۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۴۳۱۰۰۴

استقبال زائران و مجاوران رضوی از ماه مبارك رمضان

آیین استقبال از ماه رمضان شب گذشته با سخنرانی حجت الاسلام حسینی قمی در صحن جامع حرم مطهر رضوي برگزار شد.
رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم استقبال از ماه مبارک رمضان دوشنبه شب در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج برگزار شد.

 

در این مراسم حمید اکبری؛ ذاکر اهل بیت به مدیحه سرایی ویژه استقبال از ماه مبارک رمضان و حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی، به تبیین آداب ورود به ماه رمضان و پرداخت.

 

توبه؛ مقدمه ورود به رمضان

وی با بیان این که مقدمه ورود به ماه مبارک توبه و استغفار است، اظهار کرد: به فرموده امام رضا(ع) قبل از این که ماه رمضان برسد اگر حق الناسی به گردن دارید آن را بپردازید؛ جان، مال و آبروی مردم شامل حق الناس است که در صورت تضییع هر کدام باید آن را جبران و ازصاحبش حلالیت طلبید.

 

استاد حوزه علمیه با تأکید بر این که از نگاه دین حق الناس از هر چیز دیگری مهم تر است، ابراز کرد: متأسفانه امروز در جامعه ما جان، مال و آبروی مردم از هر چیز دیگری ارزان است به آسانی مال مردم میخوریم و باعث ریختن آبروی مردم شده و همچنین به آسانی در خون دیگری شریک می شویم.

 

کارشناس دینی رسانه ملی افزود: گاهی برخی با گفتن جمله ای باعث ایجاد فضاسازی و تشنج جامعه می شوند که ممکن است سبب قتل یک نفر شود، به طور مسلم کسانی که باعث شایع سازی و ایجاد آن فضا شده اند در خون مقتول شریک اند.

 

حجت الاسلام حسینی قمی ادامه داد: بدون کینه وارد ماه رمضان شویم، اگر از کسی ناراحتی در دل داریم او راببخشیم، همچنین برای خود از کسانی که مسبب ناراحتی آن ها شدیم حلالیت بطلبیم.

 

سخنران حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: چنان چه کسی نتواند تحت تأثیر شیطان کینه و کدورت ها را کنار گذاشته و قدمی برای صلح و آشتی بردارد بداند هنوز برای مهمانی خداوند دعوت نشده است.

 

وی بیان کرد: خداوند توبه افراد بداخلاق، حسود، کینه ای، بد زبان، متکبر و خود بزرگ بین و کسانی که دچار سوء ظن هستند، نمی پذیرد زیرا گناهانی به ظاهر از آن ها سرمی زند که ریشه باطنی دارد چنان چه این افراد این صفات رذیله اخلاقی را از وجود خود ریشه کن نکنند مورد مغفرت الهی قرار نمی گیرند.

 

حجت الاسلام حسینی قمی متذکر شد: توجه داشته باشیم که به طور مستقیم از شخص طلب حلالیت نکنیم به طور مثال درخواست حلالیت از کسی که غیبتش را کرده ایم با گفتن مطالبی که پشت سرش زده ایم مسبب برپایی شر نشویم.

 

کارشناس دینی رسانه ملی خاطرنشان کرد: فتوای بیشتر علما این است که نیاز نیست از خود شخص حلالیت بطلیم بلکه در حق کسانی که غیبت شان را کردیم دعا کنیم همچنین آن ها را در ثواب دعاها و زیاراتی که انجام می دهیم شریک کنیم.

 

حجت الاسلام حسینی قمی بیان کرد: اگر باعث ریختن آبروی مسلمانی شدیم باید جبران کنیم، نزد کسانی که شاهد این آبروریزی بودند آن مسأله را مطرح کنیم، اعتراف کنیم که سخن من تهمت و دروغ بوده است./1308/202/ب2

ارسال نظرات