۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۴۳۳۱۶۸
حجت‌الاسلام وحید پور:

ارزش‌ها در سبک زندگی مردم رنگ باخته است

استاد حوزه علمیه قم افطاری دادن در تالارهای گران قیمت و با ریخت و پاش‌های نجومی را با سفارش‌‌های اسلام در تضاد دانست و گفت: متأسفانه در جامعه اسلامی ما ارزش‌ها در سبک زندگی مردم رنگ باخته است.
حجت الاسلام حسین وحید پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین وحید پور، شامگاه شنبه در برنامه تلویزیونی زمزم معرفت که در شبستان بزرگ آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به محورهای اساسی دین مبین اسلام اشاره کرد و گفت: هر مسلمانی باید به این سه محور معتقد و عامل باشد؛ این در حالی است که اعتقادات اولین و حیاتی ترین این محورها به حساب می آید.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه دین معلم انسان‌ها است، اظهار کرد: در این روایات معیار خوبی‌ها و خیرها برای مسلمانان تبیین و تشریح شده است؛ این در حالی است که جامعه امروزی به دلیل عدم آگاهی صحیح از دین مسیر را به اشتباه به سوی آینده‌ای خطرناک می پیماید.

 

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) اخلاق را محور تعیین کننده در مبانی حقیقی اسلام عنوان کرد و گفت: اخلاق به عنوان محور دوم دین صفات و شخصیت انسان را در جامعه اسلامی شکل می‌دهد؛ در حقیقت اخلاق تعیین کننده جایگاه و شان اجتماعی یک مؤمن در جامعه اسلامی است.

 

کارشناس برنامه تلویزیونی زمزم معرفت رکن آداب و مقررات دین را از محور سوم دین مبین اسلام توصیف کرد و گفت: هر یک از کنش های یک مسلمان در جامعه اسلامی را احکام فقهی تعیین مشی می‌کند و برای تعیین شخصیت اجتماعی یک مسلمان در جامعه اسلامی احکام را به عنوان سند رفتارهای اجتماعی خود می‌شناسد؛ بر این اساس باید توجه داشت که یک مسلمان حقیقی کسی است که بر هر سه محور دین برای تعیین رفتارها و کنش های فردی و اجتماعی خود تکیه کرده باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اگر فردی خود را مسمان عنوان می‌کند باید بر هر سه محور عمیق تأمل و تفکر داشته باشد، گفت: باید تمام کنش های اجتماعی و فردی ما از سوی دین تعیین شده باشد تا منافع ما در راستای نیل به سعادت تأمین شود؛ این در حالی است که ارزشها در جامعه اسلامی ما در سبک زندگی مردم مسلمان زنگ باخته است.

 

حجت‌الاسلام وحید پور با اشاره به اینکه ارزش‌ها در جامعه ظاهری اسلامی و باطنی گناه آلود دارد، گفت: به عنوان مثال اسلام اسراف را از رذایل دانسته است این در حالی است که برای افطاری دادن اقدام به دعوت از خواص در تالارهای گران قیمت و با ریخت و پاش های نجومی شده است تا ثواب اقدام به عمل به سفارشی از اسلام را داشته باشد؛ که نوع اجرای آن با سایر سفارش‌های اسلام در تضاد است.

 

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه در دعاهای ماه مبارک رمضان از خداوند متعال خیر دنیا و آخرت را در خواست می‌شود، گفت: سؤال اساسی یک مسلمان حقیقی این است که خیر دنیا و آخرت از نگاه قرآن و ائمه معصوم(ع) چیست.

 

کارشناس برنامه تلویزیونی زمزم معرفت به بیان مصداقی خیر در بیان آیات و روایات پرداخت و گفت: اولین چیزی که در قرآن و روایات از آن خیر یاد شده؛ پژوهش و دین شناسی است.

 

وی ادامه داد:امام صادق(ع) فرمودند«إذا أرادَ اللّهُ بِعَبدٍ خَيراً، زَهَّدَهُ فِي الدُّنيا، وفَقَّهَهُ فِي الدّينَ، وبَصَّرَهُ عُيوبَها یعنی هر گاه خداوند خير بنده اى را اراده كند او را نسبت به دنيا بى رغبت مى‌گردانَد و در دين دانايش مى‌كند و عيب هايش را به او مى نمايانَد» بنابراین تفقه و دین شناسی از نگاه خداوند متعال یک برتری و خیر است و باید جامعه دانشگاهی و اهل علم بر این حقیقت اهتمام بورزند.

 

حجت‌الاسلام وحید پور دین شناسی را درک صحیح از خواست دین در شرایط گوناگون زندگی توصیف کرد و گفت: یکی دیگر از خیرهای مهمی که خداوند به بندگان خود عطا می‌کند زهد است.

 

وی زهد را عدم عشق دنیا در مقابل پروردگار متعال توصیف کرد و گفتن: ریشه همه گناهان عشق به دنیا است؛ این در حالی است که معیار های پیشرفت در جوامع امروزی به معنای دست یابی به منابع ثروت تعریف شده است و این خود مقدمه‌ای قوی برای عشق به دنیا است./۸۳۷/پ202/ی

ارسال نظرات