۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۳۱۸۶۵۴
با تأکید بر ضرورت تغییر سیاستگذاری‌های پژوهشی حوزه؛

همایش حوزه و علوم انسانی اسلامی در مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش «حوزه و علوم انسانی اسلامی» با تأکید بر ضرورت تغییر سیاستگذاری های آموزشی پژوهشی حوزه صبح امروز در مشهد برگزار شد.
علوم انساني اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همایش «حوزه و علوم انسانی اسلامی» صبح امروز با حضور اندیشمندان و طلاب حوزه علمیه در محل دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

 

حجت الاسلام عبدالحمید واسطی، دبیر این همایش گفت: تولید علوم انسانی در حوزه باید به صورت روشمند باشد نه بر اساس تجارب انسانی و این روشمندی نیازمند فقه است تا در سطح نظام سازی کار و فرآیند تولید کند.


لازمه تحول علوم انسانی در حوزه، علم آموزی به شیوه مسأله محور است
وی با اشاره به کمرنگ شدن اجتهاد در حوزه و گرایش طلاب به مباحث تبلیغی، تصریح کرد: لازمه تحول علوم انسانی در حوزه این است که علم آموزی، مسأله محور باشد به گونه ای که تلاش برای یافتن پاسخ این مسائل، اطلاعات علمی طلاب را فعال کند.


حجت الاسلام واسطی ادامه داد: البته این مسائل باید مستقیما مبتنی بر آیات و روایات اسخراج شود نه صرفا مبانی عقلی، عرفی و تجربیان قطعی(که لازم اما کافی نیستند).


معاون پژوهش مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با اشاره به سند چشم انداز حوزه علمیه خراسان که اخیرا ابلاغ شده است، فعالسازی مجدد گفتمان اجتهاد در حوزه به معنای اسلام شناسی استدلالی را از محورهای قابل تحسین این سند عنوان کرد.


وی با بیان این که نظریه پردازی نیازمند روش و ابزار است که جای این ها در منطق تکمیلی است، اضافه کرد: کارآمد ساختن علوم انسانی بر اساس نقشه تمدنی از اولویت های زیرساختی در عرصه پژوهش حوزه علمیه به شمار می رود.


حجت الاسلام واسطی خاطرنشان کرد: در غیر این صورت، رابطه علوم انسانی اسلامی با زندگی قطع و تولید دانش در زندگی مردم صورت نمی گیرد و نمی توانیم به سمت تمدن سازی اسلامی حرکت کنیم.


در ادامه این همایش که به همت مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد با همکاری حوزه علمیه، دفتر تبلیغات خراسان و مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام برگزار شد، موارد تغییر در سیاست گذاری آموزشی و پژوهشی حوزه های علمیه با هدف توانمندسازی طلاب برای تولید علوم انسانی اسلامی از سوی حجج اسلام رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت./930/202/ب2

ارسال نظرات