۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۴
کد خبر: ۲۷۸۸۸۶
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

دولت بین انتقاد تند و سازنده تفاوت قائل شود

خبرگزاری رسا ـ گلشنی گفت: روشنگری بر قضایا طوری شده که هر نقدی می شود و چون برخی نقدها تند است، دولت به خودش گرفته و در مقام جوابگویی بر می آید و حق و باطل مخلوط می شود؛ باید طوری به دولت تفهیم شود که بین این دو فرق بگذارد.
مهدي گلشني، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر امروز در نشست فعالان جوان فرهنگی مشهد مقدس که در محل مؤسسه خدمات مشاوره ای آستان قدس رضوی و با محوریت موضوع «واقعیت های فرهنگی جامعه» برگزار شد، تبیین معارف اهل بیت(ع) را امری ضروری دانست و گفت: کجا کلماتی نظیر کلمات اهل بیت(ع) را پیدا می کنیم؟ جورج جرداق مسیحی بر اساس یک بخش از سخنان امیرمؤمنان، کتاب «صوتُ العداله الإنسانیّه» را نوشت؛ ما هم باید چنین کارهایی انجام دهیم.

 

اختلاف افکنی میان مسلمانان، مانع تبیین معارف اهل بیت

وی با اشاره به مسأله «اختلاف افکنی غرب در میان مسلمانان» که یکی از موانع پیش روی شیعیان برای تبیین معارف اهل بیت(ع) است، افزود: برنامه غرب اختلاف انداختن است و حتی دو کشور سنی را نیز به جان هم می اندازد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری سرنوشت لیبی به عنوان نمونه ای از اختلاف افکنی های غرب، شعار های ضد آمریکایی قذافی را ظاهری دانست و خاطرنشان کرد: مرحوم شهید چمران سال اولی که بعد از پیروزی انقلاب به دانشگاه شریف آمدند یک سخنرانی تکنیکی نظامی کردند درباره این که روی کار آوردن قذافی کار خود آمریکا است.

 

گلشنی هدف از اختلاف افکنی دشمنان را بروز تنش در روابط مسلمانان دانست و در بیان راه حل تأکید کرد: اگر همان طور که در جهان مسیحیت خیلی مستدلانه و عقلانی با شبهات برخورد می کنند، متدینان و اهل علم ما نیز در مقام روشنگری با استدلال باشند، جو تغییر می کند.

 

وی «اصلاح رابطه بین کاتولیک ها و معتقدان به پروتستان» را نمونه ای از تأثیر گفت و گو در حل اختلافات معرفی کرد و افزود: زمانی در اروپا و آمریکا، کاتولیک ها فقط راه خودشان را می رفتند و اصلا با پروتستان ها جمع نمی شدند اما الان کنفرانس های مشترک دارند، رشد کرده اند و بر سر اختلافات و مشترکات شان صحبت می کنند؛ ما نیز باید همین کار را بکنیم.

 

ضعف در فرهنگ نقدپذیری از سیاست زدگی نشأت می گیرد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هوشیاری و آگاهی دانشمندان را عامل مانع شونده از استحاله ارزش های فرهنگی خواند و در انقاد نسبت به رویکرد دولت در مواجهه با انتقادات، گفت: روشنگری بر قضایا طوری شده که هر نقدی می شود، چون برخی نقد ها تند است، دولت به خودش گرفته و در مقام جوابگویی بر می آید و حق و باطل مخلوط می شود؛ باید طوری به دولت تفهیم شود که بین این دو فرق بگذارد.

 

گلشنی یادآور شد: باید جو نقادی با بدزبانی کنار رفته و اساس استدلال باشد؛ میزگرد در تلویزیون برگزار شود و افراد متخصص بیایند با هم بحث فنی کنند تا مسائل روشن شود.

 

وی ضعف در نقد پذیری را ناشی از سیاست زده شدن جامعه دانست و اظهار کرد: به علت این که در جامعه ما خیلی محیط سیاسی شده و همه چیز با چشم سیاست دیده می شود، متأسفانه فرهنگ نقدپذیری حاکم نیست؛ می دانید که وقتی در کره اتفاقی می افتد، بلافاصله نخست وزیر استعفا می دهد یا وقتی در آلمان فلان اتفاق می افتد، یک شخصیت تراز اول استعفا می دهد اما در محیط ما هیچ وقت عذرخواهی نیست؛ این جو باید تغییر کند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: باید جو نقد سالم مؤدبانه اسلامی را رایج کنیم و تا این گونه نشود، کارها درست نمی شود؛ امروز نه مجلس ما این طور است، نه دانشگاه ما، نه رابطه بین دانشمندان و دولت ما؛ اما اگر چنین جوی حاکم بود، خیلی قضیه فرق می کرد.

 

حل مشکلات فکری جامعه، اولویت اول کار فرهنگی

گلشنی در پاسخ به سؤالی پیرامون «اولویت های نخست برای کار فرهنگی» گفت: در تهران دیدم که دانشجویان خودشان گرد هم آمده و گروه تشکیل داده اند که برای رفع اشکالات از دانشمندان و اهل علم دعوت کنند؛ راهش این است که خود شما به عنوان یک وظیفه ببینید در محیط تان چه مشکلات فکری ای وجود دارد و بروید جواب آن سؤالات را پیدا کنید.

 

وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون «چندگانه بودن دستگاه های فرهنگی در مشهد برای ارائه راهکار موفق درباره حاشیه نشینی»، یادآور شد: حاشیه نشینی شهر مشهد مسأله مهمی است و در تهران هم انعکاس داشته است؛ واقعیت است که در شهرهای خیلی حساس، اجانب در آن نفوذ می کنند چرا که بهتر می توانند اثر بگذارند، این مسأله یک مسأله ملی است واز همین رو آن را در متنی مستند کنید تا در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کنیم.

 

لزوم توجه به معیشت فرهنگیان از سوی دولت

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضعف مدیریت دولت در توجه به عناصر تأثیرگذار در مقوله فرهنگ را از عوامل بروز مشکلات فرهنگی در جامعه خواند و گفت: دولت های بعد از انقلاب، به فرهنگ، آموزش و پرورش و دانشگاه ها اهمیت ندادند؛ کارمند آموزش و پرورش از نظر معیشتی تأمین نیست و مجبور است بعد از کلاس هایش رانندگی کند تا بتواند خودش را تأمین کند، دولت باید آن ها را تأمین می کرد تا حداقل از نظر معیشتی حواس شان جمع باشد؛ تا این طور نشود، مشکل حل نمی شود.

 

گلشنی ضمن اشاره به مصداقی از فعالیت انجمن های علمی دینی کوچک در آمریکا، خاطرنشان کرد: اگر قضایا بخواهد از دولت شروع شود، با وضعیتی که خیلی از مسؤولان، افراد با ذهنیت فرهنگی نیستند، من موفقیتی نمی بینم؛ من فقط یک راه می بینم که افراد دغدغه مند قشر تحصیل کرده، هر کدام در موضع خودشان فعالیت کرده و خود را دست کم نگیرند؛ این واقعیت که اقلیت ها می توانند مؤثر باشند، نشان داده شده است./820/پ202/ب4

ارسال نظرات