۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۲۸۶۸۹۵
رییس دادگاه ویژه روحانیت کرمان:

انسان با رعایت تقوا به بصیرت می‌رسد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام طهماسبی با بیان این‌که بصیرت با چیزی جز کثرت مطالعه و تقوا به دست نمی آید، گفت: کثرت مطالعه و کسب تقوا بسیار مهم است و کمبود هر یک از این ها می تواند موجب کوتاهی روحانیت شود.
تقوا تقوا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام حسین طهماسبی رییس دادگاه ویژه روحانیت استان کرمان و هرمزگان در جمع طلاب داوطلب تلبس کرمانی گفت: با نگاه به تاریخ گذشتگان می توان دریافت که عمری طولانی به ویژه به پیامبران اختصاص داده شده اما آخرالزمانی ها عمری کوتاه دارند؛ خداوند به جای عمری طولانی ایام ویژه به مردم بخشیده است.

 

وی ادامه داد: درک دهه اول ذی حجه یا شب های قدر و دیگر ایام خاصه سال می تواند عبادت حضرت نوح را برای ما به ارمغان بیاورد؛ طلاب لازم است تقویم قمری را به روز بدانند و از اعمال هر روز و هر ماه مطلع باشند؛ مناسبت های قمری به ویژه برای طلاب بسیار راه گشاست.

 

حجت الاسلام طهماسبی با اشاره به جایگاه طلاب معمم اظهار داشت: لباس روحانیت برای برخی طلاب لباس پیامبر به حساب نمی آید بلکه لباس فرم برای کار است؛ بسیاری از طلاب لباس پیامبر را نشناخته و براکتش را نمی دانند و از وزانت لباس کم می کنند.

 

وی ادامه داد: هر طلبه باید حساب کند نسبت به کاری که انجام می دهد و بهره که از طرف اسلام به او می رسد چه نسبتی دارند؛ آیا دخل یک طلبه برای اسلام به خرجش می ارزد؛ افراد بسیاری هستند که دخلشان به خرجشان برای اسلام اصلا برابری نمی کند.

 

رییس دادسرای ویژه روحانیت استان کرمان با اشاره به ویژگی های طلاب و روحانیان اظهار داشت: طلبه باید کثرت مطالعه و علم بالایی داشته باشد تا بتواند به خوبی به جامعه خدمت رسانی کند؛ یک طلبه وقتی این لباس را پوشید باید خود را متعهد بداند و اگر هم در مسیر زندگی خود به مشکل مالی برخورد از راه تحقیق و فعالیت های طلبگی آن را حل کند نه از کار های فنی که عموم انجام می دهند.

 

حجت الاسلام طهماسبی اظهار داشت: روزهای اول تلبس طلبه حساس است و همین لباس نفس لوامه خواهد بود؛ فرصت های مناسب تمرین تقوا همین روز های اول تلبس است؛ طلاب تلاش کنند حدیث جنود عقل و جهل یا شرح آن را بخوانند که بسیار راه گشا و ثمر بخش خواهد بود.

 

وی با اشاره به بصیرت روحانیان افزود: بصیرت با چیزی جز کثرت مطالعه و تقوا به دست نمی آید.

 

حجت الاسلام طهماسبی با اشاره به آسیب های روحانیان گفت: دوزیست بودن یک طلبه و روحانی به این معنا که گهگاهی فقط لباس بپوشد آسیبی جدی است؛ بله گاهی اوقات لازم نیست لباس پوشیده شود اما نباید استفاده موقتی از لباس که سبب وهن لباس است زیاد شود.

 

وی ادامه داد: آسیب دیگری که متوجه روحانیان است غفلت از وظایف فردی است که بسیار شیوع دارد؛ روحانی می رود مردم را اصلاح کند اما خود را فراموش می کند غافل از آن که باید هر کسی خود را اصلاح کند و بعد به جامعه بپردازد.

 

رییس دادسرای ویژه روحانیت گفت: سرعت در تصمیم گیری و عجول بودن آسیبی جدی برای طلاب و روحانیان است؛ زودباوری و سرعت عمل یک روحانی در تصمیم گیری جلوی فکر مناسب را گرفته و تنگناهای زیادی را برای روحانیان ایجاد کرده است.

 

وی ادامه داد: مداخله در امور اجرایی شهر ها و روستاها یک معضل برای برخی روحانیان و مردم به وجود آورده است؛ یک روحانی مبلغ در هیچ یک از امور اجرایی شهر ها و روستا نباید دخالت کند زیرا سبب کدورت مردم و دستگاه های اجرایی می شود.

 

وی تصریح کرد: روایات زیادی در مذمت و حساسیت قضاوت داریم فقط مربوط به جایگاه قاضی نیست بلکه هر انسانی در جای جای زندگی خود از وقایع برداشت هایی دارد که همین ها توشه آخرت آن را پر می کند؛ باید ببینیم قضاوت های ما چگونه آخرتی را برای ما رقم می زنند؛ برداشت و قضاوت چیز ساده ای نیست که برخی از روحانیان با یک خبر ناقص در امور خانواده ها دخالت می کنند.

 

رییس دادسرای ویژه روحانیت گفت: عجب و خودباوری یک عیب بزرگ در ذات روحانیان بوده که علت اصلی آن کمبود تقوا است؛ لباس روحانیت احترام را به همراه خود می آورد و همین احترام نیز می تواند انسان را به عجب برساند./9704/202/ب1

ارسال نظرات