۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۳۰۷۳۹۳
با هدف تجلیل از مقام علمی مرحوم علامه حاج شیخ عزیزالله عطاردی؛

همایش ملی عطارد خراسان برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ دبیر علمی همایش عطارد خراسان گفت: تجلیل از مقام علمی مرحوم عطاردی و ارائه رهیافت هایی برای پژوهشگران و محققان و طلاب حوزه های علمیه از اهداف برگزاری این همایش است.
همايش

حجت‌الاسلام علی‌اکبر نوایی دبیر علمی همایش «عطارد خراسان»، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، از برگزاری همایش ملی علمی عطارد خراسان با هدف تجلیل از مقام علمی مرحوم شیخ عزیزالله عطاردی و ارائه رهیافت هایی برای پژوهشگران، محققان و طلاب حوزه علمیه خبر داد.

 

وی اظهار کرد: علامه عطاردی قوچانی از شخصیت های علمی فردی موثر، متفکر و اندیشمند است و در راستای احیای امر امامت و شریعت اسلامی تلاش‌های موثر و کارآمدی در حوزه مطالعات دینی انجام داده است.

 

حجت الاسلام نوایی در ادامه به علاقه علامه عطاردی به مطالعه دینی و 70 سال تلاش و مجاهدت علمی وی اشاره و خاطر نشان کرد: علاوه بر پژوهش در عرصه‌های مختلف، تالیف 72 جلد مسند درباره حدیث‌هایی با ارائه سند آن از امام علی(ع) تا امام عسکری(ع) از جمله کارهای بزرگ علامه بوده است.

 

وی افزود: علامه عطاردی دغدغه فراوانی برای درک حقایق تاریخی منطقه خراسان بزرگ داشت که در همین راستا سفرهای علمی فراوانی به مکه، مدینه، هندوستان، پاکستان، یمن، انگلیس، فرانسه و ... داشته است.

 

دبیر علمی همایش «عطارد خراسان» خاطر نشان کرد: با تصویب شورای محترم برنامه‌ریزی حوزه علمیه خراسان از زمستان سال گذشته مقدمات لازم برای برگزاری همایش تجلیل از مقام و شخصیت علمی علامه عطاردی، آغاز گردید و طی فراخوان صورت گرفته حدود 50 عنوان مقاله به دبیرخانه همایش واصل شد که حقیقتا قابل تصور و پیش بینی نبود؛ چرا که محورهای همایش پیرامون علامه عطاردی و آثار وی تنظیم شده و به‌ همین جهت مانند سایر همایش‌های شخص محور، کسانی که در مورد این شخصیت و آثار وی مطالعه داشته‌باشند کم هستند.

 

وی گفت: پس از انجام ارزیابی‌های لازم توسط هیئت داوران، سرانجام 31 عنوان مقاله امتیاز بالایی دریافت کردند که در قالب کتابی با عنوان مجموعه مقالات همایش در حدود 800 صفحه منتشر خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام نوایی در توضیح فصول مندرج در کتاب تصریح کرد: این کتاب در شش فصل دسته‌بندی شده‌است. فصل اول: مسند و مسندنگاری که 11 عنوان مقاله دارد؛ فصل دوم: تاریخ و تمدن اسلامی شامل 6 عنوان مقاله؛ فصل سوم: رویکرد به حدیث و فلسفه آن، شامل 3 عنوان مقاله؛ فصل چهارم: شخصیت‌شناسی علامه عطاردی، شامل 7 عنوان مقاله؛ فصل پنجم: سفرهای علمی علامه عطاردی، شامل 2 عنوان مقاله و فصل ششم: نگرش تقریبی علامه عطاردی، شامل 2 عنوان مقاله می‌باشد.

 

وی درخصوص محورهای مقالات رسیده نیز ابراز داشت: در مجموع 13 مقاله در بخش مسندها، 8 مقاله درباره سفرهای علمی علامه، 10 مقاله پیرامون روش شناسی وی، 11 مقاله درباره شخصیت شناسی و ویژگی های ایشان، 2مقاله درباره تقریب، 2مقاله با موضوع پیوند عقل و شریعت و 4مقاله درباره احیای امر شریعت به دبیرخانه علمی این همایش رسیده بود


دبیر علمی همایش در پایان تصریح کرد: امیدواریم طلاب حوزه‌های علمیه با مطالعه زندگی‌نامه علامه عطاردی بتوانند از وجودشان الگوبرداری و ادامه‌دهنده راه و مسیر ایشان باشند.

 

یادآور می شود این همایش پنج شنبه این هفته و در محل تالار قدس حرم مطهر رضوی با حضور شخصیت‌های برجسته حوزوی و دانشگاهی و مسئولین استانی برگزار خواهد شد آیت الله استادی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجج اسلام محمدهادی عبدخدایی، محمدعلی مهدوی راد و محمدرضا عطایی قوچانی از اساتید حوزه و دانشگاه به سخنرانی خواهند پرداخت./859/302/ب3

ارسال نظرات