۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۱
کد خبر: ۴۳۴۰۰۹
آیت الله مصباح یزدی:

انسان از امور دنیوی باید در راستای تکلیف و وظیفه استفاده کند

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: انسان در دنیا باید به دنبال وظیفه و تکلیف خود عمل کند، اگر انسان برای عزت دولت اسلامی یا کمک فقرا باید امور دنیوی را سامان دهد وظیفه است اما این که بر اساس شهوات و خواسته های نفسانی باشد مشکل ساز می شود.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در برنامه سخنرانی ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: ائمه طاهرین(ع) برای این که به مردم بفهمانند محبت دنیا چه ضررهایی دارند از مثل و تشبیه استفاده می کردند.

 

وی افزود: امام علی(ع) می فرمایند مثل دنیا همانند مار است اگر به بدن آن دست کشیده شود نرم است اما نیش زدن آن بسیار خطرناک و کشنده است، همین که انسان از نرمی بدن مار استفاده نکرده درد نیش مار را باید تحمل کند دنیا نیز این چنین است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انسان کارها را باید درست و محکم انجام دهد، اظهار داشت: انسان باید بر اساس دین و اخلاق انجام وظیفه کند که این غیر از وابستگی است، انسان برای لذت ها نباید به دنیا دلبسته شود.

 

وی ادامه داد: این که سفارش شده که اگر انسان کاری انجام می دهد باید متقن باشد، این یعنی انسان باید کاری که وظیفه اش است را باید به درستی انجام دهد، امام علی(ع) می فرمایند دنیا توقفگاهی بین رحم مادر و قبر و قیامت است که انسان نباید به آن دلبسته شود.

 

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که بر اساس روایات کسانی که به دنیا دل بسته اند همانند بچه هایی هستند که نمی دانند ماهیت آن چیست، ابراز داشت: کسانی که عاقل هستند می دانند که ماهیت دنیا چیست و چگونه زهرآلود است.

 

وی عنوان کرد: امام کاظم(ع) می فرمایند دنیا همانند آب شور دریا است که هر چه بیشتر می خورد تشنه تر می شود و به اندازه ای می خورد که کشته می شود، روایات می فرمایند مردم در دنیا همانند کسانی هستند که در بیابان پر از تیغ قرار دارند افرادی که می دانند چه خبر است با احتیاط حرکت می کنند اما برخی دیگر بی توجه با سرعت می رود و دچار مشکل می شود.

 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: هر انسانی باید در دنیا زندگی کند اما بستگی دارد که با این محل سکونت چگونه برخورد کند، اگر انسان متوجه باشد می تواند برای آخرت خود منفعت کسب کند یعنی از دنیا برای آخرت زاد و توشه ببرد.

 

وی اضافه کرد: انسان در دنیا باید به دنبال وظیفه و تکلیف خود عمل کند، اگر انسان برای عزت دولت اسلامی یا کمک فقرا باید امور دنیوی را سامان دهد وظیفه است اما این که بر اساس شهوات و خواسته های نفسانی باشد مشکل ساز می شود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اگر انسان می خواهد از غافله عقب نماند نباید دلبسته به دنیا شود، گفت: امام علی(ع) می فرمایند دنیا به سرعت در حال گذر است که نسبت به حیات ابدی حساب نمی شود و انسان نباید خود را به آن وابسته کند.

 

وی افزود: بهشت و حیات ابدی مزد و اثر همین چند روز دنیا است، از این رو اگر اعمال برای آخرت باشد ارزشمند است اما اگر انسان برای خواسته های خود انجام دهد خطرناک است./1323/پ201/ج

ارسال نظرات