۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۲۸۷۸۱۱
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه فارس تشریح کرد؛

لوازم تکاپوی علمی در حوزه‌های علمیه

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی حوزه های علمیه فارس گفت: آشنایی قابل قبول با ابزارهای پژوهش از جمله فضای مجازی و استفاده از ابزارهای نوین و داشتن علاقه و انگیزه به فراگیری و نشر فرهنگ اسلامی از مهم‌ترین لوازم تکاپوی علمی در حوزه‌های علمیه است.
آيت الله کلانتري

حجت‌الاسلام علی اکبر کلانتری، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه و دانشیار دانشگاه شیراز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، با اشاره به ضرورت تکاپو و تلاش علمی در حوزه‌های علمیه گفت:چند امر به عنوان لوازم  تکاپوی در حوزه علمیه  دارای اهمیت فراوان است.

 

وی در ادامه افزود: طلاب و اساتید حوزه علمیه به لحاظ علمی و زیرساخت‌های دانش در حد قابل قبولی باشند، به این معنا که علوم مربوطه حوزه را به طور زیر بنایی عمیق و همه جانبه فرا بگیرند و با معارف و آموزه‌های اسلامی آشنایی عمیق داشته باشند و در مسیر تفقه قرار بگیرند.

 

حجت‌الاسلام کلانتری ابراز کرد:  ما می‌دانیم که هم در روایات هم در قرآن امر شده‌ایم به اینکه در دین تفقه کنیم به طور مثال در آیه نفر، اینکه باید تفکر داشته باشیم یعنی دین را عمیق بفهمیم.

 

وی اظهار کرد: یکی دیگر از این لوازم آشنایی طلاب و اساتید حوزه با مسائل روز جهان و اشراف بر مکاتب، جریانات، نحله‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی دنیا است.

 

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه استان فارس ادامه داد: آشنایی قابل قبول با ابزارهای پژوهش و تحقیق از جمله فضای مجازی و استفاده از ابزارهای نوین و در کنار همه آن‌ها داشتن علاقه و انگیزه به فراگیری و نشر فرهنگ اسلامی از مهم‌ترین لوازم تکاپوی علمی در حوزه‌های علمیه است.

 

وی با اشاره به مفهوم نشاط طلبگی یادآور شد: نشاط طلبگی به معنای سرزنده بودن و عدم ایستایی و قانع نبودن به وضعیت موجود و برنامه ریزی برای ایجاد تحول همه جانبه در عرصه‌های گوناگون حوزه‌های علمیه از جمله عرصه آموزشی و پژوهشی است.

 

حجت‌الاسلام کلانتری با اشاره به وظیفه متقابل طلاب و مدیران مدارس علمیه بیان کرد: درک متقابل از مهم‌ترین وظایف مدیران و طلاب است، به این معنا که  هم مدیران با نیازها و احتیاجات و اقتضائات طلبگی آشنا باشند  و هم طلاب با امکانات مقدورات و تنگناهایی که متوجه مدیران هست آشنا باشند و انتظارات معقول و متناسب باشد.

 

وی در پایان گفت: مدیران در اداره امور با طلاب به ویژه طلاب نخبه مشورت و رایزنی کنند و به طلاب اهمیت دهند و در حد توان برای برطرف کردن نیازهای درسی، تهذیبی و مادی طلاب اقدام کنند./839/302/ب3

ارسال نظرات