۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۲۷۷۳۸۷

کتاب «خردل خر است» منتشر می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کتاب «خردل، خر است» مجموعه‌ای از ۸۰ داستان کوتاه کمتر از یک صفحه‌ای در حوزه دفاع مقدس است که از سوی انتشارات روایت فتح راهی بازار نشر می‌شود.
روايت فتح

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از انتشارات روایت فتح، نورمحمدزاده در دومین کتاب خود به نام «خردل، خر است» مجموعه‌ای از 80 عدد از این داستانک‌ها را به دست مخاطب برساند. این کتاب در آستانه چاپ بوده و قرار است تا چندی دیگر از سوی انتشارات روایت فتح در بازار عرضه شود.

 

مهدی نورمحمدزاده با اشاره به عنوان توافق شده با انتشارات روایت فتح برای چاپ این کتاب گفت:‌ «خردل، خر است» مجموعه‌ای از 80 داستان مینیمالیستی کمتر از یک صفحه در حوزه دفاع مقدس است که این 80 اثر به دو بخش 40 ‌تایی تقسیم می‌شود که بخش اول آن مربوط به دوران دفاع‌مقدس و بخش دوم آن مربوط به اتفاقات پس از دفاع‌مقدس است.

 

در حالی که تصور می‌شد اسم انتخابی برای این کتاب از جملاتی باشد که این روزها در فضای مجازی با عنوان ترول منتشر می‌شود، نورمحمدزاده عنوان برگرفته شده برای این کتاب را برگرفته از یکی از داستان‌های کتاب با عنوان «جمله‌سازی» دانست و گفت: این جمله در حقیقت از طرف یک فرزند جانباز شیمیایی به عنوان اولین جمله‌ای که در دفتر خود نوشته است، برداشته شده و این با توجه به شرایطی بوده که از پدر خود دیده و آن را در جمله «خردل، خر است» نشان داده است.

 

نورمحمدزاده ادامه داد: در مجموع این 80 داستان به هم مرتبط بوده به شکلی که یا شخصیت‌ها در زمان‌های مختلف تکرار می‌شوند و یا موضوع مشترک وجود دارد. این مجموعه داستان‌ها به نوعی نگاه جامعی به دفاع مقدس و تبعات آن برای زندگی مردم داشته است.

 

وی منبع اصلی این داستان‌ها را خیال دانست و افزود: به شکل غیرمستقیم از خاطرات و یا روایت‌های راویان هم در این آثار استفاده شده است و نمی‌توان این داستان‌ها را مستند معرفی کرد اما فضای خیالی‌ای که می‌تواند واقعیت هم داشته باشد و دور از فضا و واقعیت‌های جنگ نیست.

 

این آثار یک نگاه انسانی و انتقادی به تبعات و آثار جنگ داشته و به افراد و خانواده‌هایی که مستقیما در این واقعه‌ و مشکلات پس از آن درگیر بودند می‌پردازد. انتقاداتی که در این کتاب مطرح می‌شود بیشتر در جهت آرمان‌های دفاع‌‌مقدس است و جامعه ما تا آن حدی که می‌توانسته در آن آرمان‌ها پایدار نبوده است. بخشی از این مسأله به مسؤولان برگشته و بخشی هم به فرهنگ عمومی جامعه مربوط است.

 

مجموعه کوچکی از این داستانک‌ها پیش از این در چندی از وب‌سایت‌ها و رسانه‌ها منتشر شده بود و استقبال خوبی که از آنها به دلیل کوتاه بودن شده بود، من را مجاب کرد که تلاش کنم تا مجموعه‌ای از این آثار را از سوی یک انتشارات مطرح مانند روایت‌فتح به چاپ برسانم./998/د101/ب4

ارسال نظرات