۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۲۸۰۳۷۷
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

دقت در خلقت عامل تقویت ایمان است/ دنیاطلبی عامل غفلت در برابر خداوند متعال

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی دقت در خلقت را عامل تقویت ایمان دانست و گفت: در خطبه حضرت علی(ع) بخشی از آن درباره صفت و نوع خلقت انسان است، که خدای متعال چگونه انسان را خلق فرموده است، چون اگر انسان در خلقت خود دقت کند، خود به خود در برابر خدای متعال سر تعظیم فرود آورده و صاحب تقوا می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمين قريشي در جلسه نهج البلاغه حجت الاسلام والمسلمين قريشي در جلسه نهج البلاغه حجت الاسلام والمسلمين قريشي در جلسه نهج البلاغه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی  عصر امروز در جلسه تفسیر نهج البلاغه با اشاره به خطبه غرای حضرت علی(ع)، اظهار داشت: وقتی در این خطبه دقت می شود انسان می فهمد که جز امام علی(ع) کسی نمی توانسته این چنین سخن بگوید.

 

وی ادامه داد: در فرازی از این خطبه امام علی(ع) به خلقت انسان اشاره می فرمایند، اینکه خدای متعال انسان را چگونه خلق کرده است؟ حضرت علی(ع) می فرماید؛ «خداوند متعال انسان را در وجود مادر در میان ظلمت ها و پرده ها خلق کرده و اول به صورت نطفه بود، سپس تبدیل به علقه و سپس جنین می شود و پس از آن به دنیا آمده، رشد کرده و به حالت نوجوانی می رسد و پس از آن قدرت یافته و نیرومند می شود.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی افزود: اما بر اساس فرمایش امام علی(ع) عموم جماعت اینگونه اند که به جای استفاده از نعمت های الهی و تقرب به درگاه الهی، شروع به پشت و پا زدن به فرموده های خداوند متعال می کند و ابتلا به تکبر و غرور سبب گریز از مسیر الهی می شود.

 

وی اضافه کرد: در این صورت انسان مشغول دنیا طلبی و لذت خواهی از زندگی می شود، اما طولی نمی کشد که دنیا طلبی ها تمام شده و عمرش به آخر رسیده و او را به خاک می سپارند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی دقت در خلقت را عامل تقویت ایمان دانست و گفت: در خطبه غرای حضرت، بخشی از آن درباره صفت و نوع خلقت انسان است که خدای متعال چگونه انسان را خلق فرموده است، چون اگر انسان در خلقت خود دقت کند، خود به خود در برابر خدای متعال سر تعظیم فرود آورده و صاحب تقوا می شود.

 

وی افزود: امام علی(ع) می فرمایند؛ «این انسانی که خدای متعال در میان رحم های تاریک و در بین پرده ها به او نشو و نمو داده است»، خدای متعال در قرآن کریم به این مسأله اشاره کرده و در آیه شش سوره زمر می فرماید؛ «یَخْلُقُکُمْ فِی بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ خَلْقًا مِّن بَعْدِ خَلْقٍ فِی ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍ».

 

امام جمعه ارومیه ادامه داد: امام علی(ع) باز می فرمایند؛ «خداوند شما را از نطفه ای که دور انداخته شده بود خلق کرده است»؛ خلقت انسان از نشانه های شگفت آور خداوند متعال است که انسان را از آبی کثیف و ذره ای میکروسکوپی که با چشم عادی نمی توان آن را دید، خلق کرده است.

 

وی گفت: انسانی که خداوند متعال از این ذره خلق کرده است پس از خلقت دارای رفتارهای زیادی مانند؛ گریه، خنده، حرف زدن، نگاه کردن، اخم کردن، محبت کردن و دیگر رفتارها است، خلقت انسان قدرت نمایی عجیبی است، چرا که از یک ذره کثیف که از نذر فقهی نجس نیز هست، خلق کردن انسانی با این همه پیچیدگی و صفات عجیب و غریب کار بسیار شگفت آوری است.

 

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: خداوند منان پس از خلقت انسان عمل خود را با بیان این آیه از قرآن کریم که می فرماید؛ « فَتَبَارَ‌کَ اللَّـهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ» وصف کرده و بخاطر خلقت انسان به خود آفرین می گوید و خلقت انسان قدرت نمایی تام و تمام الهی است.

 

وی افزود: اینکه خدای متعال در تمام موجودات امکان تولید مثل را قرار داده است یکی از مسایل شگفت آور در مورد عظمت و قدرت خداوند متعال است، چون اگر تولید مثل نبود، موجوداتی که خداوند متعال خلق می کرد پس از مدتی از بین رفته و موجود دیگری جایگزین آن نمی شد، اما خدای متعال اینگونه دنیا را خلق و طراحی کرد که موجودات زنده اعم از گیاهان و حیوانات همه تولید مثل می کنند.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: در تولید مثل هم باز خدا قدرت نمایی کرده و از نطفه ای پست موجودی زنده می آفریند و پس از تولد نوزاد انسان به اطراف نگاه کرده و به مسایل پیرامون خود دقیق می شود.

 

وی ادامه داد: امام علی(ع) می فرمایند؛ «پس از نطفه خداوند انسان را به صورت خونی بی شکل قرار می دهد»؛ در این فراز امام علی(ع) از کلمه «محاق» استفاده فرموده است که اعراب وقتی ماه به روزهای پایانی می رسد و شکل آن پنهان شده و به نوعی بی شکل می شود این کلمه را در مورد شکل ماه به کار می برند.

 

حجت الاسلام و المسلمین قریشی در ادامه گفت: بر اساس فرمایش امام علی(ع) بعد از خون بسته انسان به جنین تبدیل می شود و پس از آن به شکلی که بتواند شیر بخورد به دنیا می آید، خداوند متعال نوزاد انسان را پیش از آنکه به دنیا بیاید به شکلی می گرداند که بتواند شیر را از سینه مادرش بخورد.

 

وی اضافه کرد: یکی از علما می گفت؛ اینکه نوزاد بعد از به دنیا آمدن می داند که باید سینه مادر را بمکد تا شیر بخورد، این هم مسأله عجیبی است، چون اگر بر عکس اش مثلا فوت می کرد چه کسی قادر بود که به او بیاموزد که باید سینه مادر را بمکی تا بتوانی شیر بخوری؟

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی افزود: خداوند شیر را پیش از تولد نوزاد در سینه مادر مهیا کرده است و غیر از شیر هیچ غذایی که مناسب حال نوزاد باشد در جهان یافت نمی شود، خداوند متعال بهترین غذا را برای نوزاد آماده آماده کرده است، چون به مانند غذاهای معمول دیگر نیاز به پختن و آماده کردن ندارد و کافی است هر زمان که گرسنه شد نوزاد سینه مادراش را بمکد.

 

وی گفت: امام علی(ع) نوجوان را به «یافع» تشبیه می فرماید که در زبان عرب «یافع» به جوانی گویند که نزدیک به سن بلوغ است و در ادامه می فرماید؛ «سپس خداوند متعال به او قلبی می دهد که حفظ کننده است»؛ قلبی که می تواند درک کند و مدرکات را در خود محفوظ دارد.

 

امام جمعه ارومیه ادامه داد: اگر انسان قوه مدرکه نداشت و یا هر چیزی را زود فراموش می کرد، به چه روزی می افتاد؟ خداوند متعال قدرت درکی به انسان عطا فرموده است که حفظ کننده مدرکات است، اگر ما قدرت حافظه نداشتیم، راه منزل خود را چگونه پیدا می کردیم؟ فردی را که به آلزایمر مبتلا است در نظر بگیرید، هر روز او را به در خانه اش می رسانند ولی باز فردا روز مسیر زندگی خود را فراموش می کند.

 

وی افزود: خداوند متعال به انسان زبانی عطا فرموده است که حرف می زند، کسانی که از این نعمت محرومند در چه وضعی به سر می برند؟ خداوند متعال این قدرت را به انسان داده تا اندوخته های درونی خود را به بیرون بریزد و در اختیار دیگران قرار دهد، اگر خداوند متعال این قدرت را به انسان نداده بود، آدمیان دانسته ها و احتیاجات خود را چگونه به هم انتقال می دادند؟

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: چشمی که خداوند متعال به انسان برای دیدن عطا فرموده است، اگر چشم نبود انسان به چه حالی می افتاد و چه وضعیتی داشت؟ همه این نعمت ها به این جهت است که انسان درک کند و عبرت بگیرد از سرنوشت دیگر انسان ها و خلقت عالم و خود.

 

وی گفت: امام علی(ع) می فرمایند؛ « همه این نعمت ها با این هدف خلق شده اند که انسان عبرت بگیرد و از گناهان دوری گزیند به گونه ای که خود، نفس خود را از ارتکاب معاصی کنار کشد»، از فرمایش امام علی(ع) معلوم می شود که همه نعمت هایی که خداوند به انسان مانند، چشم، گوش، قلب و درک و فهم همه به این دلیل است که انسان به سمت گناه نرود و خود را از معاصی دور کند.

 

امام جمعه ارومیه اضافه کرد: بر اساس فرمایش امام علی(ع) انسان به کمال رسیده و بدن او استوار می شود و از نظر روحی و جسمی کاملا آماده است، اما بجای اینکه مطیعانه زندگی کند شروع به گردن فرازی می کند، از فرمایشات الهی نفرت پیدا کرده و از او فرار می کند و محکم قدم برداشته و حرکت به سمت هوای نفس خود می کند و هر گونه که هوای نفس اش فرمان می دهد بدون هیچ ملاحظه ای عمل می کند.

 

وی ادامه داد: خدای متعال در قرآن به خلقت انسان در رنج و سختی تاکید فرموده و انسان را موجودی معرفی می فرماید که به سختی به سمت پروردگاراش مراجعه می کند و امام علی(ع) در خطبه غرا تمام تلاش انسان را متوجه دنیا می دانند، انسان به جای اینکه نعمت های الهی را در مسیر جلب رضای الهی به کار ببرد همه را در مسیر رسیدن به مطامع دنیایی به کار می برد.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی اضافه کرد: انسان دو نوع آرزو دارد آرزویی ناپخته و آرزویی پخته، امام علی(ع) به آرزوهای ناپخته انسان اشاره فرموده و تلاش انسان را در مسیر رسیدن به این آرزوهای خام دانسته و بر غفلت انسان از حوادث ناگهانی زندگانی تاکید می فرمایند.

 

وی گفت: امام علی(ع) دنیا طلبی را عامل غفلت و سبب بی باکی انسان در برابر خداوند متعال می دانند که او را به طور کامل متوجه دنیا کرده و از خوف الهی محروم می کند تا اینکه در همین حال طغیان و غرور، انسان از دنیا می رود در حالی که در حالت آسانی بسیار کم زندگی می کند و در عوض هیچ ثمره و بهره ای را برای خود به دست نیاورده و هیچیک از واجبات الهی را عمل نمی کند و در نهایت هیچ زاد و توشه ای برای آخرت خود ندارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: خداوند متعال نوع زندگانی انسان های کافر را به کسی تشبیه می کند که تشنه است و سراب را به مانند آب تصور می کند، لذا به دنبال آن آب می رود اما وقتی به نزد آن می رسد می بیند که هیچ آبی وجود ندارد، بلکه خداوند را در کنار آن آب می یابد و خداوند متعال به حسابش می رسد، و مصداق این بیان خدای منان کسانی است که همه عمر خود را صرف کسب مال و مقام دنیوی می کنند.

 

وی افزود: انسانی که در اوج غرور تنها به دنبال لذات خود می دود در نهایت به سرابی می رسد که جز خدای متعال را در کنار آن با دستانی خالی نمی یابد.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی  در پایان گفت: برخی از آدم ها از صبح تا شب به دنبال جمع کردن مال و مقام می دوند اما فرصت استفاده از آن را هرگز به دست نمی آورند و از عمر خود هیچ لذتی نمی برند./1301/پ201/ح

ارسال نظرات