۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۳۰۹۱۷۷

نشست بررسی طهارت ذاتی انسان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این که نجاست و طهارت از مسائل فقهی و قابل استناد و اجتهاد است، گفت: مسائل طهارت و نجاست انسان مسأله فرعی است که مبنا بر مسائل دیگر است.
نشست بررسی طهارت ذاتی انسان برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسین هاشمی، استاد حوزه، امروز در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی، به بررسی طهارت ذاتی انسان پرداخت و نظریه هایی بر این امر و رد نجاست غیر مسلمان، بیان کرد.

 

وی با اشاره به حیات جمعی بشر در این دوران، گفت: جامعه انسانی تعامل تنگاتنگی و حیات جمعی با هم دارند و در گذشته زمینه های حیات جدااگانه وجود داشت اما امروز تغییر هویت داده است و بدون تعامل در ساحت فردی و اجتماعی نمی تواند زندگی کند.

 

حجت الاسلام هاشمی بحث نجاست غیرمسلمان را دستاویزی برای اسلام ستیزی عنوان و اظهار کرد: اگر به فردی غیر مسلمان گفته شود که وی را نجس می دانیم، راه تعامل بسته می شود حال آن که انسان در قدم اول باید راه گفتگو را بگشاید چنانچه که قرآن و رسول اکرم(ص) نیز به تعامل و گفتگو بر دیگران تأکید دارد.

 

این استاد حوزه با بیان این که نجاست و طهارت از مسائل فقهی و قابل استناد و اجتهاد است، تصریح کرد: مسائل طهارت و نجاست انسان مسأله فرعی است که مبنا بر مسائل دیگر است و از طرفی نجس انگاردن غیرمسلمان از مسائل ضروری دین و مذهب نیست و جای استنباط و کاوش را بر می تابد.

 

وی به قرآن و اجماع فقها در خصوص طهارت و نجاست غیرمسلمان اشاره و بیان داشت: قرآن به مراتب از هر منبعی بهتر است که این بحث را به ارتباط برساند بنابراین رویکرد ما قرآنی است و بر اساس آیات قرآن انسان به ما هو موجودی پاک و پاکیزه است و اجماع بر اساس آیه 28 سوره توبه شکل گرفته است.

 

حجت الاسلام هاشمی افزود: برای تأیید و یا رد طهارت غیرمسلمان باید به دو دلیلی که به آن استناد شده است، توجه کرده و به استنباط آن ها پرداخت.

 

این نظریه پرداز بر اجماع علمای اهل تسنن به طهارت انسان اشاره و خاطرنشان کرد: غالب 99 درصد از علمای اهل تسنن به طهارت انسان قائل هستند و برخلاف جمهور شیعه، علمای اهل تسنن با نگاه بازتری به این موضوع نگاه می کنند و شیعه با تنگ نظری به آن نگاه می کند.

 

وی با اشاره به اجماع در خصوص بحث نجاست غیرمسلمان، گفت: اجماع بر نجاست غیرمسلمان وجود ندارد زیرا اهل سنت نظر خلاف دارد همچنین اجماع بر نجاست در همه علمای شیعه نیز وجود ندارد و بزرگ ترین قرآن شناسان قائل بر نجاست غیر مسلمان نیستند.

 

حجت الاسلام هاشمی افزود: اجماع بر اساس آیه 28 سوره توبه شکل گرفته است که بزرگانی همچون حضرات آیات جواد آملی، مکارم شیرازی و علامه طباطبایی بر این امر تأکید دارند که نجاست غیرمسلمان ظاهری نیست بلکه نجاست معنوی دارند بنابراین این آیه بر نجاست غیرمسلمان دلالت ندارد و از نظر اجماع نیز قابل قبول نیست.

 

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: قرآن انسان را خلیفه خدا می داند که دارای فطرت پاک و غیر قابل تغییر است بنابراین انسان در ذات خود فطرت الهی را دارد و چگونه می توان وی را نجس العین دانست؟ انسانی را که قرآن معرفی می کند با انسان مارکسیست و لیبرالیسم متفاوت است و دارای کرامت انسانی است.

 

در ادامه حجت الاسلام سید رضا شیرازی، به نقد این بیانات حجت الاسلام هاشمی پرداخت و نظر این استاد حوزه را در خصوص رد نجاست غیر مسلمان و دلایل ارائه شده در این خصوص را نادرست بیان کرد./1310/202/ب1

ارسال نظرات