۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۴۳۱۰۹۲
استاد حوزه علمیه:

روزه عامل تقویت اراده و جنبه‌های مثبت اجتماعی است

حجت الاسلام حسینی نژاد با بیان اینکه ماه رمضان، ماه ضیافت و مهمانی خدا است، گفت: روزه عامل تقویت اراده و جنبه‌های مثبت اجتماعی است.
رمضان المبارک

حجت‌الاسلام سید حسن حسینی نژاد، استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان ا‌ین‌که ماه رمضان، ماهی پر خیر و برکت و در حقیقت هدیه‌ای الهی به بندگان هست، گفت: تکلیف به امساک در آیه «كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ» در سوره بقره به‌صورت ویژه و بابیانی متفاوت نسبت به دیگر احکام الهی و با لطافت خاصی مطرح‌ شده است.


وی با بیان اینکه ماه رمضان، ماه ضیافت و مهمانی خدا است، ادامه داد: این لطافت دعوت و بعث کریمانه به امساک و روزه‌داری، در خطبه شعبانیه نبوی بارز و آشکار است، آن‌چنان‌ که می‌فرماید: «دُعيتُم فيه الى ضيافَة اللَّه»، در این ماه به ضیافت و مهمانی خداوند دعوت‌ شده‌اید.


مدیر مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) تبریز با اشاره اینکه هر کس به سن تکلیف برسد، تکالیف الهی متوجه او است، گفت: نکته دیگر این است که خطاب الهی در این آیه به اهل ایمان تعلق‌ گرفته است و حال‌ آنکه احکام الهی ویژه تمام مردم و مشترک بین همه بندگان الهی است.


وی خاطرنشان کرد: خداوند متعال تکلیف ماه رمضان را با بیانی ویژه‌ بر بندگان فرض می‌کند و خطاب خود را متوجه اهل ایمان می‌نماید، چرا که این ماه از جایگاه و اهمیت ویژه برخوردار است، این ماه، ماه قرآن و ولایت است، ماهی است که شب قدر که برتر از هزار شب است را در خود دارد.


این استاد حوزه علمیه تبریز نتیجه روزه‌داری ماه مبارک رمضان را تقوا دانست و تصریح کرد: تقوا، به معناى خویشتن‌داری از گناه است و تقوا در حقیقت مقابله با تمایلات نفسانی و مهار کردن چموشی و خودسری نفس است، بیشتر گناهان، از دو ریشه غضب و شهوت سرچشمه مى‏ گیرند و روزه، جلوى تندى‏ هاى این دو غریزه را مى‏ گیرد و از این رو سبب کاهش فساد و افزایش تقوا است.


وی با بیان این‌که روزه‌داری در تابستان جهاد در راه خدا است، افزود: سختی روزه در تابستان تمرین و یادگیری تقوا است، کسی که در این گرمای تابستان و روزهای طولانی آن امساک کرده و از میوه‌های شیرین و آب‌ خنک بپرهیزد، در حقیقت دوره تمرین تقوا را سپری می‌‌کند.


حجت‌الاسلام حسینی نژاد افزود: روزه آثار و برکات فراوانی دارد، روزه عامل تقویت اراده است، جنبه‌های مثبت اجتماعی و همچنین صحت بدن را در بردارد؛ چنانچه در روایت واردشده است که «صوموا تصحوا» روزه‌ بگیرید تا سالم باشید و از منظر دیگر انسان با روزه از شرایط زندگی فقرا مطلع می‌شود.


وی با بیان اینکه قرآن کریم تقوا را از برکات و فلسفه‌های مهم روزه‌داری در ماه مبارک رمضان ذکر می‌کند و تقوا یعنی ترک معصیت و انجام واجبات الهی است، ادامه داد: ترک معصیت و رسیدن به کمال، هدف آفرینش انسان است و همواره مورد تأکید پیشوایان دینی بوده و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، به‌ ویژه در ماه مبارک رمضان که ماه خدا و ماه بندگی و اطاعت است./854/302/ب2

ارسال نظرات