۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۲۹۷۹۴۳
احکام(۱۶)

بصیرت اجتماعی مقدمه امر به معروف و نهی از منکر

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل فقهی تشخیص شیوه عمل در احیای فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر را نوعی بصیرت اجتماعی توصیف کرد و گفت: اگر تشخیص روش این فریضه برگرفته از بصیرت اجتماعی و دینی افراد باشد ظلم از زمین ریشه‌کن خواهد شد.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید جعفر ربانی، کارشناس فقهی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها شب گذشته در آئین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر را داری شریطی اختصاصی از منظر مبانی فقهی عنوان کرد.

 

وی شرایط کنونی جامعه اسلامی را از نگاه فقهی تبیین کرد و گفت:شرایط عمومی امر به معروف و نهی از منکر در بین نوجوانان و جوانان ما به نحوی است که می‌توان برای ایجاد شرایط تأثیر از شیوه اطلاع نوع منکر یا رفتار ناهنجار اجتماعی نوجوانان به پدر و مادر و استادان استفاده کرد.

 

حجت الاسلام ربانی یکی دیگر از شریط تأثیر امر به معروف و نهی از منکر را انجام پنهانی این فریضه عنوان داشت و گفت: همه جا آمران به معروف لزومی بر انجام تکلیف به صورت علنی ندارند؛ بنابراین باید در این رابطه نوع بیان این فریضه و تبیین منکر برای مکلف از شیوه‌های ذوقی و تأثیر گذار استفاده شود.

 

کارشناس فقهی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به اینکه انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر خود نوعی تأثیرگذاری عمومی است، گفت: برخی اوقات روابط اجتماعی و تقید در آن می‌تواند در احیای این فریضه بسیار مؤثر است.

 

وی قطع ارتباط در روابط اجتماعی را از شیوه‌های عملی در امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: تشویق نیز از مبانی اجتماعی و تأثیر گذار در احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

 

حجت‌الاسلام ربانی تشخیص شیوه عمل در احیای این فریضه الهی را نوعی بصیرت اجتماعی توصیف کرد و گفت: اگر تشخیص روش این فریضه برگرفته از بصیرت اجتماعی و دینی افراد باشد ظلم از زمین ریشه‌کن خواهد شد./837/ت302/ی

ارسال نظرات