۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۴۳۳۱۷۰
استاد دانشگاه:

تواضع یکی از نتایج سبک زندگی اسلامی است

نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه گفت: تواضع یکی از نکات اخلاقی است که در اسلام به آن اشاره می‌شود و این رفتار امری اختیاری است.
قنبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بخشعلی قنبری نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه شامگاه شنبه در نشست تخصصی نهج‌البلاغه و سبک زندگی علوی و آئین رونمایی از کتاب «اخلاق حرفه‌ای در قرآن و عترت» که در حاشیه نمایشگاه بین المللی قرآن در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد اظهار داشت: در سبک زندگی علوی، عمل دینی برای قربة الی‌الله و عمل اخلاقی به معنای ملکه ذهن شدن است و براساس آموزه‌های نهج‌البلاغه، در سبک زندگی علوی، محزون شدن به مال دنیا، شکوه و شکایت در مقابل ضرر و مصیبت جایگاهی ندارد.

 

وی در ادامه با اشاره به 21 جمله آغازین نامه 31 نهج البلاغه حضرت علی (ع) تاکید کرد: در سبک زندگی علوی، مصیبت‌ها جزء زندگی است. براساس آموزه‌های این کتاب، کسانی که در نگرش به دنیا ساختارنگری را کنار می‌گذارند و فقط به کارکرد انسان‌ها نگاه می‌کنند دنیاشناسی آن‌ها دچار اشکال است چرا که در سبک زندگی اسلامی، کسی که شکوه کند، دنیاشناس نیست.

 

قنبری در ادامه با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «حزن بر دنیا معنا ندارد» و همچنین در این راستا پیامبر(ص) نیز می‌فرمایند: «به زمانه دشنام ندهید که زمانه همان خداست» گفت: اگر بخواهیم عصاره نهج‌البلاغه را بگیریم و آن را به‌صورت انسان نشان دهیم، یک انسان پویا طالب شکوفایی همه استعدادهای زندگی و طالب سعادت دنیوی و رستگاری اخروی خواهد بود.

 

پژوهشگر و مدرس دانشگاه با بیان اینکه «تواضع» یکی از نکات اخلاقی است که در اسلام به آن اشاره می‌شود تصریح کرد: تواضع امری اختیاری است و یکی از نتایج سبک زندگی اسلامی است، خداوند در قرآن و حضرت علی(ع) در نهج البلاغه تاکید دارند که تواضع را در سبک زندگی سرلوحه خود قرار دهیم و همان قدر که در برابر یک ثروتمند متواضع هستیم در مقابل فقیر هم باید به همان شکل عمل کنیم.



وی افزود: حضرت علی(ع) می‌فرمایند: به غنی تواضع کنید اما نه به خاطر ثروتش که در این صورت تواضع شما اخلاقی نیست و چنین شخصی دو سوم دینش را از دست می‌دهد.



در پایان این نشست از کتاب «اخلاق حرفه‌ای در قرآن و عترت» اثر جدید دکتر بخشعلی قنبری رونمایی شد./202/816/ب1

ارسال نظرات