۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۲۸۰۹۰۴
آیت الله نمازی تأکید کرد؛

لزوم رعایت وابستگی به امور دنیوی

خبرگزاری رساـ نماینده ولی فقیه در کاشان پرهیز و دوری از مال حرام را یکی از نشانه های اهل تقوا دانست و از این که امروز در جامعه امروز افرادی به راحتی به مال دیگران طمع ورزیده و با توسل به هر شیوه های گوناگون مال دیگران را از چنگ آنها خارج می کنند ابراز تأسف کرد.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان ظهر امروز در جمع مردم کاشان با تبریک ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) گفت:  وقتی دوستی و حب به دنیا به مرز حرام می رسد امرخطرناکی است.

 

وی افزود: خداوند در آیه 29 سوره نساء خطاب به جامعه اسلامی و اهل ایمان می فرماید، کسانی که به خدا ایمان آوردی اموال خود بین خود براساس باطل بالا نکشید مگر این که براساس رضایت طرفین باشد.

 

آیت الله نمازی، خرید و فروش، اجاره، صلح و یا حبه معوضه عقود معاملاتی که در فقه اسلام را بدون اشکال دانست و افزود: مراقب باشید خارج از چارچوب عقود اسلامی و عقود شرعی اموال یکدیگر را تصرف نکنید که این کار خود کشی است.

 

وی افزود: خداوند در صدر این آیه می فرماید مال یکدیگر را از راه حرام بالا نکشید و بعد می فرماید خودکشی نکنید، لذا یک رمزی بین این دو واژه است که اهل تفسیر و علم باید آن را بررسی کنند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان یاد آورشد: احتمال علمی می رود کسی که مال دیگران را از راه نامشروع بالا می کشد این کار او خودکشی است چون عذاب خوردن مال حرام در آخرت بسیار سنگین است.

 

آیت الله نمازی با اشاره به این که پیامبراکرم(ص) می فرماید چهار دسته از اهل جهنم بوی تعفن آنها بقیه جهنمیان را آزار می دهد گفت: کسی که مال حرام خورده باشد در جهنم چنان عذاب سختی دارد که جهنمیان دیگر به ستوه می آیند.

 

وی افزود: یکی از این چهار دسته جهنمیان کسانی هستند که مال حرام را خورده اند، لذا شدت عذاب آنها به اندازه ای است که  بقیه جهنمیان را آزار می دهد، بنابراین آنهایی که در جهنم به تابوتی از آتش آویزان هستندکسانی هستند که مال حرام خورده و زمانی که از دنیا رفته اند، مال آنها را پس نداده و تصمیم به پرداخت آن را هم نداشته اند.

 

به گفته وی اگر کسی در دنیا  با نیت پس دادن قرض، از مردم قرض می گیرد اما مهلت پرداخت قرض خود را پیدا نمی کند و به ورثه خود وصیت می کند تا از مالی که دارد پرداخت کند آمرزیده است، اما کسی که مال دیگران را خورده و بنای بر پس دادن نداشته است و از دنیا رفته است، عذاب سختی در انتظار او است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یاد آورشد: گاهی دیده شده فردی که به مردم مقروض است به آن اهمیت نمی دهد و وعده امروز و فردا می کند و بدون این که قرض مردم را که حق الناس است پرداخت کند به سفر عتبات عالبات و یا حج عمره که عمل مستحبی است می رود.

 

به گفته وی، اگر کسی به حج عمره و عتبات عالیات نرود او در قیامت او را عذاب نمی کنند، اما کسی که مال دیگران را خورده است و حق الناس کرده است در قیامت عذاب سختی در انتظار او است.

 

آیت الله نمازی با اشاره به اهمیت فضیلت و پاداش پرداخت دیون مردم یاد آورشد: پیامبر اکرم(ص) می فرماید، اگر کسی یک درهم از مال دیگران در اختیارش باشد و آن را پرداخت کند بهتر از آزاد کردن بنده ای در راه خدا، بالاتر و افضل تر از هزار حج عمره است و خداوند ثواب هزار سال عبادت را به او می دهد و این پاداش کسی است که ادای دین کرده است./1307/پ202/ش

ارسال نظرات