۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۴۳۲۸۳۰
آیت‌الله سیدان:

استفاده الهی از دنیا، حسرت نخوردن در آخرت را به دنبال دارد

آیت‌الله سیدان بر بی‌ثبات بودن دنیا تأکید کرد و گفت: انسان گاهی فکر می‌کند اموال و قدرتش همیشه او را در دنیا نگه می‌دارد، این‌گونه نیست و تمام این امکانات بی‌ثبات است.
سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید جعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن با اشاره به کاربرد مَثَل در قرآن کریم، آیه 24 سوره یونس را قرائت کرد و در توضیح آن گفت: در این آیه درباره زندگی مَثَل به کار رفته است. خداوند می‌فرماید؛ زندگی دنیا مَثَل این است که بارانی در منطقه‌ای نازل شود، با این باران روییدنی‌های فراوانی رشد می‌کند و باغی سرسبز می‌شود اما ناگهان می‌سوزد و از بین می‌رود.

 

وی به تأثیر برخورد انسان براساس شناخت او از آن مورد اشاره کرد و افزود: اگر انسان شناخت صحیحی از آنچه با آن برخورد می‌کند، نداشته باشد نمی‌داند با آن چگونه روبه‌رو شود. به‌عنوان‌مثال اگر داخل لیوانی مایع باشد و نداند آن مایع چیست، چگونه می‌تواند از آن استفاده کند؟!

 

آیت‌الله سیدان در ادامه ابراز داشت: اگر شناخت پیدا کنیم که وضعیت ما در دنیا چیست، آن زمان متوجه می‌شویم چگونه باید زندگی کنیم. خداوند مَثَل استفاده می‌کند تا ما شناخت پیدا کنیم. می‌توان گفت از تمام مَثَل‌هایی که استفاده می‌شود مثلی که خداوند بکار می‌گیرد تبیین‌کننده‌تر و روشن‌کننده‌تر است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه به تشریح مَثَل استفاده شده در آیه مذکور پرداخت و تصریح کرد: در این مثَل خدا می‌فرماید؛ اگرچه زندگی، آب و رنگ داشته باشد بدانید که هیچ ثباتی ندارد. اگر در باغستانی باران آمد و زمین مستعد، مملو از درختان و گل‌ها شد، ممکن است شبانگاه آفت برسد و آن را از بین ببرد. مثل اعمال ما در دنیا همین‌گونه است که هیچ ثباتی ندارد.

 

وی در ادامه ابراز داشت: دنیا هیچ ثباتی ندارد. ممکن است اعمال بسیار خوبی انجام دهید اما ناگهان از بین برود و در دل حسرت ایجاد کند. حال اگر چنانچه انسان از این دنیا استفاده اخروی و الهی کند دیگر حسرت نخواهد خورد. بنابراین انسان باید دقایق عمر خویش را به‌خوبی استفاده کند تا اگر مرگ سراغ او آمد دیگر ناراحت نباشد.

 

آیت‌الله سیدان بی‌ثباتی دنیا را متذکر شد و تأکید کرد: انسان گاهی فکر می‌کند اموال و قدرتش همیشه او را در دنیا نگه می‌دارد. این‌گونه نیست و تمام این امکانات بی‌ثبات است.

 

وی به حدیثی معروف اشاره کرد که در آن اوقات روزانه به چهار قسمت تقسیم می‌شود و گفت: یکی از وجوه کامل بودن اسلام این است که مؤمن از تفریح سالم و استراحت کافی بهره می‌گیرد.

 

استاد حوزه علمیه به تبیین چگونه گذراندن عمر اشاره کرد و خاطرنشان شد: اگر کسی عمرش رو به بهبود نمی‌رود و از نظر علمی و انسانی تنزل می‌کند این انسان هر چه زودتر بمیرد بهتر است، زیرا این شخص روزبه‌روز پست‌تر و فرومایه‌تر می‌شود./202/862/ب1

ارسال نظرات