۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۴
کد خبر: ۳۱۴۳۹۳
استاد حوزه و دانشگاه:

هدف و غایت نزول قرآن، تدبر در آیات قرآن است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه به جایگاه و اهمیت تدبر در آیات قرآن اشاره کرد و گفت: جایگاه تدبر در قرآن این اندازه مهم است که تدبر، هدف نزول آیات است.
هدف و غایت نزول قرآن، تدبر در آیات قرآن است هدف و غایت نزول قرآن، تدبر در آیات قرآن است هدف و غایت نزول قرآن، تدبر در آیات قرآن است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی شیخ زاده استاد حوزه و دانشگاه، امروز در نشست مبانی تدبر در قرآن که به همت مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد، به اهمیت و جایگاه تدبر در قرآن پراخت.

 

وی با بیان این که قرآن دعوت به تدبر می کند، ابراز داشت: خداوند متعال در آیه 44 سوره محمد می فرماید: «أَفَلاَ یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ، آیا در قرآن تدبر نمى‏کنند.؟»،

 

تدبر در آیات قرآن، هدف نرول قرآن است

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه «کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ مُبَارَکٌ لِّیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ وَلِیَتَذَکَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ، (این) کتابى مبارک است که آن را به سوى تو نازل کردیم تا در آیات آن بیندیشند و خردمندان پند گیرند.»، عنوان داشت: بر مبنای این آیه هدف و غایت نزول قرآن تدبر در آیات قرآن است.

 

استاد مؤسسه تدبر در قرآن و سیره افزود: جایگاه تدبر در قرآن این اندازه مهم است که تدبر، هدف نزول آیات است.

 

حجت الاسلام شیخ زاده اظهار داشت: اگر مردم در آیات قرآن تدبر نکنند، نزول این کتاب بی فایده و کم فایده است و این گونه که مطرح شد ضروری است همه مردم و در رأس آن طلاب و علما درباره تدبر در قرآن بحث کنند. 

 

تدبر در قرآن راه رسیدن به برکات آیات الهی است

وی ابراز داشت: برداشت دومی که از آیه مورد نظر می توان دریافت این است که با تدبر در قرآن می توان به برکات قرآن رسید.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: امام علی(ع) می فرمایند:« ألا لا خَیرَ فی قِراءةٍ لیسَ فیها تَدَبُّرٌ ، ألا لا خَیرَ فی عِبادَةٍ لیسَ فیها تَفَقُّهٌ، بدانید که در قرآن خواندنى که با تدبّر همراه نباشد، خیرى نیست؛ بدانید که در عبادتى که با فهم و اندیشه توأم نباشد، خیرى نیست.»، معنای سخن امیر المؤمنین(ع) این است که تدبر در قرآن آن اندازه مهم است که اگر همراه با تدبر نباشد، خیر آن به اندازه ای کم است که می شود گفت خیری در آن نیست.  

 

استاد مؤسسه تدبر در قرآن و سیره با طرح این پرسش که آیا تدبر همان تعقل و تفکر است؟ افزود: آیا این کلمات یک معنا دارند، یا هر کدام معنای جدا دارند؟ اگر با نگاه سطحی نگاه کنیم هر کدام از این واژه ها به جای دیگری استفاده می شوند، اما اگر با نگاه دقیق تر نگاه کنیم درمی یابیم که هر کدام معنای جدایی دارند.

 

فراموشی مرگ، میل انسان را به دنیا زیاد می کند

حجت الاسلام شیخ زاده گفت: در بخش ابتدایی سوره عادیات به بیان الگویی از تلاش و نشاط مجاهدان در راه  خدا و ارزشمندی آن در راه خدا و در بخش دوم به بیان بیماری بی میلی و بی نشاطی انسان در برابر و راه درمان آن اشاره می شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: یادآوری مرگ، میل انسان را به خداوند سبحان بیشتر می کند و در مقابل فراموشی مرگ سبب می شود که انسان به دنیا میل پیدا کند./1309/202/ب3

ارسال نظرات