۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۲۷۹۷۶۵
کارشناس مسائل مذهبی:

قیام علمی امام صادق کمتر از قیام خونین امام حسین نبود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پورموسوی گفت: اگر تاریخ را مطالعه کنیم به این نکته پی خواهیم برد که قیام علمی امام صادق(ع) کمتر از قیام خونین امام حسین(ع) نبود یکی با خون خود سبب زنده نگه‌داشتن اسلام شد و دیگری با پاسخ به شبهات و ایستادگی در برابر القائات فکری از اسلام حفاظت کرد.
حجت الاسلام سيدحسن پورموسوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حجت الاسلام سیدحسن پورموسوی، کارشناس مسائل مذهبی شب گذشته در مراسم سوگواری شهادت امام صادق(ع) که در مسجد امام جعفر صادق(ع) زاهدان برگزار شد، گفت: امام صادق(ع) در سن 65 یا 68 سالگی و پس از 34 سال امامت به دست منصور دوانیقی به شهادت رسیدند.

 

وی عنوان کرد: ما ایشان را با  نام صادق می‌شناسیم اما این به معنای صادق‌نبودن سایر ائمه نیست، بلکه هر امام با توجه به فضای جامعه خود به صفتی ملقب شده که بارزترین صفت ایشان است.

 

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به علم ستاره ششم آسمان ولایت، بیان کرد: جوابگویی امام صادق(ع) به سؤالات افرادی از سایر معارف و مکاتب در نوع خود زبانزد بود ایشان به شبهات فراوانی که از جانب دانشجویان مطرح می‌شد پاسخ می‌دادند.

 

وی افزود: با شکل‌گیری قیام‌هایی که به جهت خونخواهی واقعه عاشورا رخ داد، بنی‌امیه پس از هزار ماه حکومت جای خود را به بنی‌عباس داد در این دوران انحرافات فکری فراوانی بر اسلام وارد شد همانطور که برخی امروزه با نام اسلام در حال تیشه زدن به ریشه اسلام هستند.

 

حجت الاسلام پورموسوی بصیرت را عنصر اصلی و لازمه انسجام نظام دانست و اظهار داشت: شیعیان و اهل سنت باید به شدت مراقب توطئه‌های دشمنان باشند در این ارتباط، زیباترین کلمه‌ای که می‌تواند با وحدت شیعه و سنی گره بخورد و از زبان رهبر معظم انقلاب نیز مورد تأکید قرار گرفته، بصیرت است.

 

وی تصریح کرد: در زیارت جامعه کبیره ائمه را با صفت هدایت‌گری مورد خطاب قرار می‌دهیم آنان سعی داشتند تا ریشه جهل و نادانی را که منشأ بسیاری از گرفتاری‌ها و نامنی‌های جامعه است، بخشکانند.

 

کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: اگر تاریخ را مطالعه کنیم به این نکته پی خواهیم برد که قیام علمی امام صادق(ع) کمتر از قیام خونین امام حسین(ع) نبود یکی با خون خود سبب زنده نگه‌داشتن اسلام شد و دیگری با پاسخ به شبهات و ایستادگی در برابر القائات فکری از اسلام حفاظت کرد در واقع فلسفه قیام عاشورا نیز خونریزی نبوده بلکه حضرت اباعبدالله به دنبال هدایت مردم بودند.

 

وی با بیان اینکه امام صادق بر گردن شیعه و سنی حق دارند، تأکید کرد: نقش پررنگ ایشان در طول تاریخ بر هیچ مسلمانی پوشیده نیست، رؤسای مذاهب اربعه اهل سنت هر یک به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در نزد امام صادق(ع) شاگردی کرده‌اند، انس بن مالک که رییس مذهب مالکی است، در وصف ایشان می‌گوید هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و بر هیچ قلبی خطور نکرده است که فردی بافضیلت‌تر از جعفر بن محمدٍ الصادق وجود داشته باشد./831/پ202/ح

ارسال نظرات