۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۳۱۵۲۹۰
حجت الاسلام والمسلمین مهاجر نیا:

انقلاب اسلامی حقوق شهروندی را احیا کرد

خبرگزاری رسا ـ استاد برجسته حوزه علمیه شهروندسازی و حقوق‌سازی را دو دستاورد امام راحل(ره) معرفی کرد و گفت: انقلاب اسلامی ایران منشأ شهروندسازی شد، امام راحل و به تبع ایشان مقام معظم رهبری، مردم را رکن نظام و انقلاب دانسته‌اند.
حجت الاسلام محسن مهاجرنيا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن مهارجر نیا، استاد پژوهشگاه اندیشه و فرهنگ اسلامی پیش از ظهر امروز 18 بهمن در همایش حقوق شهروندی و گفتمان انقلاب اسلامی در مرکز همایش‌های وزارت دادگستری، گفت: در دوران مشروطیت علما به دلیل اینکه هنوز آمادگی مواجهه با پدیده‌های دوران مشروطیت را نداشتند به بن بست رسیدند.



وی افزود: علما به دلیل اینکه نتواستند با مقتضیات آن زمان هم‌سو شوند موضوعات جاری را به روشنفکران واگذار کردند.



حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا درباره تفاوت‌های امروز ایران با زمان مشروطه، عنوان داشت: امروز در جامعه ایرانی و اسلامی یکی از افتخارات این است که زنان می‌توانند در امور حکومتی دخالت داشته باشند، ادیان توحیدی نیز بر اساس درصد حضورشان در جامعه حتی می‌توانند در مجلس نماینده داشته باشند.



وی ادامه داد: در زمان مشروطیت این مسائل افتخار نبود، در آن زمان قسم خوردن به کتابی جز قرآن کریم به طور کل مذموم شمرده می‌شد و حضور زنان در مناسب حکومتی پذیرفته نمی‌شد، هرچند استدلال علما در آن زمان این بود که از این موارد بوی توطئه به مشام می‌رسید.



استاد برجسته حوزه علمیه درباره تفکرات امام راحل(ره)، عنوان داشت: امام خمینی(ره) زمان‌شناسی داشتند، به این ترتیب که در زمانی که در پاریس حضور داشتند بحث ایجاد حکومت اسلامی را مطرح نکردند و به مفهوم جمهوری اسلامی اشاره داشتند، مفهوم جمهوریتی که در آن زمان برای غرب و در کل تمام جهان غریبه نبود.



حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا ادامه داد: امام خمینی(ره) مفاهیم روز را می‌شناخت و آن‌ها را نیز ترجمه می‌کرد و در جامعه آن مفاهیم را نیز عملی می کرد.

 

وی درباره مشخصه‌های انقلاب اسلامی ایران، بیان داشت: هیچ انقلابی مانند انقلاب اسلامی ایران نتوانسته در مسیر خود ثابت بماند و بتواند عناصر مدرن دینی در ایران شکل بدهد.



استاد برجسته حوزه علمیه درباره ویژگی‌های شاخص امام راحل(ره)، بیان داشت: یکی از ویژگی‌های شاخص بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی این بود که توانست جمهوریت و اسلامیت را با هم ترکیب کند، رهبر معظم انقلاب اسلامی هم توانست با ارائه مدل مردم‌سالاری دینی یک مفهوم زیبا را به جامعه معرفی کند.



وی تصریح کرد: هنگامی که رهبر معظم انقلاب موضوع مردم سالاری دینی را مطرح کردند عده‌ای در قم این نگاه را شرک معرفی کردند و در مقابل آن ایستادند.



حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا عنوان داشت: امام خمینی(ره) دین‌شناسی بسیار بالایی نیز داشت ایشان در دوران مدرن توانستند موضوعات ثابت و متغیر دینی را در جامعه از هم جدا کنند و به ارائه مدل کامل دینی بپردازند.



استاد برجسته حوزه علمیه اضافه کرد: کار بزرگ انقلاب اسلامی این بود که توانست با ارائه درست از متغیرات دینی آن ‌را به گونه‌ای ارائه دهد که مردم برای حفظ آن به پای صندوق‌های رأی نیز بیایند، رهبری معظم نیز دقیقا در مدل مردم سالاری دینی یک مفهوم درون دینی را معرفی کرده‌اند.



وی تأکید کرد: امروز برخی از متفکران بزرگ جهان اسلام بر این باور هستند که مردم‌سالاری دینی دقیقا همان چیزی است که در حکومت امام علی(ع) و منش پیامبر(ص) وجود داشته است.



استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: امروز دیدگاه‌های سنتی و مدرن در حال ضربه زدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی هستند که این موضوع از ابعاد مختلف قابلیت بررسی دارد.



وی درباره تفکرات جهان سنت‌گرا، بیان داشت: در  دیدگاه سنتی چیزی به عنوان شهروند وجود نداشت، دیدگه سنتی قائل به این موضوع است که منشا حقوق شهروندی در حکومت اسلامی است، دیدگاهی که به هیچ عنوان به فطرت درونی افراد توجهی ندارد.



حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا ادامه داد: امروز نیز در قبال مسایلی همچون انتخابات دیدگاه سنتی نظرات خاص خود را دارد و برخی از ائمه جمعه می‌گویند اگر در راه انتخابات چه رد صلاحیت شدیم و چه قبول باید کلا راضی به رضای خدا باشیم.



وی درباره دیدگاه مدرن نیز بیان داشت: غرب نیز به طور کل به بحث اومانیسم و فردگرایی توجه دارد و کلا حاکمیت را به شکل فردی معرفی می‌کند.



استاد برجسته حوزه علمیه شهروندسازی و حقوق‌سازی را دو دستاورد امام راحل(ره) معرفی کرد و بیان داشت: انقلاب اسلامی ایران منشا شهروندسازی شد، امام راحل به تبع ایشان مقام معظم رهبری مردم را رکن نظام و انقلاب دانسته‌اند.



حجت الاسلام والمسلمین مهاجر نیا در پایان، گفت: ادبیات شهروندی از نگاه و دیدگاه امام راحل و مقام معظم رهبری آن‌قدر نو و مدرن است که به راحتی نسبت به تفکرات سنتی و مدرنیسم برتری دارد./856/202/ب2

ارسال نظرات