۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۳۰۱۷۴۴
در افتتاحیه همایش ملی ظرفیت‌های فرهنگی تمدنی اربعین؛

حجت‌الاسلام خاموشی:زیارت اربعین انسان‌ساز و فرهنگ‌ساز است/ حجت‌الاسلام پیروزمند:اربعین الگوی پیشرفت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جهان اسلام است

خبرگزاری رسا ـ افتتاحیه همایش ملی ظرفیت‌های فرهنگی تمدنی اربعین امروز با حضور و سخنرانی علما و روحانیان برجسته در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.
301744 301744 301744 301744 301744

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، افتتاحیه همایش ملی ظرفیت‌های فرهنگی تمدنی اربعین امروز با حضور و سخنرانی شخصیت‌هایی نظیر آیت‌الله حائری شیرازی نماینده مردم شیراز در مجلس خبرگان رهبری، مومنی رییس حوزه هنری، حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی، حجت‌الاسلام بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت‌الاسلام احمد راهدار عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

 

در ابتدای این همایش مومنی رییس حوزه هنری ضمن خیرمقدم به حاضران در همایش گفت: راهپیمایی اربعین پدیده بی‌نظیری که 12 سال اخیر در کشور عراق برگزار می‌شود.

 

وی افزود: با توجه به تاریخ عراق چنین اتفاقی پیش از انقلاب اسلامی ایران روی نداده بود و که تا این حد  اهمیت داشته باشد در دهه 60 میلادی کاروانی برای زیارت کربلا و سامرا راه افتاد که به نوعی قدرت‌نمایی کرد اما انعکاس چندانی نداشت.

 

رییس حوزه هنری عنوان کرد: امروز همه پژوهشکده‌های دنیا به موضوع راهپیمایی اربعین توجه دارند به گونه‌ای که این اتفاق دنیا را به شگفتی واداشته است.

 

مومنی اظهار داشت: خانم اسکاج پل کتاب مشهوری درباره نظریه انقلاب‌ها دولت‌ها دارد که  ایران نیز منتشر شده و روند اجتماعی انقلاب اسلامی ایران را مطرح کرده بودند وقوع انقلاب اسلامی را تایید کرده بودند.

 

وی افزود: امروز تاثیرگیری انقلاب اسلامی از عاشورای امام حسین(ع) این اربعین ها است که سبب شده انقلاب گسترش پیدا کرده و پیروز شود در حقیقت انقلاب اسلامی از دستاوردهای اربعین حسینی است.

 

رییس حوزه هنری در پایان خاطرنشان کرد: امید که امروز راهپیمایی اربعین حسینی که از 5 قاره میلیون‌ها انسان عاشق در آن شرکت می‌کنند منجر به ایجاد تمدن نوین اسلامی برگرفته از اندیشه وحیانی اهل‌بیت(ع) شود.

 

در ادامه حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی، با اشاره به کنگره اربعین و الگوی اسلامی پیشرفت، گفت: امام حسین می‌فرمایند: آنچه من انجام دادم برای شما اسوه است.

 

وی افزود: در اسوه و الگو بودن سیدالشهدا(ع) آنچه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد ماهیت اصلاح‌گری ایشان است که در ایجاد تحول اجتماعی به انجام رساندند.

 

کنگره اربعین الگوی پیشرفت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جهان اسلام است

عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی، با اشاره به اینکه کنگره اربعیین الگوی پیشرفت سیاسی فرهنگی،  اقتصادی را مقابل ما قرار داده است، عنوان کرد: آنچه کنگره اربعین را متمایز کرده است واقعه عینی از مدنیتی متفاوت است که گاهی با مباحث نظری به آن پرداخته می‌شود.

 

 حجت‌الاسلام پیروزمند اظهار داشت: سیدالشهداء در مبارزه و زمان‌شناسی الگو هستند ایشان خطاب به شیعیان خود فرمودند شما باید نصبت به زمان خود بصیرت داشته باشید.

 

عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی، بیان داشت: امام حسین(ع) اسوه آزادگی هستند زمانیکه در کربلا خطاب به دشمنان خود فرمودند: اگر دین ندارید حداقل آزاده باشید، امام حسین(ع) اسوه آزادگی و اصلاح هستند زمانیکه فرمودند من قیام کردم تا سیره جد و پدرم را احیا کنم.

 

امام حسین اسوه و محور پیوند قلوب مومنان است

وی افزود: اباعبدالله‌الحسین(ع) اسوه توجه به مستضعفان است زمانیکه فرمودند شما حق ضعفا را تضیع کردید، امام حسین(ع) اسوه و محور پیوند عاطفی قلوب است که می‌تواند جامعه ما را رو به جلو برد.

 

حجت‌الاسلام پیروزمند گفت: در روایت است که اگر شخصی مومن باشد باید زیارت اربعین برود اما اتفاق مهم اربعین اجتماع افراد است، امام حسین(ع) در اربعین الگوی باهم بودن را رغم زده و نشان دادند که این مناسک عبادی تجلی حضور جمعی بر محور توحید است.

 

واقعه عاشورا و اربعین هر دو الگوی پیشرفت امروز و فردای ما است

عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی، بیان داشت: الگوی پیشرفت نیاز امروز و فردای ما است، برخی آن را ترسیم یک جامعه آرمانی و ایده‌ال می‌دانند اما برای حرکت به سمت نقطه ممتاز و الگوی پیشرفت با معادله صحیح که فرد با توجه به شرایط بداند چگونه باید حرکت کند واقعه عاشورا و اربعین به هر دو معنا الگو است.

 

حجت‌الاسلام پیروزمند ابراز داشت: از زاویه سیاسی الگوی اربعین الگویی بر محور تولا و تبرا و چگونگی بهره‌برداری از قدرت است تولید قدرت در اربعین اتفاق می‌افتد، در تولی به انسان کامل وقتی قلب‌ها به هم پیوند خورد تمایلات را مشترک و نزدیک کرده و این مبدا تولید قدرت می‌شود مبدا اعتماد، وحدت و همبستگی می‌شود که تجلی عینی الگوی پیشرفت سیاسی در مدنیت اسلامی است.

 

عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی، عنوان کرد: در الگوی فرهنگی اربعین نماد جمع‌گرایی در مقابل فردگرایی از هر نوع قومی و حزب یا حتی کشوری است، فرهنگ سیدالشهدا(ع) در کنگره بزرگ اربعین ندیدن خود است.

 

وی افزود:  فرهنگ اربعین دیگرخواهی در مقابل خودخواهی است هر کس هر کاری بتواند برای دیگری انجام می‌دهد، دین‌مداری به جای قوم مداری و نژادمداری در قالب تبعیت و پذیرش سیدالشهدا(ع) به عنوان مظهر دین اتفاق می‌افتد.

 

محبت و تفاهم راهپیمایی اربعین الگوی پیشرفت اسلامی است

حجت‌الاسلام پیروزمند بیان داشت: یکی از شاخصه‌های رشد فرهنگی ارتقا تفاهم است در راهپیمایی اربعین حسینی تفاهم بر محور پیوند عاطفی در بین حداکثر افراد اتفاق می‌افتد این واقعه بزرگ که ظرفیت دارد تا اعتماد؛ محبت و تفاهم ایجاد کند می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای پیشرفت اسلامی باشد.

 

عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی، با اشاره به اینکه اربعین معادلات اقتصادی امروز دنیا را نیز به هم ریخته است، اظهار داشت: در اربعیین گردش مالی چند ده میلیاردی اتفاق می‌افتد که یک الگوی متفاوتی از مشارکت مردمی و کاملا خصوصی است فرهنگ عاشورا و اربعین یعنی با هزینه کم و کمترین امکانات و بهره‌وری زیاد حداکثر لذت را بردن است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید کنگره اربعین را در زندگی خود تسری دهیم اگر الگوی پیشرفت خود را بر اساس واقعه اربعین شکل دادیم وضعیت بهتریی خواهیم داشت.

 

در ادامه حجت‌الاسلام بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با اشاره نقطه عزیمت از نظر امت، گفت: امت در رابطه انسان با انسان رخ می‌دهد.

 

وی افزود: هسته مرکزی امت اهمیت زیادی دارد به گونه‌ای که کلان‌ترین واژه در قرآن امت است، امروز در دنیایی که ادیان تجزیه شده است ورود کاریکاتوری مدرنیته در دنیای اسلام عملا نه تنها انسجامی درست نکرده بلکه آن مقدار ریشه وحدت را نیز از ما گرفته است.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، عنوان کرد: در یک نظریه شریعت به معنای ظواهر اسلامی بوده است، در نظریه دیگری گفته می‌شود آنچه امت اسلامی را رقم زد کتاب قرآن بود که امت اسلامی آن را به عنوان کتاب مقدس قبول داشتند سبب باور جهان بینی فرهنگ مشترک آنها شد.

 

حجت‌الاسلام بابایی افزود: در نظریه دیگری آمده است که تمدن‌های دینی و الهی شخصیت کاریزمایی دارند که عامل وحدت و انسجام در جامعه آنها می‌شود، نکته ابنجا است که شخصیت کاریزما با قربانی شدن در درگاه الهی جمع نمی‌شود این نقطه اختلاف را انقلاب امام حسین(ع) در کربلا مطرح کرده است.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اظهار داشت: مسیحیان کشته شدن حضرت عیسی(ع) را عامل انسجام بین مسیحیان و غیرمسیحیان ترسیم می‌کنند، یهودیان در حوزه مسائلی مانند هلوکاست با اتکار بر آن هویت امروز خود را سامان می‌دهند.

 

مساله محبت با رویکرد تمدنی بررسی شود

جت‌الاسلام بابایی با اشاره به نظریه حب گفت: مساله محبت از  طرف مستشرقین مورد توجه قرار نگرفته است همچنین از طرف مولفان و محققان تاریخ اسلامی نیز این مساله با رویکرد تمدنی مورد بررسی قرار نگرفته است.

 

وی افزود: حب شخصیتی که به شهادت رسیده می‌تواند با مساله رثا در جامعه اسلامی انسجام ایجاد کند، نکته دیگر در مقوله حب نسبت به آن شهید بزرگ اتفاق می‌افتد مساله رنج از داشتن و نداشتن است که  می‌تواند حماسه، شور و معنویت ایجاد کند در جایی ما نسبت به شخصیت مقدس محبت می‌ورزیم که مربوط به بسیاری از ادیان توحیدی است و در امت‌سازی کارکرد موثر نشان می‌دهد.

 

عشق‌ورزی به امام حسین سبب انسجام اجتماعی افراد می‌شود

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به مقوله عقلانیت، عنوان کرد: عشق ورزی به شخصیتی مملو از عقلانیت، حکمت، علم و دانش سبب می‌شود عقلانیت جامعه اسلامی بیشتر و به روز شده و شکاف‌های اجتماعی کمتر شده و انسجام اجتماعی بیشتر ایجاد شود.

 

حجت‌الاسلام بابایی با اشاره به مساله ایمان و اسلامیت تمدن، گفت: اساسا در تمدن اسلامی گفته می‌شود اسلامیت آن به ظواهر و ایمانیات آن به باطن است اما ما هیچگاه اسلامیت را به ایمان محک نمی‌زنیم آنجا که نسبت به امام شهید حب ایجاد می‌کنیم در حقیقت با این عمل داریم ایمان را تعمیق می کنیم تا شکاف‌های اجتماعی خود را کم کنیم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: زیارت اربعین حماسه، شور، عقلانیت، شعور، علم ،معرفت، ازدیاد معنا، معنویت و ایمان است اگر بتوانیم در ایستگاه‌های معرفتی مقولات انسجام‌بخش و امت‌ساز را به شعور خودآگاه زوار اربعین رسانده و تبدیل به شناسنامه علمی و معرفتی کنیم مسلما می‌توانیم در راستای امت‌سازی و تمدن‌سازی و رفع اختلافات  اقدام کنیم.

 

در ادامه حجت‌الاسلام احمد راهدار عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، گفت: اگر منبع یا جریانی به صورت درست و کارآمد برنامه داشته باشد که منجر به حرکت در جهت مطلوب انسان‌ها شود آن را می‌توان در اربعین حسینی یافت.

 

وی با اشاره به تامل در ساختار وجود انسان، افزود: ظاهرا مناسک امام حسین(ع) عقلانی نیست زیرا ساختار وجودی انسان را نمی‌شود صرفا به وجه عقلانی تقلیل داد، اگر ما تاریخ عاشورا را صرفا در منبر خلاصه می‌کردیم بخش عظیمی از کاروان همراه چون زنان و کودکان را از دست می‌دادیم.

 

عقل مسیر را باز می‌کند اما حرکت نهایی با قلب انسان است

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهار داشت: برای جذب بیشترین دل‌ها و گوش‌ها در جامعه انسانی لازم است که حس عقلی و احساسی هر دو را با هم داشته باشیم، عقل مسیر را باز می‌کند اما حرکت نهایی با قلب انسان است.

 

حجت‌الاسلام راهدار افزود: علت اینکه جرج جرداق 200 بار نهج‌البلاغه را خوانده و شیعه نمی‌شود این است که از راه ذهن وارد شده و اگر ما به عنوان شیعه سریع خاضع و خاشع می‌شویم به این دلیل است که از راه قلب وارد شدیم.

 

وی با اشاره به اینکه ساختار وجود انسان به گونه‌ای است که اگر جریانی توانست قلب حس و احساس او را تسخیر کند می تواند او را حرکت دهد، بیان داشت: در مکتب حسنیی چون شور مسبوق به عقلانیت بوده ثمربخش است در مناسک اربعین شرکت‌کنندگان با چکالی سنگینی از احساس می‌توانند با تمدن نسبت برقرار کنند.

 

احساس عاشورایی فزاینده و ماندگار است

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ابراز کرد: احساس عاشورایی ماهیتی متفاوت از نوع احساس‌های معمولی دیگر بوده و فزاینده است و سرد نمی‌شود ویژگی دیگر آن ماندگاری آن است.

 

حجت‌الاسلام راهدار بیان داشت: ادعای من است که شعیه هنوز تاریخ کربلا را ننوشته و نمی‌تواند بنویسد و این به خاطر بی‌مهری شیعه به امام حسین(ع) نبوده بلکه شیعه روضه و تاریخی از جنس گریه نوشته است و در تمام طول تاریخ برای امام حسین(ع) خواهد گریست زیرا آنقدر چکالی غم سنگین است که دیگر نوشتن تاریخ عقب می‌افتد.

 

وی افزود: احساس کربلایی احساسی است که همه پیوندهای دیگر بشری را می‌تواند قطع کند عمیق‌ترین پیوند احساسی بشر در مواجه با کربلا است که شخص در آن می‌تواند بگوید «پدر و مادرم به فدای تو»، احساس کربلا اجتماعی، قدرتزا و عقلانی است اسطورهای نیست.

 

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ابراز کرد: حسین اسطوره نیست در اسطوره واقعیت موضوع نیست، نسبت مردم با امام حسین(ع) ارتباط با اسطوره نیست بلکه نسبت با وجودی مانند آهن‌ربایی است که وقتی براده‌های آهن به آن وصل شود خصلت آهن‌ربایی پیدا می‌کنند.

 

انسان با وجود گرفتن از امام حسین به دیگران وجود می‌دهد

حجت‌الاسلام راهدار افزود: وقتی انسان‌ها مانند براده‌های آهنی به آهن‌ربایی چون امام حسین(ع) وصل شود میدان ولایت امام حسین افزایش پیدا می‌کند و انسان‌ها با وجود گرفتن از امام حسین(ع) ضمن وجود گرفتن به فرهنگ حسینی نیز وجود می‌دهند.

 

وی با اشاره به اینکه فرهنگ حسینی فراتر از شخص امام حسین(ع) است، اظهار داشت: احساس عاشورایی اخلاقی است در صحنه‌ای که عظیم‌ترین جنایات صورت گرفته و بهترین خلق خدا به بدترین شکل کشته شده است نه تنها برای پیروان ایشان خشم تولید نکرده است بلکه پیروان ایشان را عاطفی‌تر کرده است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، افزود: یاد هلوکاست یهودی‌ها را وحشی‌تر می‌کند انسجام جامعه آنها را پاره کرده است اما یاد امام حسین(ع) انسجام‌بخشی کرده است زیرا یاد امام حسین(ع) سمفونی طاعت و عشق است سمفونی نفرت نیست.

 

حجت‌الاسلام رهدار ابراز کرد: تمام صحنه کربلا در رضایت و شکر امام حسین(ع) و جمیل دیدن آن از سوی حضرت زینب(س) سبب شده که احساس کربلا اخلاقی باشد.

 

اربعین ظرفیت بالایی در تمدن‌سازی اسلامی دارد

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمدن اسلامی تمدنی است که می‌تواند به بهترین نحو مناسبات انسانی را رقم بزند و در این راستا می‌توان از ظرفیت اربعین به خوبی استفاده کرد.

 

در ادامه همایش آیت‌الله حائری شیرازی نماینده مردم شیراز در خبرنگان رهبری، گفت: رابطه میهمانی و میزبانی در اربعین یک مستند بدون تصنع و حقیقت نابی از محبت است که باید رسانه‌ها آن را در دنیا منعکس کنند عالم تشنه محبت است و اربعین فرصت خوبی برای نشان دادن این محبت است.

 

آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به محبت در راهپیمایی اربعین، گفت: در اربعین 23 میلیون انسان چگونه پذیرایی می‌شود در میان دو کشوری که 8 سال با هم جنگ داشتند چه محبتی ایجاد شده که اینچنین رفتار می‌کنند اگر عراق می‌خواست اقتصادی عمل کند می‌توانست هر جنسی را ده برابر بفروشد اما نه تنها چنین نکرده بلکه با زائران ایرانی و عراقی بسیار با محبت و گذشت رفتار می‌کند.

 

رسانه‌ها پرچم تمدن اسلام را با محبت اربعین به دنیا معرفی کنند

وی افزود: اقدامات محبتی بی‌نظیری که در اربعین اتفاق می‌افتد در کجای دنیا رخ می‌دهد امروز تمدن غرب که او را خشک کرده و فاقد محبت است باید اینگونه محبت‌ها را مشاهده کند رسانه‌های ما باید پرچم تمدن اسلام را با محبت اربعین به دنیا معرفی کنند و نشان دهند که دو کشوری که 8 سال با هم جنگیدند به برکت امام حسین(ع) این همه به یکدیگر محبت دارند.

 

در پایان افتتاحیه این همایش حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، با بیان خاطراتی از راهپیمایی اربعین حسینی، گفت: خداوند از باب رحمت فرمودند که هر کس یک صدقه یا خیراتی برای خدا دهد آن را هفتاد یا هفتصد برابر می‌کند، زیارت قبر امام حسین(ع) ثوابی با ثواب نجومی دارد.

 

زیارت اربعین انسان‌ساز، تمدن ساز، فرهنگ‌ساز و جامعه‌ساز است

وی افزود: اگر زیارت امام حسین(ع) به خصوص در اربعین این همه ثواب دارد به این دلیل است که که سبب برداشتن سیئات و درج حسنات می‌شود، زیارت اربعین انسان‌ساز، تمدن ساز، فرهنگ‌ساز و جامعه‌ساز است.

 

رییس سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: محبت‌هایی که در اربعین رخ می‌دهد با پدیده لیبرال امروز که دنبال منفعت‌طلبی شخصی هستند سازگار نیست، در گروه‌های تکفیری جبهه مقابل با شعار توحیدی دادن سر اشخاص را می‌برند اما ر در این جبهه راهپمایی اربعین حسینی در اوج محبت با یکدیگر رفتار می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام خاموشی بیان داشت: در راهپیمایی اربعین حسینی تعاون، همکاری و تفاهم در اوج است امروز اگر بگوییم این خط امنیت سیاسی ما است ادعای گزافی نیست، اربعین گفتمان انقلاب اسلامی و تمدن‌ساز است ما باید این را به رخ جهانیان بکشیم./807/502/ب1

ارسال نظرات