۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۴۲۹۳۹۴

نشست علمی اصول و فلسفه فقه در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد

پنجمین نشست از سلسله جلسات اصول و فلسفه فقه، با هدف بررسی مبانی انسان شناسی در علم فقه با حضور استاد حوزه علمیه در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
حجت الاسلام مهریزی 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهریزی شب گذشته در پنجمین نشست از سلسله جلسات اصول و فلسفه فقه، به بررسی مبانی انسان شناسی در علم فقه پرداخت.

 

در این جلسه که در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد حجت الاسلام مهریزی با تفسیر و بررسی علوم مضاف گفت: در سده اخیر در علوم مختلف دانش های دیگری در کنار آن ها شکل گرفته اند که کار علوم را تکمیل می کنند، این دو علم تاریخ علم و فلسفه آن علم است و در واقع این دو دانش سبب نظام مند شدن و پالایش سایر علوم شدند.

 

پژوهشگر فلسفه فقه، دانش فقه را دانشی نقلی و فلسفه آن را دانشی عقلی دانست و ابراز کرد: اگر ما اطلاعات لازم و کافی در حوزه تاریخ فقه داشته باشیم، می توانیم به درستی از فلسفه فقه سخن بگوییم.

 

وی ادامه داد: بحثی که اینجا قابل طرح است در واقع مبانی است که در اجتهاد یک فقیه مؤثر است و در اینجا مورد بررسی قرار می گیرد، بخشی از این مبانی که بسیار تأثیر گذار است مسأله معرفت شناسی و اعتقاد فقیه است.

 

مبانی انسان شناسی در تفکر فقیه

استاد حوزه علمیه قم با بررسی مسائل دخیل در استنباط فقیه گفت: در استنباط فقیه فقط آنچه که در اصول خوانده تأثیر گذار نیست بلکه مسائلی غیر از اینها همچون باورها و پیش فرض ها در استنباط مؤثر است.

 

وی در ادامه افزود: این ذهن ما است که به بسیاری از گزاره ها همچون آیات و روایات معنا می دهد.

 

حجت الاسلام مهریزی با بررسی مبانی انسان شناسی در تفکر فقیه گفت: تصور کلی که ما از انسان داریم و مسائلی چون عقل، فهم های مختلف و اینکه ما چه تصوری از فهمیدن داریم، بحث جنسیت، نگاه فقیه به ارتباط دین و انسان، خدا و انسان، و کرامت خود انسان می تواند در رأی و نگاه فقهی فقیه مؤثر باشد.

 

وی با ارائه تقسیم بندی عقل به عقل ظنی، فطری و خود بنیاد ادامه داد: اینکه شما برای عقل چه مقدار اعتبار قائل هستید در آراء فقهی شما تأثیر گذار است.

 

پژوهشگر فلسفه فقه در پایان بحث خود گفت: بحث دیگر خود مسأله فهم است این که چیزی که ما می فهمیم از کجا آغاز و به کجا ختم می شود و تکثر فهم چگونه است، این ها همه مؤثر در دیدگاه فقیه و نحوه استنباط وی است./202/863/ب1

محمد عبیسی
ارسال نظرات