۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۷
کد خبر: ۲۷۹۷۷۰
مدیر مؤسسه فرهنگی دارالعرفان شیعی قم:

فلسفه حج سر دادن ندای توحید، بروز اخلاص و علنی کردن اسلام است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه فرهنگی دارالعرفان شیعی قم گفت: فلسفه حج سر دادن ندای توحید، بروز اخلاص و علنی کردن اسلام است، هزاران سال پیش جامعه ظرفیت پذیرش فرایض الهی را نداشت و آهسته آهسته بر تعداد مسلمانان افزوده شد و از زمانی که اسلام در جوامع دینی علنی شد، بنایی برای مخفی کردن آن وجود ندارد.
حجت الاسلام محمد جواد صابريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد جواد صابریان، مدیر مؤسسه فرهنگی دارالعرفان شیعی قم، شب گذشته در حسینیه همدانی‌های مشهد با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) در خصوص نماز جماعت اظهار کرد: اگر عبادت ها به صورت جمعی و گروهی از طرف حضرت حق بیان شده، به این علت است که اسلام و اخلاص و توحید برای خداوند متعال ظاهر و علنی شود.


مدیر مؤسسه فرهنگی دارالعرفان شیعی قم ادامه داد: این شعار اسلام است که همه جمع ها و گروه ها رنگ و بوی دینی بدهند.نماز های جماعت و عبادت های گروهی در مکان های دینی علنی شدن شعار توحید در اسلام است، همچنین کسی که در مکان های عمومی در نماز جماعت شرکت می کند دچار ریا نمی شود.

 

وی با بیان این که یکی از فلسفه های نماز جماعت علنی شدن شعار توحید است، تصریح کرد: در حقیقت همه عالم باید نسبت به این حقیقت آگاه شوند و در برابر وجود امیر مومنان اخلاص داشته باشند، همچنین گرچه اخلاص امری درونی است اما گاهی لازم است تا آن را در ظاهر نیز نشان داد همانند توحید که امری فطری و عقلی است.


حجت الاسلام صابریان با اشاره به فلسفه حج در احکام اسلامی خاطر نشان کرد: فلسفه حج این نیست که کسی از خانه خودش به قصد زیارت خشت و گل برود بلکه، یک حقیقت معنوی و امر الهی است، به همین سبب، عنایت پروردگار شامل حال او شده است، در حقیقت این عبادت جمعی یک شعار عظیم برای سر دادن ندای توحید است، ملت اسلامی همه با هم این ندای توحید را بر زبان جاری می کنند و برای ورود به احرام لبیک گویان دعوت را اجابت می کنند.


مدیر مؤسسه فرهنگی دارالعرفان شیعی قم افزود: در حقیقت فلسفه حج سر دادن ندای توحید، بروز اخلاص و علنی کردن اسلام است،  هزاران سال پیش جامعه ظرفیت پذیرش فرایض الهی را نداشت و آهسته آهسته بر تعداد مسلمانان افزوده شد و از زمانی که این حقیقت علنی شد، بنایی برای مخفی کردن آن وجود ندارد.


اذان، ندای علنی کردن توحید در اسلام است

وی با بیان این که یکی از شعار های اسلام اذان است، یادآور شد: در برابر صدای اذان کسی نمی تواند اعتراض کند، اذان ندای توحید و دستور خداوند متعال است، این ندای علنی کردن توحید در اسلام است، نماز جماعت نیز هماهنگی در شعار توحید است، فضای معنوی قابل مقایسه با عبادات فردی نیست، روایات فلسفه نماز جماعت این جا شکل و هویت پیدا می کنند و ارزش و منزلت خود را به دست می آورند.


حجت الاسلام صابریان با اشاره به برنامه زندگی امام صادق(ع) و فعالیت های روزمره ایشان اظهار کرد: برنامه زندگی ما بر چهار چیز استوار است، اول اینکه ما علم داریم و عمل ما را جز ما کسی انجام نمی دهد، در انجام اعمال عبادی و در وظایف  دینی هیچ کوتاهی نکردیم و آن چه را که لازم بوده است، انجام دادیم، این یک حقیقتی است که اگر به مفهوم آن برسیم، سعادت انسان را تأمین می کند.


مدیر مؤسسه فرهنگی دارالعرفان شیعی قم با بیان این که جهان اینطور نیست که کسی بدون تلاش به مقامی دست یابد، تصریح کرد: انسان های برجسته با کوشش و اجتهاد  به مقام های بالایی دست پیدا کردند و اینگونه جایگاه های معنوی به سادگی کسب نمی شوند، امام صادق(ع) در تبیین شرایط زندگی همواره می گفتند ما خودمان کار های خودمان را انجام می دهیم و در پیاده کردن امور تنبلی و سستی نمی کنیم، می دانیم با نماز شاکله زندگی ما تعیین می شود.


وی با بیان این که اهل بیت همواره اهل ترک محرمات بوده اند، گفت: ما آگاه هستیم که خداوند متعال به لحظه لحظه زندگی ما آگاه است، لذا طوری زندگی را چیدیم که در اعمال، رفتار و گفتار خداوند متعال بر حال و وضعیتمان مطلع باشد، اگر ما چشم های ناظر بر خودمان را که نظر حضرت حق است، مورد توجه قرار دهیم خواهیم توانست با فاصله گرفتن از گناه به سعادت برسیم.


حجت الاسلام صابریان ادامه داد: زمین، زمان و ملائکه مقرب درگاه خداوند سبحان شاهد و ناظر بر اعمال ما هستند، علت این که گناه می کنیم این است که به حقیقت اعمالمان توجهی نداریم، یکی از مشکلاتی که به واسطه آن در گناه غرق می شویم به این سبب است که نمی دانیم رزق و روزی ما را کسی نمی خورد، در حقیقت به کفالت رزق پروردگار باید ایمان داشته باشیم.


مدیر مؤسسه فرهنگی دارالعرفان شیعی قم افزود: چه زیاده روی کنیم و چه نکنیم هر آنچه که سهم ما از دنیاست به ما تعلق می گیرد، کسانی که در مسیر حرام قرار می گیرند بیش از روزی مقدر شده شان لقمه بیش تری نصیبشان نمی شود، اینان مال حرام و کسب آن برایشان عادت شده است، بنا بر سخن اهل بیت خداوند رزق بشر را می رساند اما این مهم منافاتی با کار و کوشش ندارد، کار را باید به انجام رساند اما سمت و سوی حرام نرفت.


وی با بیان این که پایان بشر چیزی جز مرگ نیست، گفت: بندگان خدا باید اطمینان داشته باشند که پایان این جاده مرگ است، از این رو مهیای مرگ باشند و بنا بر گفته خداوند متعال حتی اگر در قلعه های و قصر های محکمی باشند، مرگ از شما غفلت نمی کند و روزی شما را می گیرد، بنابراین چهار کار جهاد در فعالیت های روزانه، حیای از خداوند متعال، اطمینان به رزق فرستاده شده و توجه به مرگ باید از برنامه هایی باشد که در طول زندگی به آن توجه داریم و هرگز از پرداختن به آن ها غفلت نمی کنیم./864/
پ202/ح

ارسال نظرات