۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۳
کد خبر: ۳۰۴۴۸۷
محقق و پژوهشگر دینی:

زندگی بشر با ولایت و مدیریت گره خورده است

خبرگزاری رسا ـ محقق و پژوهشگر دینی گفت: بحث ولایت و مدیریت از مباحثی است که در وجود هرکسی به اندازه معین نهادینه شده و از حضرت آدم(ع) تا به امروز ادامه داشته است.
حاج علي اکبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری محقق و پژوهشگر دینی در شامگاه دوشنبه دوم آذر در سلسله جلسات تفسیر صحیفه سجادیه که در موسسه فرهنگی سرچشمه برگزار شد با اشاره به بحث ولایت گفت: ولایت از مباحثی است که در بحث‌های روایی و قرآنی مطرح است و بحث ولایت در دوره کنونی همان مدیریت است و هرشخصی به نوعی دارای این ویژگی است برای مثال مرد درخانه و یا مدیر مدرسه نسبت به شاگردان دارای ولایت و مدیریت است.

 

وی با اشاره به اینکه بحث ولایت و مدیریت در همه عرصه‌ها و ادوار وجود داشته است تشریح کرد: طبع زندگی اجتماعی بشر با موضوع حیاتی ولایت و مدیریت گره خورده است و از ابتدای آفرینش نخستین انسان که حضرت آدم(ع) باشد مسئولیت و مدیریت بوده وبعد از ورود حضرت حوا(ع) و تشکیل خانواده این مسئولیت گسترده تر شد و حدیثی که پیامبر(ص) تاکیدی بر ارزش ولایت ومدیریت است که فرمودند اگر دونفرهم بودید یک نفر را به عنوان مدیر برگزیند هرچند مدت آن کوتاه باشد.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری اظهار داشت: مدیر کسی است که به جمع بندی و حل و فصل مسائل بپردازد برای مثال در کوچکترین عضو جامعه که خانواده است وقتی مرد مدیریت خانواده را برعهده می‌گیرد نباید با قیافه گرفتن و برخوردهای فیزیکی سعی در مدیریت خانه داشته باشد بلکه باید در شرایط بحرانی منابع مورد نیاز برای ایجاد آرامش را در خانواده فعال کند.

 

این محقق وپژوهشگر دینی با اشاره به جمله« اللَّهُ هُوَ الْوَلِیُّ» گفت: از نظر جهانبینی توحیدی ولایت تکوینی و تشریعی از آن خداست چراکه ولایت حقیقی محصور این است که او مالک و خالق است.

 

وی با بیان اینکه ولایت به صورت امانت در اختیار انسان قرار می‌گیرد ابراز داشت:همانطور که در آیه 124سوره بقره اشاره شده است رسیدن به درجه امامت که امانت است و شامل مدیریت و ولایت است با گذراندن مسائل سخت و دشوار به دست می‌آید و این مقام به ستمگران و ظالمان نمی‌رسد.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری اظهار داشت: براساس مصلحت زندگی اجتماعی و شوون فردی که امور دنیوی و اخروی را شامل می‌شود ولایت و مدیریت توزیع می‌شود؛هر حکومتی بر مبنای غیر از این موارد شکل بگیرد طاغوتی و خلاف اذن خداوند است.

 

این محقق و پژوهشگر دینی تاکید کرد: امانت داران ولایت باید بدانند که در مقابل امانتی که خداوند به آنان سپرده مسئولیت سنگینی برعهده دارند ودر سرای آخرت باید پاسخگو باشند چراکه هم حق الله دارد و هم حق الناس و لذا به سبب همین است که در دعاها ائمه معصومین(ع) از خداوند نسبت به این مساله سنگین کمک می‎‌خواستند.

 

وی در بیان شرایط امانت دار ولایت اظهارداشت: امانت داری ولایت در بین افرادعادی، تقلیل یافته آن خصوصیاتی است که ائمه معصومین(ع)داشته‌اند است و برخی از این شرایط مانند علم داشتن یعنی در حیطه مدیریت خود تخصص داشته باشند، مهارت و تجربه، قوت و توان، تقوا و اینکه مدیر باید بداند که افراد زیردست خود را به چه راهی هدایت کند.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری در تبیین موارد منشاء سوء مدیریت گفت: نخست اینکه مدیر شناسایی نشود و دیگر اینکه ضعف دانش در حل و فصل مسائل و در ادامه ضعف در برنامه ریزی، دانش و بینش، سازماندهی و هماهنگی، نظارت وارزیابی  همه این موارد در تشکیل یک مدیریت اشتباه و نادرست دخیل هستند.

 

این محقق و پژوهشگر دینی عنوان کرد: از اشکالات دستگاه تعلیم و تربیت ما این است که نمی‌تواند پسران را به صورت مرد در بیاورد تا مصداق آیه«الرجال و قوامون علی النساء» واقع بشوند و مدیریت را به بهترین نحو ممکن بیاموزند.

 

وی ابراز داشت: در واحد‌های مدیریت طاغوت افراد جامعه به عنوان یک هدف برای استفاده‌های شخصی قرار می‌گیرد و فرد گرایی و رسیدن به خواسته های خود از ویژگی‌های بارز رزیم طاغوت است.

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری اظهار داشت: از موارد دیگری که مدیران باید بدانند این است که هریک از افرادی که زیر دست‌شان فعالیت می‌کنند مصداق«فتبارک الله احسن الخالقین» هستند بنابراین نسبت به این افراد باید با طمانینه و شکیبایی برخورد کنند.

 

این محقق و پژوهشگر دینی در بیان عواقب سوء مدیریت گفت: از مواردی که سوء مدیریت ایجاد می‌کند در درجه  نخست ایجاد حق الله و حق الناس می‌کند و از موارد دیگر آن می‌توان کاهش نفوذ و محبوبیت در اجتماع، تولید انزجار و دشمنی، ایجاد فشارهای محیطی و ازبین رفتن منابع اقتصادی ، ایجاد اختلاف و دو دسته‌گی و همچنین از بین رفتن استعداد و تولید بحران را نام برد.

 

وی در پایان در تفسیر«اعوذبک من سوء الولایت» عنوان کرد: پیام کلمه اعوذبک به صورت عمومی شایسته سالاری تمام شوون در فرآیند رشد و کمال است. واین نظام شایستگی را که در حسن ولایت و مدیریت است دائما باید در خود تقویت کنیم و ضعف‌ها را در خود تقلیل دهیم ./877/202/ب3

ارسال نظرات