۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۴۳۴۴۸۰
آیت الله حائری شیرازی:

ولایت در ربوبیت تقسیم نمی‎شود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: ولایت دو قسمت دارد، یک قسمت سهم خداوند متعال و قسمت دیگر سهم دیگران محسوب می‏‌شود، ولایت در ربوبیت تقسیم نمی‎شود. انسان چه بخواهد چه نخواهد یک خداوند بیشتر وجود ندارد و عالم دارای دو حکومت نیست.
محی الدین حائری شیرازی

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‎الله محی‎الدین حائری شیرازی در سخنرانی پیش از خطبه‎های نماز جمعه این هفته زنجان اظهار داشت: شب 19 ماه مبارک رمضان نخستین شب از شب های قدر است که باید از این فرصت به نحو مطلوبی استفاده شود.

 

وی افزود: ولایت دو قسمت دارد، یک قسمت سهم خداوند متعال و قسمت دیگر سهم دیگران محسوب می‏‌شود، ولایت در ربوبیت تقسیم نمی‎شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: انسان چه بخواهد چه نخواهد یک خداوند بیشتر وجود ندارد و عالم دارای دو حکومت نیست.

 

آیت‎الله حائری شیرازی با اشاره به اینکه تا زمانی که انسان اختیاری ندارد هیچ تقصیری هم ندارد، افزود: وقتی انسان صاحب اختیار شد برخی‎ها حسن اختیار و برخی‎ها نیز سوء اختیار می‎کنند؛ برای ولایت الهی باید انسان تلاش کند تا لایق چنین ولایتی باشد.

 

وی گفت: خداوند متعال دو حجت را برای انسان قرار داده است، حجت پنهانی عقل و حجت ظاهری انبیا و اولیای الهی است که در طول هم قرار دارند.

 

آیت‎الله حائری شیرازی با بیان اینکه اختلاف ما با مدیریت جهان، دانشگاه‎ها، تکفیری‌ها و نویسندگان بزرگ علوم انسانی نیز تمیز دادن همین دو حجت است، افزود: انسان باید با عقل و حجت باطنی خود تصمیم بگیرد.

 

وی تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام مردم را به دین اسلام دعوت کرد و برخی‌ها با عقل خود اسلام را پذیرفتند، این افراد با عشق و ارادت دین اسلام را پذیرفتند عموما در دوره حضرت محمد(ص) شهید شدند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در غدیر پیامبر گرامی اسلام حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد، گفت: برخی افراد که کینه حضرت علی(ع) را در دل داشتند، نتوانستند این موضوع را قبول کنند. این افراد پس از فوت پیامبر اکرم ولایت طاغوت را پذیرفته و ولایت الهی را قبول نکردند.

 

آیت‎الله حائری شیرازی ادامه داد: کسی که مومن باشد با ستیزه‎ کننده با خداوند متعال دوست نمی‎شود حتی اگر پدر، برادر و فرزندش باشد.

 

وی گفت: انسانی که از روشنی به سوی تاریکی می‌رود،ازتکبربه تکبر بیشتری می‎رود و ولایت‎الله را قبول ندارد.

 

آیت‎الله حائری شیرازی با اشاره به اینکه ایمان انسان را از شرک طاهر کرده و نماز هم انسان را از تکبر پاک می‎کند، افزود: روزه به اخلاص انسان افزوده، زکات موجب رشد اقتصادی شده، حج دین را تقویت کرده و جهاد عزت اسلام را افزایش می‎دهد.

 

وی با اشاره به این‌که جهاد با ولایت‎الله عزت اسلام را موجب شده و با ولایت طاغوت ذلت می‎آورد، تصریح کرد: داعش جهاد می‎کند اما به دلیل ولایت طاغوت کارش باطل است./1330/د101/ی

منبع: دفاع پرس

 
ارسال نظرات