۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۳۲۱۶۵۸
محقق و مفسر قرآنی:

گریه های حضرت فاطمه از غم دین و سیاسی بود

خبرگزاری رسا ـ مؤلف کتاب «بانوی ملکوت و بانوان ملکوتی» گفت: گریه های حضرت فاطمه (س) از غم دین و اسلام و گریه سیاسی بود.
سيره حضرت زهرا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فاطمه قرآنی، محقق و مؤلف قرآن کریم، امروز در جمع بانوان، برنامه سیره شناسی حضرت زهرا (س) که در فرهنگسرای انتظار برگزار شد، در تشریح آیه 162 سوره انعام، ابراز کرد: «قُلْ إِنَّ صَلاَتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ بگو: نماز و تمام عبادات من و زندگی و مرگ من، همه برای خداوند پروردگار جهانیان است.»

 

وی در ادامه افزود: این آیه محور کار پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) بوده و محور کار تمام مسلمانان رسیدن به اوج «لله رب العالمین» باید باشد.

 

قرآنی تصریح کرد: به روایت قوی، سوم جمادی الثانی شهادت حضرت زهرا (س) می باشد و افتخار انقلاب اسلامی و تمام زنان مسلمان این است که تولد حضرت زهرا (س) روز زن نامیده شده است.

 

مؤلف کتاب «بانوی ملکوت و بانوان ملکوتی» با بیان این که زندگی حضرت زهرا (س) با وجود کوتاهی آن سرشار از اتفاقات مهم بوده، اظهار کرد: زندگی ایشان به قبل از تولد، حین تولد، دوره حیات، شهادت و بعد از شهادت تقسیم بندی می شود.

 

وی ارتباط حضرت زهرا (س) و قرآن را بسیار به نزدیک دانست و گفت: سوره کوثر و قدر برای ایشان نازل شده؛ برنامه ها، خطبه ها و وصیت ایشان نیز مستند به آیات قرآنی است.

 

ولادت حضرت زهرا
قرآنی ولادت حضرت زهرا (س) را خاص توصیف و تشریح کرد: پیامبر اکرم (ص) برای تولد ایشان 40 روز در غار حرا با وجود سختی و مرارت معتکف می شود؛ حضرت خدیجه (س) قبل از ولادت حضرت زهرا (س) چندین بچه به دنیا می آورند ولی هیچ کدام نمی مانند.

 

مؤلف کتاب «بانوی ملکوت و بانوان ملکوتی» بیان کرد: حضرت خدیجه (س) جان و مالش را در راه اسلام اهدا کرد و خداوند بهترین (حضرت زهرا (س)) را به ایشان داد.

 

وی با اشاره به این که حضرت خدیجه (س) در زمانی زندگی می کرد که برای دختران و زنان جایگاهی قائل نبودند و آنان را زنده به گور می کردند، افزود: ایشان نگین زمانه از نظر زیبایی، ثروت، علم، فهم و دانش بود و 15 سال تفاوت سنی با رسول الله (ص) با وجود تمام جذابیت هایشان به چشم نمی آمد و تنها ایشان قابلیت مادری حضرت زهرا (س) داشت.

 

قرآنی به روز ولادت حضرت زهرا پرداخت و ابراز کرد: موقع ولادت حضرت زهرا (س) هیچ زنی حاضر نبود قابله حضرت خدیجه (س) شود ایشان بسیار ناراحت بودند و حضرت زهرا (س) در شکم مادر با ایشان صحبت کرده، مادر را آرام می نماید؛ بانوان آسمانی به این بانو کمک کردند تا زایمان انجام دهند.

 

ازدواج حضرت زهرا
مؤلف کتاب «بانوی ملکوت و بانوان ملکوتی» ازدواج حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) را ازدواج آسمانی دانست و تبیین کرد: حضرت زهرا (س) سه یا چهار سال بعد از رحلت مادر ازدواج کرده، ایشان خواستگاران فراوان و ثروتمندی داشتند ولی به هیچ کدام جواب نمی دهند.

 

وی در ادامه افزود: جبرئیل به محضر پیامبر (ص) با شاخه گلی از بهشت آمده و بیان می کند که عقد حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) در بهشت برگزار شده، بهشتیان شیرینی و نقل و نبات پخش کردند؛ بعد از نازل شدن جبرئیل، حضرت علی (ع) به خواستگاری حضرت زهرا (س) آمده و ازدواج صورت می گیرد.

 

قرآنی با بیان این‌که حاصل ازدواج حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) فرزندانی با درجه امامت هستند، گفت: شنیده های ما از زندگی حضرت زهرا (س) قطره ای از اقیانوس بیکران است، ما باید معارف فاطمی را بیاموزیم و به دیگرا ن نیز بیاموزانیم.

 

زندگی حضرت زهرا (س) بعد از ازدواج
مؤلف کتاب «بانوی ملکوت و بانوان ملکوتی» در مورد فعالیت های حضرت زهرا (س)، ابراز کرد: ایشان در کنار کارهای منزل و تربیت فرزندان، پاسخگویی به سؤالات و احکام زنان را نیز برعهده داشتند همچنین مزرعه پنبه داشتند و با آن لباس برای فرزندانشان تهیه می کردند.

 

وی تأکید کرد: تسبیح حضرت زهرا (س) مختص به ایشان از طرف خداوند تبارک و تعالی بوده و مسلمانان از این تسبیح استفاده کرده و بسیار مؤثر است.

 

رحلت پیامبر (ص)
قرآنی به رحلت پیامبر (ص) پرداخت و تشریح کرد: حضرت زهرا (س) با تمام ویژگی هایشان؛ وقتی عزرائیل برای گرفتن جان پیامبر (ص)، اجازه ورود به منزل را از حضرت زهرا (س) می خواهد ایشان اجازه نداده تا این که پیامبر (ص) به حضرت زهرا (س) فرموده و اجازه می دهند.

 

بعد از رحلت پیامبر (ص)
مؤلف کتاب «بانوی ملکوت و بانوان ملکوتی» با بیان این که بین در و دیوار قرار گرفتن حضرت زهرا (س) همیشه سؤال برانگیز بوده، خاطرنشان کرد: حضرت زهرا (س) با وجود حاملگی و این که علم دارند چه کسانی و به چه قصدی پشت درب قرار دارند باز هم به پشت درب می روند.

 

وی تصریح کرد: حضرت زهرا (س) وقتی مشاهده می کنند که حق ولایت و دین و خدا ضایع شده و حضرت علی (ع) به خاطر مصلحت دین سکوت کردند به مسجد رفته و خطبه معروف را می خوانند.

 

قرآنی با تأکید بر این که بعد از رحلت پیامبر (ص) به حضرت فاطمه (س) وحی می شده، اضافه کرد: از طرف خداوند متعال به حضرت زهرا (س) وحی شده و حضرت علی (ع) آنها را کتابت کرده که همان مصحف حضرت فاطمه (س) است؛ تنها کتابی که مستقیم از ائمه (ع) رسیده، مختص خاندان نبوت و اهل بیت (ع) و دارای اسرار است.

 

مؤلف کتاب «بانوی ملکوت و بانوان ملکوتی» مصحف حضرت زهرا (س) را برنامه بعد از رسول الله (ص) دانست و ابراز کرد: وقتی حق خدا و ولایت ضایع شد، به اذن خدا، مصحف حضرت زهرا (س) به عنوان برنامه نوشته می شود.

 

بیت الاحزان
وی گریه حضرت زهرا (س) را ناشی از غم دین و اسلام و گریه سیاسی خواند و گفت: حضرت زهرا (س) بعد از خواندن خطبه در مسجد و مؤثر نبودن در مردم خواب زده و دنیا طلب؛ چاره ای جز گریه ندارند، گریه ایشان از غم دین و اسلام و گریه سیاسی بود.

 

قرآنی اضافه کرد: مردم به حضرت علی (ع) اعتراض می کنند که حضرت زهرا (س) یا شب گریه کنند یا روز؛ به خطر این که حضرت علی (ع) زیر سؤال رفتند با فرزندانشان در قبرستان بقیع بیت الاحزان را درست می کنند.

 

مؤلف کتاب «بانوی ملکوت و بانوان ملکوتی» تأکید کرد: گریه حضرت زهرا (س) راز و نیاز و مناجات با خدا و سرشار از عشق و معرفت است و می توان به جد گفت از اسلام هر چه مانده از فاطمیه و عاشورا است.

 

وی در بیان روز ضربت خوردن حضرت فاطمه (س)، ابراز کرد: حضرت فاطمه (ع) در را به روی کسانی که برای بردن حضرت علی (ع) برای بیعت آمده بودند باز نمی کنند، ایشان راهی جز رفتن به پشت درب نداشتند، مأموریت ایشان تعیین شده است زیرا یگانه فرزند رسول الله (ص) و مادر یازده امام معصوم(ع) هستند و برای یوم الله ظهور، نهادینه کردن قرآن و اسلام و مأموریت سکوت حضرت علی (ع)، مأمور به برنامه ریزی است.

 

قرآنی فدک را بهانه ای برای بیان کردن حرف حضرت زهرا (س) عنوان و اظهار کرد: فدک بهانه ای است تا ایشان بتواند از حق خدا و قرآن دفاع کنند، حتی ایشان نخستین شهید بعد از رحلت پیامبر (ص)، را تقدیم کرد زیرا ایشان معتقد است که دنیا جایگاه موقت و قفسی بیش نیست.

 

مؤلف کتاب «بانوی ملکوت و بانوان ملکوتی» تصریح کرد: زمان حیات پیامبر (ص) پنج معصوم (ع)، در روز عاشورا سه معصوم (ع) و هم اکنون یک معصوم (ع) وجود داشته و دارد ولی قدر آنان را ندانسته و نمی دانیم.

 

وی با بیان این که وصیت نامه و مخفی بودن قبر حضرت زهرا (س) همگی برنامه ریزی شده و راهی جز آن وجود نداشته است، گفت: دود درب و دیوار خانه حضرت زهرا(س) هنوز شعله به ملکوت می کشد و این ماجرا همچنان زنده است و ما قبل از تولدمان شیعه و فاطمی بوده ایم و این جزئی از برنامه ریزی خدا و حکیمانه است.

 

شهادت حضرت فاطمه (س)
قرآنی شهادت حضرت زهرا (س) را این گونه بیان کرد: حضرت زهرا(س) از زمان فوتشان اطلاع داشتند غسل کرده، کفن پوشیده رو به قبله خوابیده و به فضه می فرمایند که اگر صدایم کردی جواب ندادم بقیه را صدا بزن.

 

مؤلف کتاب «بانوی ملکوت و بانوان ملکوتی» تربیت شدگان به دست حضرت زهر را اعجاب انگیز و نورانی خواند و تصریح کرد: از یک نگاه حضرت فاطمه (س) خدا بهترین پدر، مادر، همسر و فرزندان را به ایشان داده و از نگاه دیگر ایشان بهترین ها را به خدا برگرداند؛ حضرت زینب(س) موقع ارتحال مادر، نقش مادر برای برادران و حضرت علی (ع) ایفا و همه را آرام می کنند.

 

وی در ادامه اضافه کرد: ایشان حضرت زینب (س) را طوری تربیت کردند که جاپای مادر بگذارد، مفسر قرآن و پاسخگوی سؤالات مردم بوده، ادامه برنامه ریزی را برعهده دارد تا جایی که در قصر یزید با وجود تمام سختیها، اهانتها و ظلم ها «و مارأیت الا جمیلا» جز زیبایی نمی بیند، زیرا دید ملکوتی داشته و بعد دیگر را می بیند.

 

قرآنی تصریح کرد: سیره فاطمی دفاع از ولایت، حق و دین در حد توان بوده و ما باید فاطمی بوده، فاطمی رفتار کنیم و به دیگران انتقال دهیم./861/202/ب1

ارسال نظرات