۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۳۰۳۲۴۳
با حضور آیت الله نوری همدانی؛

دوازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم آغاز به کار کرد

خبرگزاری رسا ـ دوازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن با حضور حضرت آیت الله نوری همدانی، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری و جمع کثیری از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در دارالقرآن علامه طباطبایی آغاز به کار کرد.
همايش اساتيد تفسير قرآن کريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دوازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن امشب با حضور حضرت آیت الله نوری همدانی، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری و جمع کثیری از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در دارالقرآن علامه طباطبایی آغاز به کار کرد.


بر اساس این گزارش، در این مراسم که به مناسبت سی و پنجمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی برگزار می شد، حضرت آیت الله نوری همدانی، آیت الله حسینی بوشهری مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور، حجت الاسلام میر کتولی دبیر مجمع عالی تفسیر و مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی به ایراد سخن پرداختند.


نجفی قدسی گفت: بیت علامه طباطبایی در این 3 سالی که بازسازی شده مورد بهره برداری های بسیار قرار گرفته و محل برگزاری برنامه های ارزشمند قرآنی بوده است؛ در این دارالقرآن مجامع تفسیری، همایش های قرآنی و دوره های آموزش تفسیر و قرآن برگزار می شود.


وی افزود: اگر طلامه طباطبایی امروز در بین ما حضور ندارد اما بیت ایشان همچنان نورانی است، در این دارالقرآن مفسران قرآنی به برکت نفس حق علامه تربیت می شوند؛ مراجع که سرمایه های حوزه و ستارگان جهان تشیع هستند از پرورش یافتگان مکتب علامه به شمار می روند.


همچنین حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که بنده 5 سال افتخار شاگردی علامه طباطبایی را داشتم، اظهار داشت: بیان ایشان وافی و اخلاق و رفتارشان برای همه شاگردان درس بود، تواضع، مهربانی و اخلاق در شخصیت ایشان موج می زد.


وی ادامه داد: علامه طباطبایی شاگرد شایسته اهل بیت(ع) بود، زمانی که ایشان درس یا سخن می گفت منعکس بود که قرآن کریم در روح این عالم وارسته اثرگذاشته است؛ ایشان زمانی که به آیات عذاب قرآن کریم می رسید اشک می ریخت.


این مرجع تقلید با بیان این که مسأله ولایت در علامه طباطبایی جلوه گر بود، ابراز داشت: در ماه های رمضان افطار ایشان بوسیدن ضریح مطهر حضرت معصومه(س) بود، علاه طباطبایی شخصی ولایتمدار و برخوردار از اخلاق فاضله بود.


وی عنوان کرد: علامه طباطبایی با وجود این که در مضیقه اقتصادی قرار داشت اما از وجوهات استفاده نمی کرد، شهید مطهری نقل می کند که ایشان در سن 70 سالگی به دنبال خانه اجاره ای بود، خداوند متعال این مرد الهی را برگزیده بود و به ایشان عنایت ویژه داشت.


حضرت آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی درباره آیه آخر سوره آل عمران 50 صفحه مطلب نوشته است؛ قرآن می فرماید مردم باید جامعه خود را بسازند جامعه ای که در آن جهاد، امربه معروف و نهی از منکر و موضوعات سیاسی و فرهنگی برقرار باشد موفق خواهد بود.


در ادامه با بیان این که بزرگداشت علامه طباطبایی به این معنا است که حوزه باید رنگ و بوی اندیشه و فکر علامه را بگیرد، ابراز داشت: علامه 17 سال شبانه روز مشغول مطالعه و تحقیق بود گاهی برخی تصور می کنند که علامه بدون هیچ تلاش و کوششی به آن مقام رسیده است؛ این عالم وارسته 20 سال برای تفسیر المیزان تلاش کرد.


وی عنوان کرد: حوزه علمیه قدردان علامه طباطبایی است و فضلای حوزه از آثارفقهی، تفسیری، اصولی و دیگر آثار ایشان به عظمت یاد کرده و به آن ها مراجعه می کند، وجود بیش از 400 کلاس تفسیر شاخه هایی از همان شجره طیبه علامه است.


نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی از هیچکس کینه ای بردل نداشت از این رو بر اساس روایت عداوت را به نصیحت تبدیل می کرد، اگر خداوند انسانی را برای خدمت در مسیر بندگانش برگزیند تحمل و بردباری به او عنایت می کند.


وی اضافه کرد: متأسفانه تا زمانی که افرادی همانند علامه طباطبایی در قید حیات هستند آنگونه که بایسته و شایسته است قدر آنان دانسته نمی شود اما زمانی که از میان ما می روند افسوس می خوریم؛ شهید مطهری درباره تفسیر المیزان علامه می فرماید تفسیری با این قوت و قدرت نمی تواند تنها ترواوش فکر و اندیشه انسانی باشد.


آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که علامه طباطبای مردم را از رغبت به دنیا به سوی زهد دعوت می کرد، گفت: اگر خداوند متعال بنده ای را دوست بدارد به او توفیق می دهد تا از عمر خود بهترین استفاده ها را انجام بدهد؛ علامه دو سال از عمر خود را در یکی از روستاهای تبریز به کشاورزی مشغول بود.


وی افزود: علامه طباطبایی اراده ای قوی و استوار داشت، در اواخر عمر این عالم وارسته پزشکان اعلام کرده بودند که به دلیل استفاده بسیاری علامه از تفکر و اندیشه سلول های مغز ایشان اشباع شده بود؛ امروزه نیز باید قدر سرمایه های حوزه را دانست تا در آینده دچار افسوس نشویم.


گفتنی است، در دومین شب این همایش ابتدا حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال مدیر حوزه علمیه قم سخنرانى مى کند و پس از آن حضرت آیت الله جوادى آملى به ایراد سخن خواهد پرداخت.


همچنین در آخرین شب این همایش (پنجشنبه ٢٨ آبان ) حضرت آیت الله جعفر سبحانى در جمع اساتید سطوح عالى و خارج سخنرانی کرده و آیت الله یزدى رییس مجلس خبرگان رهبرى نیز به ایراد سخن مى پردازد.


تجلیل از مرحوم آیت الله خزعلی از فقهای عالی مقام وپیشکسوتان عرصه تفسیر قرآن نیز یکی دیگر از برنامه های این مراسم و همایش قرآنی است، همچنین در این همایش قرآنی از آیت الله کریمی جهرمی به عنوان مفسر قرآن تکریم خواهد شد./1323/پ202/ج

ارسال نظرات