۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۲۹۱۲۰۴
کوشکی:

محرومیت‌ بی‌حجاب‌ها از خدمات اجتماعی بازدارندگی بیشتری نسبت به جریمه دارد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به آمار ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر عدم موفقیت گشت ارشاد در کشور گفت: نیروی انتظامی می‌تواند در صورت تخطی افراد مجرم از قوانین شرعی، آنها را به صورت موقت و دائم از خدمات اجتماعی همچون صدور گواهینامه، گذرنامه و دیگر موارد محروم کند؛ تا به مراحل بعدی و مراجعه به سیستم قضایی منجر نشود.
کوشکي

محمدصادق کوشکی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آمار ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر عدم موفقیت گشت ارشاد در کشور اظهار داشت: بر اساس قانون، نیروی انتظامی، ضابط قضایی برای برخورد با جرائم مشهود است تا این مجرمان را تحویل سیستم قضایی دهد.

 

وی با اشاره به ماده 836 قانون مجازات اسلامی ابراز داشت: کسانی که پوشش و حجاب شرعی را در جامعه رعایت نکنند و نوع پوشش آنها خلاف عفت عمومی باشد، مجرم تلقی می‌شوند و نیروی انتظامی باید آنها را تحویل قوه قضائیه دهد.

 

کوشکی یادآور شد: تذکر دادن و ارشاد مردم، وظیفه نیروی انتظامی نیست و اگر گفته می‌شود که گشت ارشاد ناموفق عمل کرده، به این دلیل است که نیروی انتظامی یک‌تنه قصد داشته است خلأ همه دستگاه‌های فرهنگی کشور را پر کند.

 

وی با اشاره به دستگاه‌های مختلف فرهنگی در کشور تصریح کرد: این دستگاه‌ها باید مردم را با آموزش‌های لازم اقناع، توجیه و تشویق کنند و سبک زندگی را در حوزه حجاب و عفاف به مردم ارائه دهند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به تلاش‌های نیروی انتظامی و کم‌کاری دستگاه‌های فرهنگی تصریح کرد: نیروی انتظامی برخلاف دستور و تکلیف قانونی، افراد مجرم و منافی عفت را با تعهد آزاد می‌کند و تحویل سیستم قضایی نمی‌دهد که این گرفتن و آزاد کردن موجب تجری آنها خواهد شد.

 

وی به عدم مجازات افراد منافی عفت اشاره کرد و افزود: به طور معمول این افراد و خانواده آنها با طلبکاری با نیروی انتظامی برخورد می‌کنند و دست نیروی انتظامی نیز در این زمینه بسته است؛ در صورتی که مجرمان دیگر مجازات می‌شوند.

 

کوشکی، قانون مقابله با بی‌حجابی را ناکارآمد خواند و تأکید کرد: ضمانت اجراهایی که در قانون مجازات اسلامی برای رعایت نکرده حکم شرعی بیان شده، ناکارآمد است؛ چنانچه زنی می‌تواند با بدترین پوشش در جامعه حضور یابد و اندک جریمه‌ای نیز برای عدم رعایت عفت عمومی پرداخت کند؛ بنابراین با توجه به عدم بازدارندگی قانون مجازات باید قوانین کاربردی‌تری تصویب شود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تأکید کرد: باید قوانین بازدارنده‌ و کاربردی وضع شود؛ زیرا به طور معمول برای این جرم‌ها مجازات‌هایی همچون جریمه و تنبیه کاربرد ندارد و افراد مجرم بیشتر جری می‌شوند.

 

وی محرومیت از برخی حقوق و مزایای اجتماعی را دارای کاربرد بیشتری دانست و افزود: نیروی انتظامی می‌تواند در صورت تخطی افراد مجرم از قوانین شرعی، آنها را به صورت موقت و دائم از خدمات اجتماعی همچون صدور گواهینامه، گذرنامه و دیگر موارد محروم کند؛ تا به مراحل بعدی و مراجعه به سیستم قضایی منجر نشود.

 

کوشکی، آمار ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر عدم موفقیت گشت ارشاد در کشور را باعث سوء استفاده برخی رسانه‌ها خواند و افزود: محرومیت از خدمات اجتماعی، نوعی آزادی عمل به افراد است و بازدارندگی آن بیشتر است؛ چنانچه در کشورهای غربی نیز از این ضمانت اجرا استفاده می‌شود./908/ت302/ف

ارسال نظرات