۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۲۹۴۹۷۹
استاد اخلاق مدرسه علمیه حضرت خدیجه مشهد:

انسان کامل نماد تمام ارزش های والای انسانی است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با اشاره به این که انسان کامل، نماد تمام ارزش های والای انسانی است، گفت: وچود مقدس حضرت علی(ع) و فرزندانشان انسان های کاملی هستند؛ چرا که ارزش های والای انسانی را در حد تعادل، توازن و اعلی دارا بودند.
اهل‌بيت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم خسروی، استاد اخلاق مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، امروز در سلسله نشست های در سایه سار رضوان که با موضوع « شیعه اسوه حسنه برای تمام مسلمین» در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: شیعه اگر در خط اهل بیت(ع) باشد، برای تمام جوامع انسانی و بشریت الگو است.

 

وی گفت: لفظ شیعه اولین بار از لبان مبارک نبی مکرم اسلام(ص) بیان شد، پیامبری که قرآن کریم درباره ایشان می فرماید:« وَ مَا یَنطق عَن الهوی ان هُو الا وَحی یُوحی.»؛ از این رو نبی مکرم اسلام(ص) کلمه ای که بیان می کردند، کلمه وحی بود.

 

استاد اخلاق مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد ابراز کرد: نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند:« والّذی نَفسی بِیَدِه اِنَّ هذا و شیعته لَهُمُ الفائِزونَ یَوم القیامَة، به کسی که جانم به دست اوست قسم، این (علی) و شیعیانش، جزء نجات یافتگان در روز قیامت هستند.».

 

این کارشناس مسائل خانواده با طرح این پرسش که چرا گروه شیعیان، را الگو می دانیم، افزود: به این علت که شیعه از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) اطاعت می کند.  

 

انسان کامل، نماد تمام ارزش های والای انسانی است
خسروی با خاطرنشان کردن این که ائمه اطهار(ع) انسان هایی کامل بودند، افزود: انسان کامل، انسان های نمونه ای هستند که تمام ارزش ها را دارند و ما شیعیان از افرادی اطاعت می کنیم که تمام ارزش های انسانی را به صورت والا دارند.

 

وی گفت: انسان ها بر دو گونه کامل و ناقص هستند، امام زمان(عج) انسان کامل هستند که ما امامت ایشان را برای خود پذیرفته ایم و به امامت ایشان اقرار کرده ایم.

 

استاد اخلاق مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد ابراز کرد: شناخت انسان کامل از طریق قرآن حاصل می شود، ویژگی های انسان مؤمن در سوره مؤمنون آمده است، خداوند متعال می فرماید:« قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ، الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ، وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ، وَالَّذِینَ هُمْ لِلزَّکَاةِ فَاعِلُونَ و ...».

 

این کارشناس مسائل خانواده افزود: انسان کامل را باید مردم ببینند، تا بدانند که آن چه قرآن کریم در باره انسان کامل بیان کرده است، در وجود این بزرگواران نیز متجلی شده است.

 

خسروی افزود: ائمه اطهار(ع) 250 سال بعد از نبی مکرم اسلام (ص) در میان مردم حضور داشتند و مردم، اخلاق و رفتار و منش آن ها را به عینه مشاهده می کردند و هر آن چه خداوند متعال در وصف مؤمنین گفته بود در وجود ائمه اطهار(ع) مشاهده کردند.  

 

شناخت ائمه اطهار(ع) وظیفه شیعیان است
وی با اشاره به این که شناخت ائمه اطهار(ع) وظیفه شیعیان است، گفت: شناخت تنها به شناخت شناسنامه ای محدود نمی شود که مثلا بدانیم ائمه اطهار(ع) در کجا متولد شدند و پدر و مادر ایشان چه کسانی هستند؛ بلکه منظور، شناخت شخصیت این بزرگواران است.

 

استاد اخلاق مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با بیان این که شیعه، کسی است که حضرت علی(ع) را مشایعت می کند، ابراز کرد: شیعه باید حضرت علی(ع) را عملی مشایعت کند؛ از این رو شیعه در سیره عملی خود، حضرت علی(ع) را الگوی خود قرار می دهد و نیز واجب است که ائمه اطهار(ع) را بشناسیم؛ چرا که ایشان را الگوی خود قرار داده ایم.

 

این کارشناس مسائل خانواده افزود: انسان مؤمن، انسانی است که روح بزرگ و سالمی دارد، او دارای روح کاملی است. گاهی افراد جسم سالم دارند، اما روح سالم ندارند و انسان کامل، انسانی است که روح پاکی دارد.

 

خسروی افزود: گاهی افراد جسم سالم دارند اما روح آن ها بیمار است، بیماری هایی چون حسادت، کینه و ... روح آن ها را آلوده کرده است و در تاریکی  به سر می برند که خداوند متعال درباره این افراد می فرماید:« وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لاَّ یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ یَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَـئِکَ کَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ.».

 

شخصیت هر انسانی به خصایص روحی او بستگی دارد
وی با اشاره به این که شخصیت هر انسانی به خصایص روحی او بستگی دارد، گفت: گاهی انسان ها از چهارپایان کمتر هستند، هیچ حیوان به ضرر حیوان دیگری کار نمی کند، اما گاهی انسان ها به ضرر یکدیگر کار می کنند، این گونه انسان ها در ظاهر انسان هستند، اما روح آن ها آلوده شده است و تنزل پیدا کرده است و چهره حیوانی دارند. در روایت نیز آمده است که روز قیامت نیز افراد با شکل های مختلف محشور می شوند.

 

استاد اخلاق مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد ابراز کرد: به ما امر شده است که خداوند را پرستش کنیم و مال و ثروت را پرستش نکنیم؛ چرا که جز وجود و هستی ما می شود، در آیه 34 سوره توبه، خداوند متعال می فرماید:« وَالَّذِینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلاَ یُنفِقُونَهَا فِی سَبِیلِ اللّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِیمٍ و کسانى را که زر و سیم مى‏اندوزند و در راه خدا انفاق نمى‏کنند، به عذابى دردناک نویدشان ده.».

 

این کارشناس مسائل خانواده با بیان این که یکی از ویژگی های انسان کامل این است که آن چه خداوند متعال به او داده است را در راه خدا، انفاق می کند، افزود: حضرت علی(ع) چاه حفر می کردند و آن را به نیازمندان می بخشیدند.

 

خسروی افزود: انسان مؤمن به ارزش های انسانی چون آزادی، عبادت، عشق و محبت به خدا علاقه مند است و باید به این مهم توجه کرد که تعادل و توازن بین ارزش های والای انسانی وجود داشته باشد؛ چرا که این از خصایص انسان کامل است و انسان کامل حالت تعادل و توازن بین ارزش های انسانی ایجاد می کند.  

 

روح انسان مؤمن، از آلودگی و ناپاکی مبرا است
وی با اشاره به این که روح انسان مؤمن، از آلودگی مبرا است، گفت: اگر یک بعد از ارزش های انسانی را بگیریم و تقویت کنیم به گمراهی کشیده می شویم، گرچه آن بعد عبادت باشد، گروه خوارج این گونه بودند؛ چرا که اهل عبادت و مقدس مآب بودند، اما خون شیعیان را می ریختند. 

 

استاد اخلاق مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با بیان این که خدمت به خلق، یک بعد از ارزش های انسانی است، ابراز کرد: گروهی عبادت را رها می کنند و فقط به خلق خدمت می کنند و این اشتباه است، در صورتی که باید تمام ارزش های انسانی را دارا باشد.

 

این کارشناس مسائل خانواده افزود: وچود مقدس حضرت علی(ع) و فرزندانشان انسان‌های کاملی بودند؛ چرا که ارزش‌های والای انسانی را در حد تعادل و توازن و در حد اعلی داشتند؛ حضرت علی(ع) شب‌ها عبادت می کردند و روزها به امور مردم رسیدگی می کردند؛ از این رو فردی که ادعای شیعه بودن دارد نیز باید این گونه باشد./1309/201/ب2

ارسال نظرات