۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱
کد خبر: ۳۲۱۰۲۷
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

رفاه اقتصادی و اصلاح فرهنگی دو رویکرد اسلام برای اعتلای جامعه دینی است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: تلاش برای رفاه اقتصادی و اصلاح فرهنگی دو رویکرد مهم اسلام برای اعتلای جامعه دینی در ابعاد مادی و معنوی است.
حجت الاسلام يعقوبي- ديدار با اعضاي کانون هاي فرهنگي هنري مساجد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، عصر امروز در دیدار با اعضای دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان که به مناسبت هجدهم اسفند، سالروز تأسیس نهاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برگزار شد، با قرائت حدیثی از امام حسن مجتبی (ع)، اظهار کرد: این امام همام می‌فرمایند: تعجب می‌کنم از کسانی که به غذای جسم خود فکر می‌کنند اما در امور معنوی و غذای جان خویش تعقل نمی‌کنند و درحالی که شکم را از طعام مضر حفظ می‌کنند ولی باک ندارند که افکار پلیدی در روان آن‌ها وارد شود.

 

وی اضافه کرد: این فرموده امام دوم شیعیان درواقع تلنگری به انسان است که برای رسیدن به جامعه دینی بالنده و پاینده می‌بایست بین جسم و روح تعادل برقرار کرده و معنویات و مادیات به صورت توأم با یکدیگر مورد توجه قرار گیرند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه بر اساس آموزه‌های اسلامی تعادل جسم و روح و مسائل مادی و معنوی از نیازهای ضروری جامعه دینی هستند، خاطرنشان کرد: برای تأمین غذای روح باید تلاش و فعالیت کرد چراکه با بی‌عملی و انفعال هیچ فلاح و اصلاح فرهنگی روی نمی‌دهد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با بیان اینکه تلاش برای رفاه اقتصادی و فلاح و اصلاح فرهنگی دو رویکرد مهم اسلام برای اعتلای جامعه دینی در ابعاد مادی و معنوی است، به نقش مساجد در تحقق فلاح فرهنگی پرداخت و تصریح کرد: در این راستا باید مساجد به عنوان مهم‌ترین مرکز اسلامی، مرجع فراگیری آموزه‌های اسلامی باشند.

 

وی اضافه کرد: باید مساجد در عین ارتقای فیزیکی و برخورداری از مکان مناسب، بهداشت و پاکیزگی، خادم و متولی، امام جماعت و سایر عوامل، خدمات و برنامه‌های فرهنگی و معنوی را نیز در بهترین شکل به مراجعان ارائه کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با گرامیداشت هجدهم اسفند، سالروز تأسیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، اظهار کرد: مساجد همانند پیکری دارای چشم، قلب، دست و پا هستند که کانون‌های فرهنگی هنری قلب این پیکر محسوب می‌شوند.

 

وی گفت: بر این اساس می‌بایست محتوای فرهنگی در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تولید شده و در جامعه گسترش یابند چراکه رسالت اصلی این کانون‌ها نیز تحقق این موارد است.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه در مساجد، امام جماعت به مثابه چشم این پیکره محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: امامان جماعت مساجد وظیفه دارند همه فعالیت‌ها، حرکات، آمد و شدها و مسائل مربوط به مسجد را با دقت رصد کرده و مراقب این امور باشند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه لازم است ائمه جماعات مساجد بر امور این مراکز دینی مدیریتی همه‌جانبه و همه‌سویه داشته باشند، اضافه کرد: در این روند باید هیأت امنای مساجد همچون دستان این پیکره عمل کرده و به کمک سایر ارکان مساجد بیایند.

 

وی با اشاره به اینکه پایگاه‌های بسیج مساجد به مثابه پای این پیکره هستند، افزود: اعضای پایگاه‌های بسیج مساجد می‌بایست اهل کار بوده و با جذب افراد به مساجد، آن‌ها را در اختیار کانون‌های فرهنگی هنری قرار دهند تا از نظر فرهنگی تغذیه شوند.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان شمالی در خاتمه اظهار کرد: اگر این چهار رکن مساجد مسؤولیت خود را به درستی ایفا کنند به مسجد تراز اسلامی می‌رسیم از این رو می‌بایست با پرهیز از برنامه‌های صوری، فعالیت‌های مساجد و کانون‌های فرهنگی و هنری از نظر کیفی ارتقا یابند تا برای رسیدن جامعه اسلامی به فلاح فرهنگی، بسترسازی لازم انجام شود.

 

گفتنی است، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در هجدهم اسفندماه سال 71 با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شد./9314/202/ب3

ارسال نظرات