رسالت حوزههای علمیه پرداختن به بحثهای کلامی در زمینه وحدت میان مسلمانان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، امروز در مسجد اعظم در تفسیر آیات پایانی سوره مبارکه زخرف گفت: بعد از این که فرمود دوستی در دنیا دو قسم است، متقین و آثار و پاداشهای آنان را تشریح فرمود که آنان در بهشت مخلد هستند و هم لذاید روحانی و هم لذایذ جسمانی دارند.
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه «وَنَادَوْا۟ یَـٰمَـٰلِکُ لِیَقْضِ عَلَیْنَا رَبُّکَ ۖ قَالَ إِنَّکُم مَّـٰکِثُونَ ﴿٧٧﴾»، خاطرنشان کرد: کسانی که در جهنم هستند در این مقطع از مالک دوزخ میخواهند که از پروردگارت بخواه که ما را از عذاب جهنم نجات بدهد، نمیگویند از خدای مشترک ما بخواه، بلکه به مالک جهنم سلام الله علیه میگویند از پروردگارت بخواه که ما را از عذاب جهنم نجات بده، آن شرکی که در وجود آنان نهادینه شده است، آنان را وادار میسازد که نگویند از پروردگارمان بخواه، آنها هنوز گرفتار شرک خود هستند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت اختلاف بین یهودیان و مسیحیان و اختلاف بین مسلمانان گفت: قرآن کریم در سوره مائده درباره یهودیها فرمود بین آنان دشمنی و بغض را تا روز قیامت قرار دادیم، الان ما مشاهده میکنیم که بین مسلمانان این داعش و امثال داعش پیدا شده است که جامعه اسلامی را تکه تکه کردند و این اختلافات پیدا شد، در جریان اختلاف یهودیها و مسیحیها در درون آنان یک اختلاف مهلکی هست و نمیگذارند بفهمند و تا روز قیامت است.
حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: اما در درون مسلمین اختلافی است که استکبار و صهیونیست گذاشته است و این انشالله بعد از مدتی از بین خواهد رفت، اگر در یک مقطعی بیگانهای اختلاف ایجاد کرد نباید گفت این همانند کاری یهودیها و مسیحیها است، در جریان داعش و امثال داعش اینها واقعا مسلمان نیستند که با مسلمانان اختلاف داشته باشند، اینها گروهی هستند که بیگانه آنان را اجیر کرده است.
وی با بیان این که درست است که ما تقریب و هفته وحدت داریم اما غالب این سخنان درباره آن است که وحدت چیز خوبی است و اختلاف چیز بدی است و اعتصام به حبلالله چیز خوبی است و در حد موعظه است، ادامه داد: اما آن که رسالت اصلی حوزههای علمیه است داشتن یک سری بحثهای رسمی کلامی است که این مسأله کلامی جلوی تفکر وهابیت و کفر و شرک و علیه شفاعت سخن گفتن را بگیرد.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: این دینی که به ما میگوید طلب العلم فریضه، این طلب العلم مرحوم کلینی از وجود مبارک پیامبر(ص) و از وجود دیگر ائمه(ع) نقل کرد که این دینی که به ما این مطلب را میگوید به ما میگوید چه چیزی را بخوانید، فرموند «إنما العلم ثلاثة، آیة محکمة أو فریضة عادلة أو سنة قائمة»، ما آمدیم و این سه را فقه و اصول دانستیم، الان وضع حوزهها به این صورت است، اگر کلامی بود و معنای امامت و رسالت بود، همان طور که طلبهها فقه و اصول را یاد میگرفتند، کلام را عالمان یاد میگرفتند./914/پ202/ج1