۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۴۳۸۰۳۴
استاد حوزه علمیه قم:

ناتوانی مدیریت زندگی از آثار پرخاشگری به کودکان است

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه کودک امانت خداوند در دست والدین و میوه ای از میوه‌های بهشت است، گفت: والدینی که بر سر کودکان خود فریاد کشیده و نسبت به آن‌ها پرخاشگری می‌کنند، انسان‌هایی ناتوان، کم اعصاب و بی عاطفه را تحویل جامعه می‌دهند.
تربیت فرزندان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم رفیعی، استاد حوزه علمیه قم شامگاه امروز در رواق حضرت خدیجه(س) حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه کودک امانتی از جانب خداوند به انسان بوده و حضرت رسول(ص) فرزند را میوه بهشتی و میوه دل انسان عنوان می کنند، گفت: در روایت های زیادی از حضرت رسول(ص) بیان شده است که کودک ولی خدا در روی زمین است به همین دلیل والدین حق ندارند نسبت به او بی احترامی کرده و حق ندارند به هر شکلی که می‌خواهند با کودک رفتار کنند.

 

وی افزود: بعضی از والدین خود را مالک مطلق کودک دانسته و به هر شکلی که می‌خواهند با کودک خود رفتار کرده و گاهی اقدام به کتک زدن کودک می‌کنند در حالی که شرع اسلام رابطه والدین با کودک را رابطه‌ای مطلق نمی داند و بیان می‌کند که همانطور که کودک نسبت به والدین یک سری وظایفی دارد والدین هم نسبت به کودک یک سری وظایفی دارند که مهم‌ترین حق فرزند بر والدین تربیت شایسته، انتخاب نام شایسته و آموزش مقدسات و احکام دین است.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه اگر مادر یا پدر فرزند خود را تنبیه فیزیکی کرده و جایی از بدن کودک سرخ یا کبود شود باید دیه پرداخت کند، گفت: این موضوع حکایت از این امر دارد که والدین حاکم مطلق زندگی فرزندان خود نیستند.

 

خانم رفیعی با اشاره به اینکه بر همین اساس اسلام اجازه پرخشگری نسبت به کودکان را نداده است، تصریح کرد: والدینی که نسبت به کودکان خود پرخاشگری داشته و به صورت مداوم فرزندان خود با را با نام زشت صدا می‌زنند، سبب کینه توزی پنهان در کودک شده و کودک آن‌ها در بزرگسالی و جوانی به فردی کم اعصاب، پرخاشگر و ناتوان و بی عاطفه تبدیل می‌شود که همیشه احساس می‌کند توان انجام هیچ کاری را ندارد و هر کاری را که شروع کند به طور قطع در آن شکست خواهد خورد.

 

وی با بیان اینکه والدین با دعوای مدام با کودک، سبب استرس و اضطراب او می‌شوند، ادامه داد: کودکانی که مضطرب هستند در زندگی خود نمی‌توانند در مواقع حساس تصمیم گیری درستی داشته باشند و چنین افرادی همواره به دیگران متکی خواهند بود.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه متأسفانه اثرات استرس در دختران به مراتب بدتر از پسران بوده و موجب بلوغ زود رس در آن‌ها می شود، یادآور شد: بلوغ زود رس به همان اندازه بر جسم کودک مخرب است که تأخیر در بلوغ می‌تواند موجب اثرات سو بر بدن کودک به‌خصوص دختر بچه‌ها شود.

 

وی تصریح کرد: والدین باید سعی کنند که در هنگام عصبانیت نسبت به کودک پرخاشگری نکرده و خشم خود را کنترل کنند و همچنین ضرورت دارد که والدین از دعوا در مقابل کودک کم سن و سال و حتی نوجوان پرهیز کنند./۹۶۸/پ203/ی

ارسال نظرات