۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۲۸۷۲۵۷
معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه قزوین:

امامت قبل از بلوغ امام جواد نشان از قدرت خداوند است

خبرگزاری رسا ـ معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه قزوین گفت: امامت قبل از بلوغ امام جواد(ع) عظمت قدرت خداوند را به دشمنان اسلام اثبات کرد.
حجت الاسلام علي عباسي

حجت‌الاسلام علی عباسی، معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره زندگی امام جواد(ع) گفت: در زندگی این امام بزرگوار دو ویژگی مهم وجود دارد و نخست این‌که ایشان قبل از سن بلوغ به مقام امامت رسیدند.

 

وی در ادامه افزود: امام جواد(ع) مورد عنایت حق تعالی قرار گرفتند و خداوند به جهانیان نشان دادند که قادر به انجام هر کاری هستند؛ امامت قبل از بلوغ عظمت قدرت خداوند را به دشمنان اسلام اثبات کرد.

 

حجت‌الاسلام عباسی با اشاره به علمی که خدای متعال به امام جواد(ع) عنایت فرمودند، عنوان کرد: مردم در زمان ایشان بسیار حساس بودند که آیا کسی قبل از بلوغ می‌تواند امام و پیشوای یک جامعه باشد؟ مامون خلیفه آن زمان به علم بسیار علاقمند بوده و همین موجب شد تا امام جواد(ع) را در محافل مناظره و گفت‌وگوی خود دعوت کنند با این تصور که آن حضرت را با استدلال‌های خود محکوم کنند چراکه فکر نمی‌کردند چنین علم بی‌کرانی در یک نوجوان نهفته باشد.

 

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه قزوین اضافه کرد: امام جواد(ع) همواره بر استدلال‌های عالمان زمان خود غلبه کرده و گاهی خود حضرت سوالاتی را مطرح می‌کردند که آ‌ن‌ها نمی‌توانستند جواب دهند.

 

این مسؤول با اشاره علم سرشاری که در زندگی ائمه اطهار(ع) وجود داشت، تصریح کرد: ما می‌توانیم از این اصل الگو گرفته و به دنبال علوم الهی برویم علمی که از کتاب قرآن به دست می‌آید چراکه دانش بشری با خطا و اشتباهات فراوانی همراه است در حالی که قرآن کریم علم ناب است.

 

وی با بیان این‌که ما اعتقاد داریم در هر زمانی امام معصوم(ع) سرآمد است، گفت: از جمله روش‌هایی که کمک می‌کند تا ما با زندگی علمی امام جواد(ع) آشنا شویم تحقیق و بررسی در رابطه با زندگی و مناظره‌های تاریخی آن حضرت است؛ نحوه‌ استدلالی که ایشان در رابطه با توحید و اخلاقیات داشتند و سوالاتی که بیان می‌کردند دیگران از پاسخ به آن‌ها عاجز بودند.

 

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه قزوین با اشاره به نقش حوزه علمیه به عنوان مرجع و مبلغ دین در آشنایی جامعه با ائمه معصومین(ع) خاطرنشان کرد: شناساندن حجت‌های الهی از وظایف نخست روحانیت و حوزه علمیه است باید ائمه معصومین(ع) را به مردم شناساند؛ حوزه‌های علمیه و علما با معرفی منابع، مقالاتی که می‌نویسند و کلاس‌های درس تاریخی و دینی می‌توانند در معرفی معصومین(ع) و سبک زندگی آن‌ها به جامعه موثر باشند.

 

حجت‌الاسلام عباسی در پایان با بیان این‌که سازمان‌ها و ارگان‌ها هر کدام به سهم خود می‌توانند در تکریم ائمه اطهار (ع) موثر واقع شوند، گفت: به طور مثال سازمان تبلیغات با اعزام مبلغین، اداره ارشاد با نظارت و هدایتی که در انتشارات و چاپ کتاب می‌تواند داشته باشد و یا سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در انجام کارهای روبنایی و زیبایی منظر شهری متناسب با شهادت و ولادت‌ها می‌توانند موثر باشند./955/302/ب3

ارسال نظرات