۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۳۱۰۵۸۰
احکام (۴۲)

شک‌هایی که نماز را باطل می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه شک در بعضی از نمازها آن نمازها را باطل می کند، گفت: شک در نماز دو رکعتی صبح، شک در نماز مغرب و شک در میان نمازهای چهار رکعتی نمازها را باطل می کند.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمود اکبری،ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره)حرم حضرت معصومه(س)با بیان اینکه اگر کسی در نماز های مستحبی نسبت به تعداد رکعات نماز شک کند می‌تواند بنا را بر یک یا دو بگذار، گفت: اگر بنا بر دو بگذارد می تواند سلام بدهد و نمازش را تمام کند.

 

وی افزود: اما اگر فرد بنا را بر یک بگذارد باید یک رکعت دیگر اضافه بخواند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در نماز های مستحبی به‌خصوص در نماز های سه و چهار کعتی اگر فرد شک کرد باید در سه رکعت بنا را بر دو بگذارد و یک رکعت دیگر اضافه بخواند.

 

حجت الاسلام محمودی ادامه داد: همچنین اگر در نمازهای چهار رکعتی شک کرد باید بنا را بر دو بگذارد و باید مابقی رکعت ها را به صورت اضافه بخواند.

 

وی افزود: اگر فرد در اجزای نماز مستحبی شک کرد باید دوباره آن اجزای نماز را تکرار کند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در زمینه شک در نمازها انسان باید ابتدا فکر کند و اگر به یقین نرسید شک خود را مبنای عمل قرار دهد و اگر به یقین رسید باید آن اجزایر فراموش شده را تکرار کرده و اگر فرصت از دست رفته آن نماز را دوباره از ابتدا بخواند.

 

حجت الاسلام محمودی با بیان اینکه شک در بعضی از نمازها آن نمازها را باطل می کند، افزود: شک در نمازهای دو رکعتی صبح و نماز مغرب و همچنین شک در میان نمازهای چهار رکعتی آن نمازها را باطل کرده و موجب می‌شود که انسان باید دوباره آن نماز را بخواند.

 

وی افزود: خداوند در زمینه اعمال عبادی نسبت به انسان‌ها سخت‌گیر نیست و این انسان‌ها هستند که نسبت به خود سخت گرفته و با سختگیری هایی که دارند موجب شده‌اند که نسل جوان هم نسبت به امور دینی دل زده شوند.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: در خصوص احکام نماز همه مکلفان باید به قدر نیاز خود احکام را فرا گرفته و شکیاتی که در نماز شایع است را مطالعه کنند تا در این موارد کمتر دچار شبهه شوند./837/پ202/س

ارسال نظرات