۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۲۸۶۹۲۱
اندیشمند مصری:

اندیشه تکفیر از مصر آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ اندیشمند مصری با اشاره به تاریخچه پیدایش تکفیر در منطقه تاکید کرد که مصر، اولین کشوری است که به ترویج اندیشه افراط‌گرایانه اقدام کرد.
ناجح ابراهيم انديشمند مصري

 

به گزارش خبرگزاری رسا، ناجح ابراهیم اندیشمند اسلامی مصر تاکید کرد که اندیشه تکفیری در قرن بیستم از مصر آغاز شده است.

 

ناجح ابراهیم گفت: اندیشه تکفیری در قرن بیستم از مصر آغاز و به کشورهای خلیج (فارس) منتقل و بار دیگر از آنجا به مصر بازگشته است. کشورهای خلیج (فارس) نسبت به موضوع تروریسم و تکفیر، با تسامح برخورد کردند.

 

ابراهیم افزود: با ترویج اندیشه تکفیری، بسیاری از مردم حاملان این گفتمان شدند. برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی، به تدریس این اندیشه در دانشگاه‌ها روی آورده و به نشر آن پرداختند.

 

وی با حضور در همایش دارالافتای مصر با عنوان «استراتژی جداسازی گفتمان افراط‌گرایی» خاطر نشان کرد: اسامه بن لادن رهبر القاعده، چیزی از تکفیر نمی‌دانست و هرآنچه را که دکتر ظواهری مصری به وی آموخت را فراگرفته و شروع به بنانهادن اندیشه‌های خود بر آن کرد. همین خود بزرگترین گواه بر شروع تکفیر از مصر در دهه 60 است.

 

اندیشمند مصری در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به موضوع افزایش «گفتمان تکفیر» در میان زندانیان تصریح کرد: گفتمان تکفیر بیش از پیش در میان زندانیان مصری در حال گسترش است تا آنجا که نزدیک به ده هزار نفر از زندانیان با این گفتمان انس گرفته و اشتیاق خود را برای ترویج این گفتمان بیان کرده اند.

 

ناجح ابراهیم تشکیل دوره‌های علمی ـ دینی را برای کسانی که فاقد مدرک دانشگاهی هستند، ضروری دانست و حکومت را به راه اندازی چنین برنامه‌هایی دعوت کرد.

 

از سوی دیگر؛ مجدی عاشور مشاور علمی مفتی مصر با رد این سخنان تاکید که مصر، سرزمین دانشگاه معروف الازهر است و تکفیر در آن نشات نگرفته است.

 

عاشور افزود: مصر، با دارا بودن الازهر به عنوان مرجع اسلامی و دارای علمای آشنا به مسائل حلال و حرام الهی، هیچگاه آغازگر اندیشه تکفیری نبوده است بلکه این اندیشه با حمایت‌های مالی خارجی، به کشور وارد شده است.

 

وی با انتقاد از ناجح ابراهیم اظهار داشت: بسیاری از تکفیری‌ها به نام اسلام به ترویج چنین سخنانی روی می آورند تا در صحنه انتخابات پیروز میدان شوند./981/ب902/د

ارسال نظرات