۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۲۸۶۳۳۱
حجت­الاسلام جعفری ­آملی تأکید کرد؛

ضرورت شفافیت در رتبه‌بندی دوره‌های تحصیلی حوزه

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این‌که تعطیلی دروس در طول سال بزرگ‌ترین آفت علمی حوزه‌های علمیه است، از برنامه­ریزی به عنوان لازمه تکاپوی علمی نام برد و تعیین حدود و ثغور دوره عمومی و خصوصی در دروس حوزه را ضروری خواند.
حاشيه آغاز سال تحصيلي حوزه هاي علميه - مدرسه فيضيه قم

حجت­الاسلام سیدرسول جعفری آملی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مهم­ترین لوازم تکاپوی علمی در حوزه های علمیه چیست، خاطرنشان کرد: برای پاسخ به این سؤال باید دید که آفات تکاپو چیست؛ بزرگ­ترین آفت علمی حوزه های علمیه و به ویژه قم، تعطیلی دروس در بیشتر روزهای سال است؛ به طوری که دایرترین درس در حوزه علمیه قم، 120 جلسه است؛ بنابر این باید تا جایی که امکان دارد باید از تعطیلی دروس پرهیز شود.

 

وی داشتن برنامه­ریزی را لازمه تکاپوی علمی در حوزه­های علمیه دانست و اظهار داشت: تکاپوی علمی نیاز به برنامه­ریزی کوتاه­مدت و بلندمدت دارد؛ باید معلوم شود که در یک سال چه مقدار، در پنج سال تا چه حد و در یک دوره ده ساله تا چه میزان درس خوانده می شود و هدف کوتاه مدت و دراز مدت چیست و در این مدت طالب علم باید به کجا برسد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم افزود: در این زمینه باید همایش­هایی برگزار شود تا حوزه های علمیه دچار افت تحصیلی و علمی نشود؛ در سابق خروجی اکثر ورودی­های حوزه، مجتهد و مستنبط و صاحب نظر در مدت مثلا 10 سال بود، اما اکنون با صرف پنجاه سال کمتر می­توان به چنین هدفی دست یافت.

 

حجت­الاسلام جعفری­آملی تعیین دوره عمومی و خصوصی در دروس حوزه را از دیگر لوازم تکاپوی علمی حوزه­ها بیان و تصریح کرد: باید دوره عمومی و خصوصی در دروس حوزه های علمیه مشخص شود؛ به عنوان مثال اگر کسی می‌خواهد مفسر یا متکلم و حتی فیلسوف شود، باید بعد از دوره عمومی به این کار بپردازد؛ بنابراین نیاز به تعیین حدود، ثغور و مرزبندی، تعیین دوره عمومی و دروس خصوصی است.

 

وی به ویژگی­های مدیر موفق حوزوی پرداخت و گفت: مدیر موفق کسی است که صلاحیت علمی، عملی و اخلاقی کامل داشته باشد و در مدرسه زندگی کند و از نزدیک با طلبه جوش بخورد؛ در حقیقت با آنها هم درس، هم مباحثه و هم غذا شود و نظارت عملی و شبانه­روزی داشته باشد؛ در این صورت طلاب مجال تساهل و تکاثر نخواهند داشت و این با توجه به مطالب فوق تبیین و تعریف می­شود.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به تعریف نشاط طلبگی؛ مؤلفه‌های نشاط علمی، حضور به موقع در درس و فعال­کردن خود در دروس، با نشاط مباحثه­کردن، حضور در نماز جماعت، برنامه­ریزی اخلاقی و به طور مشخص برنامه­ریزی برای اقامه نماز شب، خواندن حداقل یک حزب قرآن در طول روز و خواندن دعای روزانه امام زین­العابدین(ع) و نیز آمادگی کامل برای حضور در جلسات امتحان را در ایجاد شور و شادابی در دوران طلبگی مؤثر خواند./822/ت302/ی

ارسال نظرات