۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۳۱۷۷۴۲
معاون پژوهش خبرگزاری فارس:

باید مجلسی روی کار بیاید که بر رویکرد اقتصادی دولت نظارت کند

خبرگزاری رسا ـ جبرائیلی با تأکید بر لزوم دقت در انتخاب نمایندگانی که بر رویکرد اقتصادی دولت نظارت کافی داشته باشند، گفت: اگر همین مجلس هم جلوی روند استقراض دولت را نگیرد، به مردم خیانت کرده است.
سيد ياسر جبراييلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سید یاسر جبرائیلی، معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس، شامگاه شنبه در نشست «صدای رویش های انقلاب» که به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه های مشهد برگزار شد، به تبیین نگاه اقتصادی دولت و نسبت آن با اقتصاد مقاومتی پرداخت.

 

جبرائیلی گفت: مشکلی که امروز اقتصاد ما با آن مواجه است، طبق برآوردها می تواند چند برابر تحریم ها به ما ضربه بزند. تحریم ها ده درصد هزینه تجارت ما را افزایش داده بود و در واقع تجارت ما متوقف نشده بود و اثر برجام هم همین کاهش ده درصدی هزینه تجارت است اما خطری که ما درباره آن صحبت می کنیم در یک برنامه اقتصادی به اجرا گذاشته شده و اگر جلوی آن گرفته نشود و مجلسی بر سر کار بیاید که در برابر این روند اقتصادی بی تفاوت باشد دچار آسیب های جبران ناپذیر خواهیم شد.

 

وی خاطرنشان کرد: مشکل اقتصاد ما در این دولت دارای یک پیشینه نظری و تاریخی است. این برنامه اقتصادی مبتنی بر مکتب نئو لیبرالیسم در اقتصاد است که پایه های نظری این مکتب همچنان بر اقتصاد بین الملل سیطره دارد.

 

این فعال رسانه ای به ریشه یابی ترویج نگاه اقتصادی نئولیبرالیسم پرداخت و اظهار کرد: 200 سال قبل از سال 1840، انگلیسی ها می گفتند تراز بازرگانی باید مثبت باشد یعنی ارزش صادرات از واردات بیشتر باشد تا واردات طلا و نقره به عنوان مصادیق ثروت در کشور مطرح باشد و بتوان انباشت ثروت کرد. می گفتند کشور از ورود کالای لوکس جلوگیری کرده، رشد جمعیت را تشویق کند.

 

جبرائیلی افزود: انگلیسی ها در آن زمان می گفتند دولت وظیفه دارد از رقابت آزاد جلوگیری کند و برای توسعه کشاورزی و صنعت امتیاز مالی بدهد. این نظریه برای دوران استعمارگری انگلستان است که با ثروت به دست مده ارتش قدرتمندی تشکیل داده و کشورگشایی کردند و همین سیاست حمایت انگلیس از تولید داخلی اش یکی از زمینه های انقلاب صنعتی در این کشور شد.

 

وی با اشاره به این که انگلیسی ها برای تداوم سلطه خود بر کشورها، به دروغ سیاست گذشته خود را که موجب قدرتمندی اقتصاد آن ها شده بود، ناکارآمد عنوان کردند، گفت: پس از این دوره، اعلام کردند ما اشتباه کرده ایم و باید تجارت آزاد برقرار باشد و طبیعی بود که در این رقابت چه کشوری آمادگی بیشتری دارد.

 

این کارشناس رسانه تصریح کرد: نئولیبرالیسم به ما می گوید راه رشد شما این است که دروازه ها را باز کنید تا صنایع خارجی با صنایع شما رقابت کنند در حالی که خودشان نه در گذشته چنین کاری کرده اند و نه در ادامه چنین سیاستی را در پیش خواهند گرفت. آن ها به ما دروغ می گویند.

 

وی افزود: دولت تصمیم گرفته به جای پول نفت استقراض کرده و پول قرضی وارد اقتصاد ما کند. دولت 65 میلیارد تومان به بانک ها بدهکار است. تور اروپایی آن ها هر ایرانی را دو و نیم میلیون تومان بدهکار کرده است. باید جلوی قربانی کردن بخش خصوصی در برابر تولیدات خارجی گرفته شود؛ البته ما نمی گوییم دور خودمان حصار ببندیم؛ رهبری فرمودند اقتصاد مقاومتی درون زا و برون گرا است.

 

جبرائیلی در پایان ضمن تأکید مجدد بر لزوم دقت در انتخاب نمایندگانی که بر رویکرد اقتصادی دولت نظارت کافی داشته باشند، تصریح کرد: اگر همین مجلس هم جلوی روند استقراض دولت را نگیرد، به مردم خیانت کرده است./820/202/ب1

ارسال نظرات