمرد و تصریح کرد: طبق آیات 56 سوره ذاریات، 77 سوره حج، آیات 2-1 سوره مومنون، هدف از خلقت دور شدن از تمام بدی ها و شرور و رسیدن به تمام خیرات دنیا و آخرت است و این همان رسیدن به فلاح است و رسیدن به فلاح، هدف خلقت است و به همین خاطر است که خداوند در سوره مومنون ویژگی اول و آخر مومنین را نماز بیان کرده است و شیعه را باید از نمازش شناخت.

 

وی در ادامه درباره عواقب دوری از نماز نیز افزود: بعضی از افراد هستند که در برابر تمام آثار نیز مقاومت می کنند و باز به سمت نماز کشیده نمی شوند درباره این گونه افراد باید درباره عواقب دوری از نماز برایشان صحبت کرد.

 

حجت الاسلام وحیدی درباره بعضی از عواقب دوری از نماز گفت: زندگی سخت دنیا « وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکاً» حتی در مواقعی با وجود رفاه مادی نیز زندگی برای فرد بسیار سخت و ناگوار است، لحظه سخت جان کندن، کوری در قیامت، عذاب دردناک و ماندگار از جمله عواقب دوری از نماز است که در آیات شریفه به آن اشاره شده است./1306/پ202/ح

ارسال نظرات