۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۲۸۴۳۶۶
رییس ستاد زکات استان اصفهان خبرداد؛

جمع آوری بیش از 14 میلیارد تومان زکات در استان اصفهان

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد زکات استان اصفهان گفت: سال گذشته در مجموع 14 میلیارد و 700 میلیون تومان زکات واجب و مستحبی در استان اصفهان جمع آوری شده که بیش از یک سوم آن برای نیازمندان و فقرای استان اصفهان هزینه شده است.
حجت الاسلام غلامحسين رنجبر

حجت الاسلام غلامحسین رنجبر رییس ستاد استان اصفهان در حاشیه جلسه شورای ستاد شهرستان کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، جمع آوری زکات در استان اصفهان را براساس مناطق گرمسیر و سردسیر متفاوت دانست و گفت: جمع آوری زکات در استان اصفهان براساس به عمل آمدن گندم از اردیبهشت ماه در مناطق گرمسیر مانند کاشان آغاز و تا شهریور ماه در مناطق سردسیر از جمله فریدن و فریدونشهر ادامه دارد.

 

وی با اشاره به این که سال گذشته در مجموع 14 میلیارد و 700 میلیون تومان زکات واجب و مستحبی در استان اصفهان جمع آوری شده است که بیش از یک سوم آن برای نیازمندان و فقرای استان اصفهان هزینه شده است ابراز کرد: مابقی آن در پروژه های عمرانی از جمله مسجد، نمازخانه مدارس، خانه عالم و غسالخانه و سایر پروژه های عمرانی عام المنفعه هزینه شده است.

 

به گفته وی، از محل زکات جمع آوری شده، هزینه برای مسجدسازی در مناطقی که از داشتن مسجد محروم هستند و مرمت و بازسازی مساجد در راس همه این پروژه های عمرانی بوده است.

 

حجت الاسلام رنجبر با اشاره به این که بالغ بر 5 میلیارد و 700 میلیون تومان از زکات جمع آوری شده استان اصفهان در سال گذشته هزینه فقرای استان اصفهان و مستقیما وارد سبد هزینه فقرا شد گفت: این هزینه ها شمال درمان و جهیزیه، کمک معیشت و تحصیل خانواده های نیازمند استان اصفهان شد.

 

رییس ستاد زکات استان اصفهان یاد آور شد: تقریبا یک چهارم از زکات جمع آوری شده در استان اصفهان، زکات واجب است و مابقی زکات مستحبی است.

 

وی در ادامه زکات جمع آوری شده استان اصفهان در سال جاری تا کنون را بیش از 5 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این میزان زکات جمع آوری شده در سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته با کاهش مختصری روبرو بوده است که دلیل آن نیز ادامه خشکسالی و عدم وجه تشویقی دولت به دلیل مشکلات اقتصادی سال گذشته و امسال بوده است.

 

حجت الاسلام رنجبر در ادامه بدون اشاره به کمترین میزان پرداخت زکات در استان اصفهان، از شهرستان اردستان به عنوان شهرستان پیش رو در پرداخت زکات در استان اصفهان نام برد و افزود: شهرستان اردستان در سال گذشته با پرداخت یک میلیارد و 500 میلیون تومان، شهرستان نجف آباد با یک میلیارد و 400 میلیون تومان و شهرستان آران و بیدگل با پرداخت یک میلیارد تومان به ترتیب رتبه اول تا سوم پرداخت زکات در استان اصفهان را به خود اختصاص دادند.

 

وی همچنین میزان زکات پرداختی در استان اصفهان براساس سطح زیرکشت در مقایسه با دیگر استان های کشور را موفق دانست و تأکید کرد: اعتقاد داریم ظرفیت استان اصفهان در پرداخت زکات بیش از این است و هنوز  در این زمینه به نقطه مطلوب نرسیده ایم.

 

به گفته وی، چنانچه همه مردم زکات مال خودشان را پرداخت کنند، استان اصفهان حداقل بیش 10 میلیارد تومان فقط زکات گندم دارد ضمن این که  زکات جو نیز  باز هم به همین نسبت است.

 

رییس ستاد زکات استان اصفهان یاد آور شد: اگر زکات در استان اصفهان به معنای واقعی احیا شود، میزان زکات جمع آوری شده سالانه استان اصفهان  به 100 میلیارد تومان خواهد رسید.

 

حجت الاسلام رنجبر در ادامه وضعیت استان اصفهان در بخش احیای شجره طیبه بهتر از سایر استان های کشور اعلام کرد و با اشاره به این که تاکنون حدود شش هزار اصله درخت در بخش شجره طیبه در استان اصفهان به نام فقرا پلاک کوبی و ثبت شده است یاد آور شد: استان اصفهان در این زمینه نسبت به خیلی از استان های دیگر در این زمینه سرآمد است.

 

به گفته وی، دو هزار اصله درخت سیب در منطقه پادنای شهرستان سمیرم و بیش از دو هزار و 500 اصله درخت در شهر سمیرم در طرح شجره طیبه پلاک کوبی شده است که این میزان اصله درخت شجره طیبه 40 درصد از کل طرح شجره طیبه در سراسر استان اصفهان است.

 

رییس ستاد زکات استان اصفهان با اشاره به اینکه در شهرستان اردستان نیز اقدامات خوبی در بخش طرح شجره طیبه انجام شده است افزود: تاکنون بیش از 200 اصله درخت پسته مثمر و بارور به عنوان زکات مستحبی پلاک کوبی شده است و پیش بینی مشود شهرستان اردستان نیز به عنوان یکی از شهرستان های موفق استان اصفهان در زمینه شجره طیبه مطرح شود./1307/ت302/ب4

ارسال نظرات