۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۳۰۵۵۵۱
در قالب طرح جهاد خدمت؛

مجاوران حرم رضوی به استقبال زائران می روند/ همراهی روحانیان با زائران

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل هماهنگی و مدیریت امور فرهنگی زائران خراسان رضوی با اشاره به برنامه ریزی جدی برای ارتقای فرهنگ میزبانی به صورت مستمر، گفت: با توجه به این که مشارکت های مردمی در استقبال و پذیرایی از زائران، حلقه ای مفقوده به شمار می رود، امسال مجاوران حرم رضوی در قالب طرح «جهاد خدمت» به استقبال زائران می روند.
مجاوران حرم رضوی به استقبال زائران می روند/ همراهی روحانیان با زائران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حمید موسوی، مدیرکل هماهنگی و مدیریت امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی ظهر امروز در نشست خبری ستاد خادمان افتخاری حریم رضوی، در محل مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان گفت: در مدیریت امور زائران دو محور امور فرهنگی و امور رفاهی و خدمات زیرساختی به صورت جدی پیگیری می شود.

 

وی با بیان این که در محور فرهنگی، تعمیق، ترویج و تثبیت فرهنگ رضوی و ارتقای فرهنگ میزبانی میان مجاوران به عنوان دو هدف کلان مطرح است، افزود: با توجه به این که فرهنگ رضوی ظرفیت اثرگذاری بر همه جهانیان را دارد، درصدد معرفت افزایی زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی و افزایش ماندگاری آثار و برکات زیارت هستیم.

 

مجاوران به نیابت از امام رضا میزبان زائران هستند

موسوی، محوریت مردم و مشارکت های مردمی در استقبال و پذیرایی از زائران را حلقه مفقوده موضوع زیارت عنوان و اظهار کرد: این مهم در گذشته بسیار پررنگ تر بود؛ همه مجاوران اعم از شهر مشهد و سایر شهرهای استان بایستی واقف باشند که به نیابت از امام رضا(ع) میزبان زائران هستند.

 

مدیرکل هماهنگی و مدیریت امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: در این راستا برنامه های مختلفی برای اقشار مختلف مردم به ویژه رانندگان، پلیس، کسبه، هتل داران و اصنافی که بیشتر با زائران در ارتباط هستند، پیش بینی شده است تا نسبت به نوع برخورد خود با زائر نگاهی متفاوت و مسؤولانه داشته باشند.

 

استقبال مجاوران حرم رضوی از زائران در قالب طرح «جهاد خدمت»/ استمرار برنامه های ارتقای فرهنگ میزبانی در طی سال

وی گفت: به منظور جلب مشارکت هر چه بیشتر مردم در خدمت به زائران، با پایگاه های بسیج، مرکز رسیدگی به امور مساجد و هیئات مذهبی هماهنگی های خوبی صورت گرفته است و امسال استقبال از زائران ونیز اسکان آن ها در قالب طرح «جهاد خدمت» توسط مردم انجام می شود.

 

موسوی با تأکید بر این که برنامه های ارتقای فرهنگ میزبانی منحصر به دهه پایانی ماه صفر و استقبال از زائران پیاده نیست، افزود: این برنامه ها در طی سال و به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

 

وی تصریح کرد: علاقمندان به مشارکت در طرح خادمان افتخاری می توانند به صورت حضوری به مساجد محوری سطح شهر مراجعه کنند یا با شماره تلفن 096308 تماس بگیرند. همچنین پرتال اینترنتی mashhad.ir و سامانه پیامک 300003300003 آماده نام نویسی از خادمان افتخاری امام رضا(ع) هستند.

 

همراهی روحانیان با زائران حرم رضوی

مدیرکل هماهنگی و مدیریت امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به نقش بی بدیل روحانیان در اثرگذاری فرهنگی، یادآور شد: در ایام دهه آخر ماه صفر، مبلغان هم در کاروان های پیاده، هم در ایستگاه های استقبال و هم در محل های اسکان، زائران را همراهی می کنند.

 

موسوی ادامه داد: اعزام این مبلغان از سوی نهادهای مختلف همچون اوقاف و امور خیریه، دفتر تبلیغات اسلامی و آستان قدس رضوی از طریق سازمان تبلیغات اسلامی انجام می شود.

 

پیش بینی تشرف 250 هزار زائر پیاده

وی با تأکید بر این که زائران پیاده مشتری هتل ها نیستند و محل اسکان هر کاروان در مشهد پیش از حرکت آن در مشخص شده است، افزود: سال گذشته مشهد مقدس در دهه پایانی ماه صفر میزبان سه میلیون زائر بود که 206 هزار نفر به صورت پیاده مشرف شده بودند. امسال نیز پیش بینی می شود 250 هزار زائر پیاده مشرف شوند.

 

مدیرکل هماهنگی و مدیریت امور فرهنگی زائرین استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: خدمات استقبال از زائران در پنج مسیر اصلی ورودی شهر مشهد شامل بلوار بهمن در خواجه ربیع(منطقه3)، بلوار سرخس(منطقه6)، بزرگراه سلسلة الذهب(منطقه7)، طرقبه و شاندیز(منطقه 9و11) و بزرگراه آزادی، میدان قائم(منطقه10) ارائه می شود.

 

ارائه خدمات فرهنگی در 10 مسجد محوری مسیرهای ورودی مشهد 

در ادامه، حجت الاسلام محمد اسماعیلی، معاون امور اجتماعی و روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی گفت: 10 مسجد محوری در مسیرهای پنج گانه ورودی به مشهد جهت خدمت رسانی به زائران تجهیز شده اند.

 

وی ادامه داد: همایش بزرگ هیأت امنا، فرماندهان بسیج و رؤسای اصناف به منظور انگیزه افزایی خدمت به زائران پس از اتمام مراسم اربعین در این مساجد برگزار خواهد شد. همچنین خدمات فرهنگی و مشاوره توسط مبلغان روحانی در این مساجد ارائه می شود.

 

گفتنی است در پایان این نشست، از پایگاه اینترنتی خادمان افتخاری حریم رضوی به نشانی mashhad.ir جهت ثبت نام خادمان افتخاری و ارائه خدمات تخصصی یا نذورات نقدی و غیرنقدی توسط آنان رونمایی شد./930/202/ب1

ارسال نظرات