۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۳
کد خبر: ۲۹۵۷۵۰
محقق و پژوهشگر دینی:

ولایت مانع از حرکت جامعه به سمت انحطاط می‌شود

خبرگزاری رسا ـ محقق و پژوهشگر دینی گفت: جوهر دین ولایت است؛ اگر همه مسائل اصولی دین انجام شود ولی این رکن نادیده گرفته شود به بی راهه رفتن است
حجت الاسلام کرمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مصطفی کرمی، محقق و پژوهشگر دینی، شب گذشته در حسینیه شهدای بسیج هیأت زینبیون، گفت: انحطاط  چه در بعد شخصی و چه در بعد اجتماعی یک امر دفعی و ارتجاعی نیست.

 

وی یادآور شد: مردمی که به رسوم مذهب و ظواهر دینی عمل می کردند دست به قیام علیه امام حسین(ع) زدند و حادثه‌ای را شکل دادند که تا رستاخیز چنین فاجعه‌ای تکرار نخواهد شد.

 

حجت الاسلام کرمی با اشاره به کلام امام سجاد(ع) بیان داشت: امام حسین(ع) با هفتاد و دو نفر از بهترین افراد شهید شدند تا مردم بفهمند اما مردم فقط  گریه کردند.

 

وی افزود: امام حسین (ع) در آن زمان فرمودند، شریعت در این دوره به اوج بی تفاوتی رسیده است و اگر قیام نکنم دین خدا از بین خواهد رفت ای مردم شما دراین زمان به جهالت خود باز گشته اید.

 

حجت الاسلام کرمی تاکید کرد: جهالت مد نظر امام حسین(ع) مربوط به عبادات ظاهری نبود؛ بلکه جهالتی که فراگیر شده بود بی‌توجهی به ولایت بود.

 

وی اظهار داشت: جوهر دین ولایت است؛ اگر همه مسائل اصولی دین انجام شود ولی این رکن نادیده گرفته شود به بی راهه رفتن است.

 

حجت الاسلام کرمی با اشاره به کلام امام باقر(ع) که دین 5رکن است و پایه و اساس آن بحث ولایت است ابرازداشت: این 5 رکن نماز، حج، روزه، زکات و ولایت است و مهم ترین این موارد ولایت است؛ اگر ولایت نباشد جامعه رو به انحطاط خواهد رفت.

 

وی افزود: عبادت های ظاهری در تمامی ادوار وجود دارد ولی این‌ها پوسته دین هستند وشالوده دین بحث ولایت است.

 

حجت الاسلام کرمی با اشاره به بحث ولایت از دیدگاه امام خمینی(ره) بیان داشت: ایشان می‌فرمودند مصیبت غصب خلافت از امام علی(ع) از مصیبت امام حسین (ع) بالاتر است.

 

این کارشناس دینی در ادامه با بیان اینکه درک مردم از امامت در این دوره از سابق بیشتر است بیان داشت:  شیعیان زمان ائمه (ع) به دلیل درک پایینی که از امامت داشتند به خود این جرات را می‌دادند که در مقابل سخن ائمه(ع) اظهار نظر کنند و برخی اوقات از آنان اشکال می‌گرفتند و این موضوع در جریان حرکت امام حسین(ع) به وضوح قابل مشاهده است.

 

وی در ادامه با بیان شهادت حضرت زهرا(س) بیان داشت: مسأله ولایت به قدری جدی است که حضرت زهرا(س) وقتی به خانه‌شان حمله می‌شود با وجود اینکه 12 نفر از یاران وفادار امام علی(ع) در خانه بودند، خود در را باز می‌کند و آن فاجعه بزرگ اتفاق می‌افتد.

 

حجت الاسلام کرمی با تاکید براینکه بزرگترین منکر، منکر قدرتی است؛ تشریح کرد: کسانی که سیاست کلی را در دست دارند اگر ایمان درستی نداشته باشند جامعه را به سمت منکر هدایت خواهند کرد.

 

این کارشناس دینی با اشاره به روایات اداره امور حکومت به دست افراد با ایمان را از اولویت‌ها خواند و افزود: امام حسین (ع) در واقعه عاشورا فرمودند من منکری را امروز بالاتر از حکومت یزید نمی‌بینم؛ این نشان از تاثیری است که سران حکومت می‌توانند بر جامعه گذارند است./9668/202/ب3

 

ارسال نظرات